Gain fråga och dörrhögtalare.

LilleMan142
12 maj 2014 · 199 Inlägg

Tja.
Köpte mig en bättre beg. Pioneer stereo för ett tag sen istället för min andra billiga skit.
Men jag har lite bekymmer med den. När jag skulle ställa Gain så var något lite galet. (jag hade nollställt att efter konstens alla regler som jag blivit lärd).
Med detta gjort och även på slutsteget så koppla jag på multimetern. den visa 0. min andra visa det iallfall 4-5 helt ner vridet. är detta ett problem?
För enligt min beräkningar och 75% max vol. på stereon ska jag lägga mig på 37.4 med multimetern.
Jag kan inte ens komma dit nu... vid max gain är jag på 30.7 med bass boost på max är jag på 32.7. och tro mig det låter för jävligt! våga inte ens spela med det för risken att elda upp basen.

och jag når max 40 av 62 på stereon och det låter som om mina dörrhögtalare är på väg ur dörren. Det bara skramlar. Dom sitter direkt i stereon. (mosfet 50x4watt) om det säger något. Allt är ligger "flat" på inställningarna och musiken är inte hög alls emot vad den borde vid 40. minsta ökning någonstans så distar dörrhögt.

Vad är det för fel? eller vad ska jag prova att göra?
Delningsfilter?

Jag har också tre lågnivå utgångar det står L R( som vanligt, rött vitt) och sedan R F och SW. vilket jag fattar för är Rear Front och Subwoofer? I varje fall basen pumpar bara på R och F inte SW då är den nästan stum. Kan det vara något med stereon?

Bas och amp. är Massive audio toro 12 1200w rms och massive N3 amp. 1400w rms. parallell kopplat till 1 ohm.

Lådan jag har som jag vet är för liten men den enda jag har... ligger på 35 liter har jag för mig portad. inte så stor alltså. vet inte om det stämmer men den basen vill väl ha 50-60 liters låda? har ej spec. kvar tyvärr så kan ej kolla. Men någon kanske vet?

Hoppas på hjälp och ursäkta för grammatik fel eller stavningsfel, bjur på detta wink

Tack på förhand!

Volvo 142 (1972)
Drönirettab
12 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Jag kan säga direkt att när du driver dörrhögtalare med bilstereon så kommer ljudet att låta illa långt innan du har vridit upp volymen på max. Att det låter illa "redan" vid nivå 40 av 62 är egentligen inte jättekonstigt som jag ser det, men det gäller även att högtalarna sitter både stumt och tätt mot dörrsidan för att kunna utnyttjas så bra som möjligt.

Vad är det du mäter med multimetern, är det signalspänningen ut från stereon eller?
Vilket modellnamn har stereon?

Enklaste grundinställningen av slutstegets gain är att ställa stereons volym på ca 70-75% av max (enligt stereons nivåskala, inte med hjälp av multimeter), sedan successivt vrida upp stegets gain till basljudet precis börjar låta illa och då sänker man gainen litegrann tills ljudet precis låter bra igen.

Flaskhalsen i din anläggning är drivningen av dörrhögtalarna, dvs stereons effekt räcker inte till och det behövs troligen någon form av delningsfilter så att de inte spelar de låga bastonerna. Ljudet kommer garanterat att bli bättre om dörrhögtalarna drivs av slutsteg, då kan du även dela bort de låga frekvenserna så att högtalarna kan spela renare och högre (under förutsättning att de sitter stumt och tätt alltså).

Angående din stereo så kan det nog finnas en separat subwoofervolymkontroll som bara styr utgången "SW", kolla igenom alla menyer om det finns sånt. smile

LilleMan142
13 maj 2014 · 199 Inlägg

okej. så slutsteg till dörrarna alltså.
jo precis jag kika på youtube om det och dom sa att det vara det bättre sättet förutom sånt där scope vad det nu heter?
Då skulle man komma bra till nära gränsen då det börjar låta illa.
Jag har kollat runt i menyn men inget sånt finns direkt mer än bass boost, eq settings (med massa hertz tal 100, 80, 315 och så) provade vrida på det med sw utgång i men gjorde inget mer än att dörrhögtalarna lätt som om dom skulle fladdra ur pappen från konan...

Modell namn har jag tyvärr inget men jag kanske kan ta kort om de kan hjälpa något.

Men då, för att lösa problemet så ska ja skaffa slutsteg eller delnings filter till dörrarna? och prova ställa gain via örat. Är dålig på det bara med örat att höra när det blir och låter dåligt. jag får ju något typ hårt klappande ljud ur basen når jag vrider på om det är det jag ska ha bort. men då kan jag lika gärna ta ur basen för då kan jag inte vrida på mycke eller så är jag missnöjd med vad 1200rms spelar...
om jag får gå ut imorgon och prova....

EDIT: Ska jag ha lågpass subsonic avstängt när jag ställer gain via örat och öka det efter åt? eller ha det på ställt före?

Senast redigerat av LilleMan142 (13 maj 2014)

Volvo 142 (1972)
DilluTioN Renovering/film
13 maj 2014 · 129 Inlägg

Jag prövade att ställa min gain med multimeter, det slutade med att talspolen brann upp.
Ställ gain med örat eller det bästa med oscilloskop.

Det klappande ljudet du hör är det du inte vill ha.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
LilleMan142
13 maj 2014 · 199 Inlägg

okej men då prövar jag med det.
kan detta ha olika effekt på musik kvaliten? kanske är självklart men...
och så om du vet om lågpass och sånt ska ställas före eller efter gain?

Volvo 142 (1972)
DilluTioN Renovering/film
13 maj 2014 · 129 Inlägg

Ja, om du hör ett konstigt ljud när du ställer in gainen så kommer du få dåligt musikkvalité och riskerar att spela sönder grejerna.

Över allt där jag läst så ska man ha allt avstängt. Lågpass ska vara på hösta möjliga och subsonic på lägsta möjliga. (Eller helt avstängt om det går)

Senast redigerat av DilluTioN (13 maj 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
LilleMan142
6 juli 2015 · 199 Inlägg

Tänkte lyfta lite i Tråden för att slippa skriva ny,
Dra kablar från dörrarna till skuff på 740 hur ska man bära sig åt på bästa sätt då? vill sätta dom på steg istället för att direkt på stereo. Någon med tidigare erfarenhet som gjort detta, helst utan att behöva riva hela interiören. eller kan det vara lättare att gå från dom kablarna som är bakom stereo och bak? Skulle ju helst vilja ha fräscha kablar hela vägen.
Tack på förhand.

Volvo 142 (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang