Volvo eller BMW?

Muttley
4 juli 2015 ·

Fjellner skrev:

tkd_rille skrev:

Fjellner skrev:
Oavsett vad folk säger så är Volvo enklare att få tag på delar till i Sverige, finns garanterat en drös med 740 på närmsta skrot.
Du slipper pröjsa frakter, hålla på med google translate och passa tider för att en firma kommer och levererar grejer.

Dessutom är en 740 extremt lättskruvad, utan tvekan mer lättskruvad än en E39 oavsett vad någon säger, en 740 är lite som att bygga LEGO..

Bästa bilen att skruva med är 740, bästa bilen att köra är BMW.

Vänta nu. 
Frakterna är billiga.  Alla delar jag köpt har jag sparat minst halva priset inkl frakt jämfört med svenska priser.

Att lägga 5 minuter på google translate är ju inte jobbigt.

Passa tider för leverans ???????
Jag har aldrig kunnat ta emot när en transport ringer mig,  de har alltid lämnat till ett ombud så jag kan hämta ut de när jag hinner.

Han får väl prova båda bilarna för att få sin uppfattning om vilken bil han tycker är roligast.  Har man inte tummen mitt i näven så är ingen av bilarna svåra eller lätta.

Så de är bara undanflykter att tycka de är jobbigt att kladda med import wink  Innan jag själv började importera alla dyrare delar så trodde jag med att de var komplicerat.

Gissa själv vad bromsar kostar till tex chrysler 300m.  Hade jag inte haft tyskland hade jag varit bankrutt.

Men ärligt, hur mycket saker är billigare till en E39 än till en gammal rödblockare?
Och hur mycket kunskap finns inte i Sverige om gamla Volvos?

Jag har beställt grejer från USA, Tyskland, UK, Lettland osv så jag vet hur det är, det ÄR drygare att hålla på och beställa grejer än att åka och köpa dom på närmaste bildemo.
Jag gillar BMW och speciellt E39, men för att lära sig skruva tycker jag en gammal Volvo är helt rätt.

Ärligt talat är de inte jobbigt ens att beställa.   Min åsikt är att Volvon är grymt tråkig. Så av dessa valen är de lätt.

caromania Forummoderator
4 juli 2015 · 9 296 Inlägg

Jakten på billiga reservdelar i Tyskland eller strippande av skrotlik på Bengt Svenssons bakgård i Snorrefors löser du genom att köpa en bil som håller. Det är min filosofi. Och varför dra runt på flera ton svenskt eller tyskt halvtaskigt järnskrot när man är 18 år? Det finns betydligt mer plånboksvänliga (och kanske mer användarvänliga) bilar för en nybliven körkortsinnehavare där dessutom utbudet på eftermarknadsgodis är större. Det är mycket roligare att "modifiera" än att laga. Ergo: Köp en Honda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
4 juli 2015 · 5 716 Inlägg

Hej!
Volvo 740 är betydligt tråkigare att köra än BMW:n, men lättmeckad (vi snackar väl insprutare med 230F motor?)eftersom det finns gott om plats i motorrummet. Sen får man nog inte tro att man kan få en "rostfri" Volvo 740 för 10000:-. Visserligen är karossen helgalvad på -87 och framåt men rostar gör de ändå så en MIG svets är ett måste om man vill mecka med gamla bilar. Köp BMW:n! Eller något annat som Audi, Honda eller Toyota.
Tyvärr blir det nog svårt att få tag på en "bra" bil för så lite pengar som 10000:-.

Själv är jag Audiot (har en Audi 100 Avant 2,0E -89 (i nästan nyskick) identisk med den Audi 100 Avant som jag hänvisar till  nedan, som bruksbil och en Audi TT 3,2lit roadster som sommarbil.

Hittade den på blocket! Audi 100 har helgalvad kaross, femcylindrig motor, framhjulsdrift, drar mycket mindre soppa än volvon och har mycket bättre vägegenskaper än Volvo 740, dessutom är den lika lättmeckad som 740. Hur jag vet? Har hjälpt brorsan med hans 745:a i många år.

http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … 11&w=3

Senast redigerat av jaka54 (4 juli 2015)

BlueStripez
4 juli 2015 · 46 Inlägg

caromania skrev:
Jakten på billiga reservdelar i Tyskland eller strippande av skrotlik på Bengt Svenssons bakgård i Snorrefors löser du genom att köpa en bil som håller. Det är min filosofi. Och varför dra runt på flera ton svenskt eller tyskt halvtaskigt järnskrot när man är 18 år? Det finns betydligt mer plånboksvänliga (och kanske mer användarvänliga) bilar för en nybliven körkortsinnehavare där dessutom utbudet på eftermarknadsgodis är större. Det är mycket roligare att "modifiera" än att laga. Ergo: Köp en Honda.

Jag vill lära mig att både modifiera och laga bilen ifall den går sönder, men varför rekommenderar du en Honda?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2015 · 13 732 Inlägg

caromania skrev:
Jakten på billiga reservdelar i Tyskland eller strippande av skrotlik på Bengt Svenssons bakgård i Snorrefors löser du genom att köpa en bil som håller. Det är min filosofi. Och varför dra runt på flera ton svenskt eller tyskt halvtaskigt järnskrot när man är 18 år? Det finns betydligt mer plånboksvänliga (och kanske mer användarvänliga) bilar för en nybliven körkortsinnehavare där dessutom utbudet på eftermarknadsgodis är större. Det är mycket roligare att "modifiera" än att laga. Ergo: Köp en Honda.

finns faktist inget försvar för att köpa en stor bil som första bil.

att åka volvo är oftast jävligt dyrt när man börjar räkna på det.


tror mina seater är en av dom bättre bilarna jag köpt sätt till ekonomin. och helt ärligt är dom riktigt roliga att köra trotts att dom bara har 60hk.

dom kostar liksom inget att äga.   nu är min gråa seat en andra bil men den rullar 1500-2000mil på ett år.
och helt ärligt så har under dessa 2.5år jag ägt den inte kostat på den många kronor

har bytt olja+filter+luftfilter ett par gånger under denna tid.
även bytt skyltbelysninglampa och lite däck.
sen har jag förvisso uppgraderat fjädringen så idag kör jag med gula koni och en sänkningsats.
men det har inget med driftsäkerheten att göra.
men har inte ens bytt bromsbelläg eller något annat under denna tid.

bara rullar på.  köpte bilen för 1500kr med rasad koppling pga kärringkörd.
då hade den gått 8K  bättre bil är svårt att hitta för pengarna


men ball njäe inte direkt men den gör 175-180blås långt över vad man får köra.
machfart är 130-140 där hamnar man oftast fast man inte har någon avsikt att köra förfort.
har kört den på fullgas konstant när jag kör den enda gången den får lite lugn och ro är när kärringen har den till jobbet när jag behöver Volvon.. 

har även lastat in ungarna och kärringen och åkt iväg på lite längre sträckor.  rullar skapligt bekvämt med 2vuxna och 2tonårsungar i baksätet   nu börjar dock grabben bli lite lång för baksätet (178 14bast) så nu blir det oftast Volvon men inget hinder för att ha lite folk med fast skiten är liten.

dessutom lika lättmekad som en volvo.. då det mesta är baserat på en golf 2:A

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
5 juli 2015 · 5 716 Inlägg

Hej!
Ser man krasst på detta med bilköp så spelar det egentligen ingen roll vilken begagnad bil man köper så länge bilen är välskött och går bra.
Sen att man är villig och kan mecka själv är ju bara en stor fördel, Bilägandet blir så mycket billigare då när man inte  behöver lägga tid och pengar på dyra servicar och reparationer. Sen stärks självförtroendet när man ser at man kan klara av och fixa saker.

När det gäller bilar så är det väl så att alla har vi våra favoriter....av ett eller annat skäl. Att jag själv föredrar Audi (eller BMW, Mercedes, Porsche) beror bara på att tyskarna gör bra bilar, men även "syskonen" i VW gruppen hör dit som Seat och Skoda. Sen gör Japanerna fina bilar och MC (Har en Honda motorcykel (Pan American 1300st A) och bättre hoj finns inte)!  det var därför jag föreslog Honda och Toyota (Lexus) Subaru.
Så du ser det finns en j...massa bra bilmärken.

Problemet för dig är att hitta en bra bil för 10000:-utan att "gå på en mina" och för att hitta en bra bil krävs lite kunskap och erfarenhet om vad man ska titta på. -Det var därför jag föreslog Audi 100 Avanten på Blocket. Den Audimodellen (C3) har Hög kvalitet, bättre faktiskt än nästkommande  generation som kallas C4. C3 har slitstark motor (min har gått 33000 mil och går perfekt , den är meckarvänlig med gott om plats i motorrummet så man kommer åt överallt, den har plastbelagt underrede (vilket Volvo 740 inte har) vilket gör att min Audi inte har tillstymmelse till rost undertill i bottenplattan.
Den har också trumbromsar bak (skivor fram) vilket är en fördel ..skivbromsar bak har en tendens att trassla då de inte "används" lika mycket som frambromsarna.

Nackdelar finns med alla moderna bilar (ca -95 och framåt)...De har tunn plåt! så när man ska svetsa (MIG) så blir det lite känsligare och MIG svets är ett måste om du har tänkt dig mecka. Den  -75 Camarosom jag håller på och  renovera har t.ex 0,9mm plåt (upplevs som väldigt tjock) och den -64 Amazon som jag också håller på att renovera har nästan lika tjock plåt den medan vissa moderna bilar endast har 0,7mm plåt (upplevs son väldigt tunn).

Så slutklämmen blir att försök hitta en bil som ser bra ut, inte har gått för långt, där motor och alla andra system funkar bra. Om det sedan är en Volvo 740 eller BMW spelar inte så stor roll.

Senast redigerat av jaka54 (5 juli 2015)

BlueStripez
5 juli 2015 · 46 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser man krasst på detta med bilköp så spelar det egentligen ingen roll vilken begagnad bil man köper så länge bilen är välskött och går bra.
Sen att man är villig och kan mecka själv är ju bara en stor fördel, Bilägandet blir så mycket billigare då när man inte  behöver inte lägga tid och pengar på dyra servicar och reparationer. Sen stärks självförtroendet när man ser at man kan klara av och fixa saker.

När det gäller bilar så är det väl så att alla har vi våra favoriter....av ett eller annat skäl. Att jag själv föredrar Audi (eller BMW, Mercedes, Porsche) beror bara på att tyskarna gör bra bilar, men även "syskonen" i VW gruppen hör dit som Seat och Skoda. Sen gör Japanerna fina bilar och MC (Har en Honda motorcykel (Pan American 1300st A) och bättre hoj finns inte)!  det var därför jag föreslog Honda och Toyota (Lexus) Subaru.
Så du ser det finns en j...massa bra bilmärken.

Problemet för dig är att hitta en bra bil för 10000:-utan att "gå på en mina" och för att hitta en bra bil krävs lite kunskap och erfarenhet om vad man ska titta på. -Det var därför jag föreslog Audi 100 Avanten på Blocket. Den Audimodellen (C3) har Hög kvalitet, bättre faktiskt än nästkommande  generation som kallas C4. C3 har slitstark motor (min har gått 33000 mil och går perfekt , den är meckarvänlig med gott om plats i motorrummet så man kommer åt överallt, den har plastbelagt underrede (vilket Volvo 740 inte har) vilket gör att min Audi inte har tillstymmelse till rost undertill i bottenplattan.
Den har också trumbromsar bak (skivor fram) vilket är en fördel ..skivbromsar bak har en tendens att trassla då de inte "används" lika mycket som frambromsarna.

Nackdelar finns med alla moderna bilar (ca -95 och framåt)...De har tunn plåt! så när man ska svetsa (MIG) så blir det lite känsligare och MIG svets är ett måste om du har tänkt dig mecka. Den  -75 Camarosom jag håller på och  renovera har t.ex 0,9mm plåt (upplevs som väldigt tjock) och den -64 Amazon som jag också håller på att renovera har nästan lika tjock plåt den medan vissa moderna bilar endast har 0,7mm plåt (upplevs son väldigt tunn).

Så slutklämmen blir att försök hitta en bil som ser bra ut, inte har gått för långt, där motor och alla andra system funkar bra. Om det sedan är en Volvo 740 eller BMW spelar inte så stor roll.

Okej! Då köper jag nog en BMW e39 sen när jag samlat ihop pengarna, hur många mil skulle du rekommendera att bilen gått som mest med tanke på att du skrev att jag ska köpa en som inte har gått för långt?

BlueStripez
5 juli 2015 · 46 Inlägg

Sen undrar jag hur mycket alla verktyg till att meka med en bil kan kosta? Såg en hylsnycelsats på biltema för 2000, googleade på MIG svets och även de såg ut att ligga mellan 1000-2000?

Muttley
5 juli 2015 ·

Mellan 1000 och 2 miljoner. Beroende på hur kräsen du är.

Hylsnycklar, blocknycklar, ordentliga skruvmejslar och olika avdragare så är du en bit på vägen.   En ordentlig domkraft med.   

Så får du bygga på efterhand.

jaka54
5 juli 2015 · 5 716 Inlägg

Hej!
Svårt att säga hur mycket mil som är "många mil", beror så mycket på bilens övriga kondition , men en bil som min egen Audi 100 från -89 som gått ca 1000mil per år (köpte den fyra år gammal-93 och då hade den gått 9000mil) och nu har den gått 33000mil är väl vad du får räkna med för en bil i 10000:- klassen (Nu skulle jag aldrig sälja min för det priset men de flesta bilar med det miltalet ligger nog runt 10000:-), det var åtminstone vad brorsan fick för sin Volvo 745:a -87 för ett år sedan när han sålde den, och den bilen var j...fin! Inte en rostfläck på karossen och motorn gick som en klocka (vi hade bytt alla tre motorkuddar, topplockspackning, hardy-skiva och tändstift och det satt sprillans nya Good Year däck på.

Men som sagt bilen ska rökfri och djurfri, det är de krav jag ställer själv och motor och annat ska naturligtvis  fungera perfekt annars skulle jag inte köpa! Byta olja och filter liksom luftfilter skulle göra själv så jag är säker på att det är gjort.

När det sedan gäller vilka verktyg man ska skaffa eller inte skaffa så skulle jag satsa på några fasta nycklar med dimensionen 19,17, 13, och 10. Det passar de vanligaste storlekarna på skruvar och muttrar på de flesta bilar jag träffat på. En sats med hylsor och spärrskaft är också nödvändigt. En Vise grips, skruvmejslar, tänger och inte minst en domkraft och några pallbockar ingår också i utrustningen .Biltema har bra verktyg

MIG svetsar finns i en mängd utföranden och prisklasser. De billiga går på 230V och har speciella rörelektrodervire , de lite mer proffsiga kräver 3-fas 400V och har skyddsgas. Jag har den  senare typen. De är visserligen dyrare men klarar också tjockare stål. 
En automatisk avbländningsbar svetshjälm liksom svetshandskar  och vinkelslip ingår också i utrustningen.

Senast redigerat av jaka54 (6 juli 2015)

BlueStripez
5 juli 2015 · 46 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Svårt att säga hur mycket mil som är "många mil", beror så mycket på bilens övriga kondition , men en bil som min egen Audi 100 från -89 som gått ca 1000mil per år (köpte den fyra år gammal-93 och då hade den gått 9000mil) och nu har den gått 33000mil är väl vad du får räkna med för en bil i 10000:- klassen (Nu skulle jag aldrig sälja min för det priset men de flesta bilar med det miltalet ligger nog runt 10000:-), det var åtminstone vad brorsan fick för sin Volvo 745:a -87 för ett år sedan när han sålde den, och den bilen var j...fin! Inte en rostfläck på krossen och motorn gick som en klocka (vi hade bytt alla tre motorkuddar, topplockspackning, hardy-skiva och tändstift och det satt sprillans nya Good Year däck på.

Men som sagt bilen ska rökfri och djurfri, det är de krav jag ställer själv och motor och annat ska naturligtvis  fungera perfekt annars skulle jag inte köpa! Byta olja och filter liksom luftfilter skulle göra själv så jag är säker på att det är gjort.

När det sedan gäller vilka verktyg man ska skaffa eller inte skaffa så skulle jag satsa på några fasta nycklar med dimensionen 19,17, 13, och 10. Det passar de vanligaste storlekarna på skruvar och muttrar på de flesta bilar jag träffat på. En sats med hylsor och spärrskaft är också nödvändigt. En Vise grips, skruvmejslar, tänger och inte minst en domkraft och några pallbockar ingår också i utrustningen .Biltema har bra verktyg

MIG svetsar finns i en mängd utföranden och prisklasser. De billiga går på 230V och har speciella rörelektrodervire , de lite mer proffsiga kräver 3-fas 400V och har skyddsgas. Jag har den  senare typen. De är visserligen dyrare men klarar också tjockare stål. 
En automatisk avbländningsbar svetshjälm liksom svetshandskar  och vinkelslip ingår också i utrustningen.

Jag fick en del tips på verktyg i en annan tråd för några månader sedan, är det något som är mer viktigt och mindew viktigt av det?

Hylsnyckelsats
Sortiment av fastnycklar
Insexnycklar
Några olika tänger
Skruvmejslar
Kofot
Handskar
Tejp, buntband, säkringar, snöre och annat bra att ha.
Bra arbetslampa
WD40/5-56

Fjellner
5 juli 2015 · 245 Inlägg

Bromsrengöring!
Funkar till att göra rent ALLT och dessutom dunstar det, grymt som fan!

SportPilot Ubåtsingenjör
5 juli 2015 · 7 228 Inlägg

bmw

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
5 juli 2015 ·

Growe skrev:

caromania skrev:
Jakten på billiga reservdelar i Tyskland eller strippande av skrotlik på Bengt Svenssons bakgård i Snorrefors löser du genom att köpa en bil som håller. Det är min filosofi. Och varför dra runt på flera ton svenskt eller tyskt halvtaskigt järnskrot när man är 18 år? Det finns betydligt mer plånboksvänliga (och kanske mer användarvänliga) bilar för en nybliven körkortsinnehavare där dessutom utbudet på eftermarknadsgodis är större. Det är mycket roligare att "modifiera" än att laga. Ergo: Köp en Honda.

finns faktist inget försvar för att köpa en stor bil som första bil.

att åka volvo är oftast jävligt dyrt när man börjar räkna på det.


tror mina seater är en av dom bättre bilarna jag köpt sätt till ekonomin. och helt ärligt är dom riktigt roliga att köra trotts att dom bara har 60hk.

dom kostar liksom inget att äga.   nu är min gråa seat en andra bil men den rullar 1500-2000mil på ett år.
och helt ärligt så har under dessa 2.5år jag ägt den inte kostat på den många kronor

har bytt olja+filter+luftfilter ett par gånger under denna tid.
även bytt skyltbelysninglampa och lite däck.
sen har jag förvisso uppgraderat fjädringen så idag kör jag med gula koni och en sänkningsats.
men det har inget med driftsäkerheten att göra.
men har inte ens bytt bromsbelläg eller något annat under denna tid.

bara rullar på.  köpte bilen för 1500kr med rasad koppling pga kärringkörd.
då hade den gått 8K  bättre bil är svårt att hitta för pengarna


men ball njäe inte direkt men den gör 175-180blås långt över vad man får köra.
machfart är 130-140 där hamnar man oftast fast man inte har någon avsikt att köra förfort.
har kört den på fullgas konstant när jag kör den enda gången den får lite lugn och ro är när kärringen har den till jobbet när jag behöver Volvon.. 

har även lastat in ungarna och kärringen och åkt iväg på lite längre sträckor.  rullar skapligt bekvämt med 2vuxna och 2tonårsungar i baksätet   nu börjar dock grabben bli lite lång för baksätet (178 14bast) så nu blir det oftast Volvon men inget hinder för att ha lite folk med fast skiten är liten.

dessutom lika lättmekad som en volvo.. då det mesta är baserat på en golf 2:A

Jag blir givetvis nyfiken på var du hittar alla dessa fakta om din SEAT som inte ens SEAT själva var medvetna om när bilen byggdes? SEAT angav toppfarten till den version med 60hk som du har till 160km/h när bilen var ny och lagom inkörd.
Jag förstår givetvis att du inte riktigt menar vad du skrev att bilen gör runt 295-300km/h som då är 175-180km/h över tillåten hastighet. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 457 Inlägg

BMW är ju trevligare så klart. 740 är nog ett säkrare köp dock. Med nytaget körkort är väl bakhjulsdrift roligast...

Haka inte upp dig på milen! Bättre med en fräsch långmilare! Då är den skött! Synd du inte bodde i närheten, vår E39 523:a ska skickas bort för kaffepengar då den bara står, kör den dock ibland så den inte växer fast i marken :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BlueStripez
7 juli 2015 · 46 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
BMW är ju trevligare så klart. 740 är nog ett säkrare köp dock. Med nytaget körkort är väl bakhjulsdrift roligast...

Haka inte upp dig på milen! Bättre med en fräsch långmilare! Då är den skött! Synd du inte bodde i närheten, vår E39 523:a ska skickas bort för kaffepengar då den bara står, kör den dock ibland så den inte växer fast i marken :-)

Närheten spelar ingen roll, tar bara med bågon bekant med körkort och hämtar bilen när jag hittat en, dock har jag bara 6000kr än så länge vilket är ett problem.

Powe_R
9 juli 2015 · 414 Inlägg

Köp BMW. Går inte att jämföra bilarna alls, inte på ett enda plan. BMW'n är bättre genomgående, Bättre pretanda, lägre förbrukning, högre komfort, betydligt bättre säkerhet(!!!) osv. listan kan göras lång. (Har ens en gammal volvo 740 airbags?)

Har haft ett gäng e39or  från när jag var 17-19år. 3x 540ia och en 528ia. Upplevde alla som väldigt simpla att mecka med om det nu behövdes (Vilket det knappast gjorde till skillnad från vissa kompisars gammelvolvos) Detta var dock ett par år sedan, men även nu bör en fräsch e39 vara ett mer driftsäkert val jämfört med en gammal volvo 740.

Senast redigerat av Powe_R (9 juli 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang