Köpt en bil utan airbag?! Lagkunniga sökes!

Mervolic Yawn...
5 juli 2015 · 3 151 Inlägg

_Thor_ skrev:
Polisen skär alltid itu de säkerhetsbälten som använts vid en krock. Eller ska göra iallafall.

Ja, det har du rätt i... Fast det är inte säkert att polisen har varit inblandad vid olyckstillfället heller.

Rensvinf skrev:
Du har helt rätt i detta. Det är olagligt om det har gått till på det sättet.  Min poäng är att oavsett, så är deras skyldighet att tillhandahålla en varudeklaration på bilen. Av fotot att dömma så är bilen relativt ny och fräsch.  Dvs, det var deras skyldighet att veta detta.
Hade det påtalats direkt så hade de fått ta det som garantijobb av ngt slag. 
Efter 6 månader är det dock köparens skyldighet att visa att det fanns redan vid köpetillfället. Därför bör köparen ta fram eventuella loggar från datorn.

Förstår din poäng, ville bara klargöra att det inte är enda möjligheten för att få rätt i ärendet. smile

Ja, fast även utan loggar så bör ju det här felet ha upptäckts. Dock kan det ju vara knepigt att bevisa om säljaren menar att det uppstod efter köpet.

Senast redigerat av Mervolic (5 juli 2015)

it_mutt Avstängd
5 juli 2015 · 10 388 Inlägg

Rensvinf skrev:
Gissningsvis betalade du tillräckligt mycket för bilen så att firmans skyldighet enligt lag att kollat en sådan sak träder i kraft. 
Den ska vara genomgången. Den tekniska termen är varudeklarerad.  När priset går uppåt så är kraven rätt höga på vad som ska ha gåtts igenom. På väldigt billiga bilar så är kraven i princip obefintliga på sådant.   Dessutom så gissar jag att om bilen nu är smälld, så finns det information om det i bilens datasystem.  Airbag som utlöser genererar säkerligen någon logg om det.
Fel som kan visa sig härröra från innan köpet är fel som firman får ta men efter 6 månader är det köparens skyldighet att bevisa det.  Att då kunna visa på en logg från bilen att airbagen är utlöst borde räcka. 
Så 1.  Är priset över 40k? Då säger konsumentköplagen att den ska vara varudeklarerad.   
2. Står det något om airbag i deklarationen, eller var den ens det?
3.  Försök få fram logg på att den är utlöst, men jag tror inte att det krävs.. men om de vill att du bevisar att den varit utlöst vid köpetillfället. Så visar loggen det.

Det är 30.000:- gränsen går vid. Men är det under 30.000:- så räcker det med "säkerhetsinformation" (airbagen/airbagsystemet bör rimligen ingå i detta).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juli 2015 · 14 042 Inlägg

DrUrim skrev:
Tjena! För ca 8 månader sedan så köpte jag en bil från en bilhandlare. Redan då märkte jag att ratten hade några större sprickor i sig (alltså sprickor rakt igenom) men det var inget jag tänkte mer på då bilen var född 2003 och jag är inte någon större bilfantast.

Nyligen när jag lämnade in bilen på en verkstad så såg killen att airbag-lampan hade någon tejpat över med svart tejp, välgjort då lampan är rund. Nu när jag klev ut bilen efter att ha kört hem från jobbet så lyfte jag lite på sprickorna och där såg jag en gammal airbag som såg ut som en trasa. Vågade inte röra mera men blev lite arg.

Nu till det stora, om det visar sig att airbagen är ur funktion, kan jag på något sätt stämma bilaffären som jag köpte ifrån? Har jag åkt 15 mil nästan varje dag på "dödens väg", E20, utan en airbag? Ska jag behöva stå för bytet av airbag vilket är svindyrt??

Blir skrämd av att bara tänka på vad som kan ha hänt och vad som kommer att hända...

Så nu behöver jag era tips och råd, snälla hjälp!

Ratten ser ungefär ut såhär: http://i936.photobucket.com/albums/ad20 … ntaspx.jpg fast utan att airbagen syns, allt är "platt".

Om rattcentrumet var så där uppskuret vid köpet så borde du ana oråd hur bilokunnig du än är!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DrUrim
6 juli 2015 · 10 Inlägg

Hejsan! Tack så jättemycket för alla svar! Ska ut till bilen och titta samt fotografera lite. Att tillägga så är även passagerarebältet lite "slappt", dvs. att den inte riktigt rullar tillbaka, kan det ha med saken att göra?

recallbj
6 juli 2015 · 10 Inlägg

DrUrim skrev:
Hejsan! Tack så jättemycket för alla svar! Ska ut till bilen och titta samt fotografera lite. Att tillägga så är även passagerarebältet lite "slappt", dvs. att den inte riktigt rullar tillbaka, kan det ha med saken att göra?

Nu har jag bara skummat igenom tråden, men ett tips är och ta en Carfax-rapport, där ser du om bilen varit krockad, är det en importbil så brukar man i de flesta fall kunna googla VIN-numret och se om det är salvage-bil som du kommit över.
Du hittar denna rapport på www.carfax.se och det kostar bara några hundralappar och värt varje krona.

Sno gärna mina bilar, forskningen behöver din kropp.
spillolja
6 juli 2015 · 4 020 Inlägg

vad är det för någon kärra ?

fabrikat och modell ?

Svensksåld eller import ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Powe_R
8 juli 2015 · 414 Inlägg

DrUrim skrev:
Hejsan! Tack så jättemycket för alla svar! Ska ut till bilen och titta samt fotografera lite. Att tillägga så är även passagerarebältet lite "slappt", dvs. att den inte riktigt rullar tillbaka, kan det ha med saken att göra?

Googla ditt chassinummer så lär du hitta en del "roligt". Har hittat många bilar på gamla auktionsannonser från USA, ofta riktigt krockskadade.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Rensvinf
8 juli 2015 · 528 Inlägg

Angående carfax och USA, så framgick det väl inte ifall bilen var import? Rätta mig om jag har fel, men på en svensksåldbil så kan inte carfax få fram någon information som man inte kan få fram själv gratis genom att ringa eller maila rätt instans.  Och för att förtydliga, carfax kan inte veta huruvida en svensksåld bil varit krockad. Det rapporteras nämligen inte in någonstans; det gör det däremot i USA, vilket gör att man på amerikanska bilar alltid kan kolla ifall den varit lagad av försäkringsbolag.

Rensvinf
9 juli 2015 · 528 Inlägg

Så gör som det redan sagts. Kolla med en verkstad om de kan få fram via datorn ifall airbagen löst ut.  Kolla med tidigare ägare (namn kan du få av transportstyrelsen, men kolla ditt ägarpapper annars.) om de vet någonting om airbag varit utlöst.  Åk sedan till säljaren och påtala att de inte fullgjort sin skyldighet att informera dig via varudeklarationen att airbag saknas. Frågan kommer sen, hur ska ni gå vidare? Du har kört bilen en viss tid och de kommer vilja ha kompensation för detta ifall du vill häva köpet.  Du kan nog kräva att få häva köpet med anledning av att bilens säkerhetsfunktion är av väsentligt annan status än vad du trodde vid köpet, då de missat sin plikt att informera dig om att airbag saknas.
Kräver du att få häva köpet så kommer de vilja mötas med att du kompenserar dem för att du använt bilen under den här tiden. Det kan bli dyrt för dig.
Du kan också kräva någon slags kompensation för att bilen saknar airbag, men frågan är då hur mycket. Vad kostar det att montera dit en ny?  Prova med att kräva det. Men frågan är om de inte kommer påstå att den kostnaden inte står i relation till vad de tycker bilen är värd utan airbag.  Säg att du köpte den för 30 (som exempel.). Om de då säger att den är värd 27 utan airbag, så kommer inte den kompensationen vara rimlig.    Mitt tips: Kolla upp de sakerna du blivit rekommenderad. Åk till säljande firma, börja med att vara normalt trevlig, och påtala problemet. Lägg upp faktan som styrker att den saknade airbag vid köpetillfället. Säg att du inte visste om detta, och att det enligt lag är deras skyldighet att tala om det för dig via varudeklaration.  Fråga hur ni ska lösa problemet. Förtydliga att du INTE hade köpt bilen om du vetat detta.  Invänta sedan deras respons. Var fortsatt trevlig.  Om du inte gillar deras respons,  betänk då att de alltid ser allting som en förhandling. De är tränade säljare.  Säg att du vill tänka igenom budet och åk hem.  Om budet är helt skamligt. Ring då din konsumentombudsman på din kommun och be om hjälp. De har betalt för att hjälpa till. Personen kommer hjälpa dig skriva ett brev där du skriver att du är i kontakt med konsumentombudsmannen och att ni anser firman inte har fullgjort sin lagenliga skyldighet att informera dig om att bilen saknar airbag. Ni kommer skriva att bilens skick väsentligt skiljer sig från vad du betalat för, och att du föreslår XXX som åtgjärd. (inlösen, kompensation.) Sedan kommer du få vänta återigen på respons. Då får du med lite tur ett bättre förslag. Som du tar.  Eller så.. kommer du få göra som så många andra som handlat av en firma på hörnet som inte har pengar att hantera kundreklamationer och som vägrar lyssna på reson.  Stångas med väggar är också en fritidssysselsättning.
Glöm bara inte bort att vara trevlig.  Du vinner ingenting på att brusa upp dig.  Var bara inte dum,

Senast redigerat av Rensvinf (9 juli 2015)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juli 2015 · 13 736 Inlägg

Rensvinf skrev:
Så gör som det redan sagts. Kolla med en verkstad om de kan få fram via datorn ifall airbagen löst ut.  Kolla med tidigare ägare (namn kan du få av transportstyrelsen, men kolla ditt ägarpapper annars.) om de vet någonting om airbag varit utlöst.  Åk sedan till säljaren och påtala att de inte fullgjort sin skyldighet att informera dig via varudeklarationen att airbag saknas. Frågan kommer sen, hur ska ni gå vidare? Du har kört bilen en viss tid och de kommer vilja ha kompensation för detta ifall du vill häva köpet.  Du kan nog kräva att få häva köpet med anledning av att bilens säkerhetsfunktion är av väsentligt annan status än vad du trodde vid köpet, då de missat sin plikt att informera dig om att airbag saknas.
Kräver du att få häva köpet så kommer de vilja mötas med att du kompenserar dem för att du använt bilen under den här tiden. Det kan bli dyrt för dig.
Du kan också kräva någon slags kompensation för att bilen saknar airbag, men frågan är då hur mycket. Vad kostar det att montera dit en ny?  Prova med att kräva det. Men frågan är om de inte kommer påstå att den kostnaden inte står i relation till vad de tycker bilen är värd utan airbag.  Säg att du köpte den för 30 (som exempel.). Om de då säger att den är värd 27 utan airbag, så kommer inte den kompensationen vara rimlig.    Mitt tips: Kolla upp de sakerna du blivit rekommenderad. Åk till säljande firma, börja med att vara normalt trevlig, och påtala problemet. Lägg upp faktan som styrker att den saknade airbag vid köpetillfället. Säg att du inte visste om detta, och att det enligt lag är deras skyldighet att tala om det för dig via varudeklaration.  Fråga hur ni ska lösa problemet. Förtydliga att du INTE hade köpt bilen om du vetat detta.  Invänta sedan deras respons. Var fortsatt trevlig.  Om du inte gillar deras respons,  betänk då att de alltid ser allting som en förhandling. De är tränade säljare.  Säg att du vill tänka igenom budet och åk hem.  Om budet är helt skamligt. Ring då din konsumentombudsman på din kommun och be om hjälp. De har betalt för att hjälpa till. Personen kommer hjälpa dig skriva ett brev där du skriver att du är i kontakt med konsumentombudsmannen och att ni anser firman inte har fullgjort sin lagenliga skyldighet att informera dig om att bilen saknar airbag. Ni kommer skriva att bilens skick väsentligt skiljer sig från vad du betalat för, och att du föreslår XXX som åtgjärd. (inlösen, kompensation.) Sedan kommer du få vänta återigen på respons. Då får du med lite tur ett bättre förslag. Som du tar.  Eller så.. kommer du få göra som så många andra som handlat av en firma på hörnet som inte har pengar att hantera kundreklamationer och som vägrar lyssna på reson.  Stångas med väggar är också en fritidssysselsättning.
Glöm bara inte bort att vara trevlig.  Du vinner ingenting på att brusa upp dig.  Var bara inte dum,

är väll snudd på bedrägeri att göra på det sättet.  svårt för en firma vars huvudsakliga uppgift är att sälja bilar att man inte förstog att airbagen var smälld.

sen är det adrig bara att byta räkna med minst 20K att byta bara airbag och styrdorn. ifall även bältes sträckarna har gått så är det en hel del till.
att handla beg är svårt och helt omöjligt från bilskrotarna

enda sättet det går skapligt lindrigt är om det är en volvo..möjligen bmw om man handlar från tyskland fast då får man åka dit och hämta dom själva då dom inte får skicka dessa med vanlig post

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang