Så gör som det redan sagts. Kolla med en verkstad om de kan få fram via datorn ifall airbagen löst ut. Kolla med tidigare ägare (namn kan du få av transportstyrelsen, men kolla ditt ägarpapper annars.) om de vet någonting om airbag varit utlöst. Åk sedan till säljaren och påtala att de inte fullgjort sin skyldighet att informera dig via varudeklarationen att airbag saknas. Frågan kommer sen, hur ska ni gå vidare? Du har kört bilen en viss tid och de kommer vilja ha kompensation för detta ifall du vill häva köpet. Du kan nog kräva att få häva köpet med anledning av att bilens säkerhetsfunktion är av väsentligt annan status än vad du trodde vid köpet, då de missat sin plikt att informera dig om att airbag saknas.
Kräver du att få häva köpet så kommer de vilja mötas med att du kompenserar dem för att du använt bilen under den här tiden. Det kan bli dyrt för dig.
Du kan också kräva någon slags kompensation för att bilen saknar airbag, men frågan är då hur mycket. Vad kostar det att montera dit en ny? Prova med att kräva det. Men frågan är om de inte kommer påstå att den kostnaden inte står i relation till vad de tycker bilen är värd utan airbag. Säg att du köpte den för 30 (som exempel.). Om de då säger att den är värd 27 utan airbag, så kommer inte den kompensationen vara rimlig. Mitt tips: Kolla upp de sakerna du blivit rekommenderad. Åk till säljande firma, börja med att vara normalt trevlig, och påtala problemet. Lägg upp faktan som styrker att den saknade airbag vid köpetillfället. Säg att du inte visste om detta, och att det enligt lag är deras skyldighet att tala om det för dig via varudeklaration. Fråga hur ni ska lösa problemet. Förtydliga att du INTE hade köpt bilen om du vetat detta. Invänta sedan deras respons. Var fortsatt trevlig. Om du inte gillar deras respons, betänk då att de alltid ser allting som en förhandling. De är tränade säljare. Säg att du vill tänka igenom budet och åk hem. Om budet är helt skamligt. Ring då din konsumentombudsman på din kommun och be om hjälp. De har betalt för att hjälpa till. Personen kommer hjälpa dig skriva ett brev där du skriver att du är i kontakt med konsumentombudsmannen och att ni anser firman inte har fullgjort sin lagenliga skyldighet att informera dig om att bilen saknar airbag. Ni kommer skriva att bilens skick väsentligt skiljer sig från vad du betalat för, och att du föreslår XXX som åtgjärd. (inlösen, kompensation.) Sedan kommer du få vänta återigen på respons. Då får du med lite tur ett bättre förslag. Som du tar. Eller så.. kommer du få göra som så många andra som handlat av en firma på hörnet som inte har pengar att hantera kundreklamationer och som vägrar lyssna på reson. Stångas med väggar är också en fritidssysselsättning.
Glöm bara inte bort att vara trevlig. Du vinner ingenting på att brusa upp dig. Var bara inte dum,
Senast redigerat av Rensvinf (9 juli 2015)