Köpråd Mazda 3 1.6 diesel 2008-2009

ChrisO
28 juni 2015 · 447 Inlägg

tjenare

Efter mycket velande så har jag kommit fram till att jag med största sannolikhet ska ha en Mazda 3. då den verkligen tilltalar mig och perfekt storleksmässigt. så ny som möjligt med det "gamla utseendet.något speciellt man bör kolla på dessa? har läst runt lite ang rostskydd? hade denna modellen några tillvalspaket som den nyare som heter advance plus tex? ös gärna på med info. såg även att det var långa bytesintervaller på kamremmen med.va och kikade på en här i borås på firma. men har inte haft någon möjlighet att provköra än då köpet om kommer ske förs än i början / mitten av hösten. är dom väldigt bullriga?finns det xenon eller är bilen för gammal för de? åker ju iofs v70 nu så klagar verkligen inte på vägljudet. antar att man får förvänta sig lite vägljud då det är ganska vanligt "småbilsproblem"? för farthållare tex är bara tillval tex va? sen undrar jag om det är någon som vet vad det är för storlek på högtalarna i dörrarna fram och bak? ös gärna på med tips

Senast redigerat av ChrisO (28 juni 2015)

ChrisO
29 juni 2015 · 447 Inlägg

Ingen som vet?smile

Richtenb
30 juni 2015 · 1 365 Inlägg

Jag hade en Mazda 3 MPS som firmabil av just årsmodell 2009.
Det positiva var att bilen strulade extremt lite, i princip skottsäker skulle jag säga. Dieseln är nog inget undantag

Det negativa var definitivt ljudvolymen i kupén, väldigt bullrig. Högtalarna var inte heller särskilt bra om man jämför med exempelvis BMW. Sen var den ganska plastig överlag.

Jag gillar japanska bilar och denna var inget undantag men jag skulle råda dig till att testköra motorväg innan du slår till pga bullret.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ChrisO
30 juni 2015 · 447 Inlägg

Richtenb skrev:
Jag hade en Mazda 3 MPS som firmabil av just årsmodell 2009.
Det positiva var att bilen strulade extremt lite, i princip skottsäker skulle jag säga. Dieseln är nog inget undantag

Det negativa var definitivt ljudvolymen i kupén, väldigt bullrig. Högtalarna var inte heller särskilt bra om man jämför med exempelvis BMW. Sen var den ganska plastig överlag.

Jag gillar japanska bilar och denna var inget undantag men jag skulle råda dig till att testköra motorväg innan du slår till pga bullret.

provköra är ett måste innan köp.  har kört en peugeot 206 ganska mycket innan som jag lånade av en kompis. DEN lät mycket inne i kupé. så är är mazdan betydligt bättre än den så överlever jag smile. har aldrig beblandat mig med så här "nya" bilar. måste man byta partikelfiltret efter x antal mil eller sotar de ur sig självt? nån som vet vad serviceintervallen av vad som ska göras efter 10 000 mil?

ChrisO
30 juni 2015 · 447 Inlägg

har varit i kontakt lite med meca nu och kollat lite ang service och sånt. ska göras en 12000 milsservice och han sa nått om bränslemedel för dieslen som ska hjälpa till och hålla rent partikelfiltret? ska tydligen sitta en liten tank jämte bränsletanken. vart kan man köpa sånt medel och pris? är xenon tillval på dessa modeller?

SpeedRebirth
7 juli 2015 · 66 Inlägg

Kör på MPS modellen ist, den är stark som en diesel och kraftfull som en bensinare och det finns mycket potential i motorn ifall du vill öka boosten wink

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
ChrisO
7 juli 2015 · 447 Inlägg

SpeedRebirth skrev:
Kör på MPS modellen ist, den är stark som en diesel och kraftfull som en bensinare och det finns mycket potential i motorn ifall du vill öka boosten wink

hade varit nått. men sen är de också för att sänka månadskostnaderna. sen är den modellen garanterat dyrare att driva runt.

ChrisO
12 juli 2015 · 447 Inlägg

är det nån som vet om xenon var vanligt tillval på dessa modeller, eller är xenon bara med i exclusivepaketet?

liquisole
12 juli 2015 · 1 237 Inlägg

Sålänge du hAr vettiga däck så ska inte det vara något problem med buller i kupén. Iaf är min klart godkänd @ motorvägskörning smile har även xenon standard på min och den är en gammal 2005 :p

ChrisO
12 juli 2015 · 447 Inlägg

liquisole skrev:
Sålänge du hAr vettiga däck så ska inte det vara något problem med buller i kupén. Iaf är min klart godkänd @ motorvägskörning smile har även xenon standard på min och den är en gammal 2005 :p

provkörde en mazda 3 här i borås och ljudnivån var inget problem för mig.jag anser att den lät lika mycket/lite som min gamla v70 -99. har du exclusivepaketet eller en "vanlig"? smile

Senast redigerat av ChrisO (12 juli 2015)

liquisole
12 juli 2015 · 1 237 Inlägg

ChrisO skrev:

liquisole skrev:
Sålänge du hAr vettiga däck så ska inte det vara något problem med buller i kupén. Iaf är min klart godkänd @ motorvägskörning smile har även xenon standard på min och den är en gammal 2005 :p

provkörde en mazda 3 här i borås och ljudnivån var inget problem för mig.jag anser att den lät lika mycket/lite som min gamla v70 -99. har du exclusivepaketet eller en "vanlig"? smile

Har en GT, den har mest utrustning om jag förstått det rätt.

ChrisO
12 juli 2015 · 447 Inlägg

jaha okey. får ringa till mazda imorn och fråga annars. för misstänker att xenon bara följer med större paket som kanske tex gt och exclusive. men kan ha fel

liquisole
12 juli 2015 · 1 237 Inlägg

ChrisO skrev:
jaha okey. får ringa till mazda imorn och fråga annars. för misstänker att xenon bara följer med större paket som kanske tex gt och exclusive. men kan ha fel

Elegance verkar inte ha Xenon standard iaf (2008-2009)

ChrisO
12 juli 2015 · 447 Inlägg

liquisole skrev:

ChrisO skrev:
jaha okey. får ringa till mazda imorn och fråga annars. för misstänker att xenon bara följer med större paket som kanske tex gt och exclusive. men kan ha fel

Elegance verkar inte ha Xenon standard iaf (2008-2009)

okey. är inte så insatt i denna modellen. för dom flesta som kommer ut på blocket har inte xenon. och det suger verkligen

ChrisO
12 juli 2015 · 447 Inlägg

måste verkligen bara dubbelkolla. men alla 1.6 d är turbodieslar va? eller finns det dom som har utan turbo också?

liquisole
13 juli 2015 · 1 237 Inlägg
ChrisO
14 juli 2015 · 447 Inlägg

tänkte nästan de. dock har jag nu börjat överväga om man ska köpa en mazda 3 2.0 sport istället. då det verkar som att nackdelarna med dieseln blir bara större. dom enda 2 jag kan se är igentligen att dieseln är lite starkare och drar lite mindre

ChrisO
14 juli 2015 · 447 Inlägg

tänkte på de. är de bara xenon i halvljusen och vanliga halogen i helljusen på dessa modeller?

liquisole
15 juli 2015 · 1 237 Inlägg

det är xenon bara i halv, inte dock hela världen :p

ChrisO
16 augusti 2015 · 447 Inlägg

tjenare allihop ingen. kompisen är sugen på en mazda 3 -08 1.6 dieseln. men även han är lite nojig som jag va ang motortempen på vintern om det tar väldigt lång tid innan den kommer upp i arbetstemperatur? vet att visa dieslar får man ju nästan köra i en mil minst innan de börjar bli varmt i bilen.fast kanske har blivit bättre på lite "nyare"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang