Bilstereo Problem

TimJ
2 juli 2015 · 88 Inlägg

Tjenare har en problem med min bilstereo. det är så här att det har kommit och gått hela tiden under en lång tid. Har iallfall en pioneer stereo med bas osv, men så ibland så funkar det klockrent. och sen ibland när jag ska köra iväg o vill ha igång lite musik så spelar bara basen, Stereon är igång men det är inget ljud ur högtalarna. som sagt ibland funkar det och ibland inte.

Mest när bilen har stått ett tag så funkar det. och sen kör jag iväg o vi säger handla o kmr tillbaka så är det dött igen.

alla högtalarna drivs på stereon.

Volvo 745 (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juli 2015 · 4 917 Inlägg

Blir till att kolla kablaget , , MEN jag hade provat att ge den en liten smäll när det händer för att avgöra om det är dålig lödning inuti eller dålig kontakt, mvh tomme

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TimJ
2 juli 2015 · 88 Inlägg

kollat alla kablar i högtalarna och stereon, allt är bra, även testat med en annan högtalare o fortfarande dött. ska testa med annan stereo på söndag som jag vet funkar, funkar det inte då så får jag ta en titt på högtalar kablarna, vilket jag är tveksam över då jag dragit nytt kablage fram och bak för ca 4-5 månader sen

Senast redigerat av TimJ (2 juli 2015)

Volvo 745 (1989)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 juli 2015 · 835 Inlägg

Jag skulle rekommendera dig att kolla högtalarkablarna i bakdörrarna, det vore inte första gången som det är kortslutning där.
Troligtvis så är högtalarna utbytta och de flesta gångerna så måste man kapa/klippa bort lite plåt för att magneterna ska få plats och många missar att ta bort så mycket så att även anslutningarna sitter fritt.
Vilket innebär att tar man bort högtalarna för att leta efter felet så är ju felet borta så länge högtalaren är borta.
NÄR felet finns så lossa stereons högtalar-ISO och mät mellan plus- och minusstiften i kontakten och även mot jord.
Allt lägre än 2 Ohm mellan plus och minus är en kortslutning samt all kontakt mellan plus eller minus mot jord.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
TimJ
4 juli 2015 · 88 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Jag skulle rekommendera dig att kolla högtalarkablarna i bakdörrarna, det vore inte första gången som det är kortslutning där.
Troligtvis så är högtalarna utbytta och de flesta gångerna så måste man kapa/klippa bort lite plåt för att magneterna ska få plats och många missar att ta bort så mycket så att även anslutningarna sitter fritt.
Vilket innebär att tar man bort högtalarna för att leta efter felet så är ju felet borta så länge högtalaren är borta.
NÄR felet finns så lossa stereons högtalar-ISO och mät mellan plus- och minusstiften i kontakten och även mot jord.
Allt lägre än 2 Ohm mellan plus och minus är en kortslutning samt all kontakt mellan plus eller minus mot jord.

jag har själv dragit nya kablar och monterat andra högtalare när jag köpte bilen. testade o hängde alla högtalarna i kablarna men fortfarande skit. återkommer på söndag när jag satt testat men andra kablar och stereo. mvh tim

Volvo 745 (1989)
TimJ
5 juli 2015 · 88 Inlägg

Kablen Höger fram var helt naken så låg emot plåten bytte kablen o allt gick igång (Y)

tack för hjälpen alla

Volvo 745 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang