Transportstyrelsen ta körkortet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2015 · 17 380 Inlägg

Zodiaq skrev:

it_mutt skrev:
Det kan förenas med vite (det ska stå på kallelsen isf). Annars kan Farbror Blå (inte popbandet) komma och hämtar dig (under förutsättning att du finns inom...10 mil (har jag för mig) från där förhöret ska hållas).

Att utebli från förhör är ju knappast något som kommer göra dig "mer populär". OM du inte har gjort det, har du ju uppenbarligen inget att oroa dig för. Finns det bildbevis (och det de facto är du på bilden) så är det bara att sluta förtränga saker och ting.

- - Edit - -

Finner det dock, rent personligen, lite smått roande att du anser att polisen seriöst lägger energi på att "sätta dit dig" för olovlig körning. Detta då det är ett brott som i absolut värsta tänkbara fall resulterar i 6 månader i buren (maxstraff för grov olovlig körning; Lag 1951:649 - om straff för vissa trafikbrott). Detta må möjligen vara fallet om du bor på en "liten ort" där "Polisman Bengtsson" varit polis hela sitt liv och fullkomligt avskyr dig då du legat med hans fru, dotter, syster och mamma.

Fängelse skrämmer mig inte. Är mera rädd för hur lång spärrtiden är. Blir ju av med jobbet igen. Så klart det är jag. Fast i en fartkamera. Men här ej fått se bilden än ! Och detta va 3 månader sedan. Det va korkat köra ja. Men det var en engångs företeelse. Körde dottern hem då vi bor långt ifrån. Och missade kameran då jag tittade mer i telefon efter ett sms !!

Det där var väl inte ok... Syns det så är du nog rätt rökt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zodiaq
19 maj 2015 · 20 Inlägg

Jag fibblade ej med luren. Tittade ner på den då det ringde. Och det va en backe ner höll Max 10 över då. Din personliga åsikt kan du behålla för dig själv. Då kag kör väldigt ansvarsfullt i lag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2015 · 17 380 Inlägg

Zodiaq skrev:
Jag fibblade ej med luren. Tittade ner på den då det ringde. Och det va en backe ner höll Max 10 över då. Din personliga åsikt kan du behålla för dig själv. Då kag kör väldigt ansvarsfullt i lag.

Missuppfattning från min sida då. Lät som du skrev en roman på mobilen :-)

EDIT: Du skrev att du tittade MER i telefon, inte NER. Därav min tveksamhet.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (19 maj 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
19 maj 2015 · 10 388 Inlägg

Zodiaq skrev:
Jag fibblade ej med luren. Tittade ner på den då det ringde. Och det va en backe ner höll Max 10 över då. Din personliga åsikt kan du behålla för dig själv. Då kag kör väldigt ansvarsfullt i lag.

Tittade du ner på telefonen då det ringde eller tittade du efter ett sms? Du har ju nu nämligen skrivit båda sakerna. Och att det inte var du som gjorde det olovliga (för att sen erkänna att det -är- du på bild...men det är ju bara som polisen försöker sätta dit dig...).

Och nej, min personliga åsikt tänker jag inte hålla för mig själv. Har du problem med den så ignorera den.

- - Edit - -

Så det handlar alltså om; olovlig körning, fortkörning alternativt fortkörning som eventuellt kan härledas till mobilen vilket då kan ge upp till 4K i böter. Ja det kostar att ligga på topp.

Senast redigerat av it_mutt (19 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
19 maj 2015 ·

Zodiaq skrev:

it_mutt skrev:
Det kan förenas med vite (det ska stå på kallelsen isf). Annars kan Farbror Blå (inte popbandet) komma och hämtar dig (under förutsättning att du finns inom...10 mil (har jag för mig) från där förhöret ska hållas).

Att utebli från förhör är ju knappast något som kommer göra dig "mer populär". OM du inte har gjort det, har du ju uppenbarligen inget att oroa dig för. Finns det bildbevis (och det de facto är du på bilden) så är det bara att sluta förtränga saker och ting.

- - Edit - -

Finner det dock, rent personligen, lite smått roande att du anser att polisen seriöst lägger energi på att "sätta dit dig" för olovlig körning. Detta då det är ett brott som i absolut värsta tänkbara fall resulterar i 6 månader i buren (maxstraff för grov olovlig körning; Lag 1951:649 - om straff för vissa trafikbrott). Detta må möjligen vara fallet om du bor på en "liten ort" där "Polisman Bengtsson" varit polis hela sitt liv och fullkomligt avskyr dig då du legat med hans fru, dotter, syster och mamma.

Fängelse skrämmer mig inte. Är mera rädd för hur lång spärrtiden är. Blir ju av med jobbet igen. Så klart det är jag. Fast i en fartkamera. Men här ej fått se bilden än ! Och detta va 3 månader sedan. Det va korkat köra ja. Men det var en engångs företeelse. Körde dottern hem då vi bor långt ifrån. Och missade kameran då jag tittade mer i telefon efter ett sms !!

Om du skulle åka in i fängelse så är säkert spärrtiden över när du är ute.   Du är inte orolig över att chefen sparkar dig för att du skulle åka i fängelse? 

Så snurrigt allt låter smile

Zodiaq
20 maj 2015 · 20 Inlägg

Jo självklart är jg det. Men bara att bita i det sura äpplet. Men kommer förneka så långt jag kan

Zodiaq
20 maj 2015 · 20 Inlägg

Va på förhör idag sa det där är inte jag men liknar en nära släkting. Men säger inte vad han heter. Allt gårtill åklagare bara att vänta nu då och se vad som händer. Kommer ta detta långt. Bilden va suddig fast mitt på dagen.

Senast redigerat av Zodiaq (20 maj 2015)

MarkuzH
7 juli 2015 · 29 Inlägg

Kan berätta vad som hände nu, inte varit aktiv här på länge.
Blev av med körkortet igen pga olyckan.
De tog det 17/4. I 2 månader.
Har uppkörning imorgon. Sen är det bara ut på de efterlängtade vägarna igen! smile

granadadr
7 juli 2015 · 7 268 Inlägg

MarkuzH skrev:
Kan berätta vad som hände nu, inte varit aktiv här på länge.
Blev av med körkortet igen pga olyckan.
De tog det 17/4. I 2 månader.
Har uppkörning imorgon. Sen är det bara ut på de efterlängtade vägarna igen! smile

OM du klarar det wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
MarkuzH
7 juli 2015 · 29 Inlägg

granadadr skrev:

MarkuzH skrev:
Kan berätta vad som hände nu, inte varit aktiv här på länge.
Blev av med körkortet igen pga olyckan.
De tog det 17/4. I 2 månader.
Har uppkörning imorgon. Sen är det bara ut på de efterlängtade vägarna igen! smile

OM du klarar det wink

Lär jag göra eftersom jag redan klarat det 2 gånger innan wink

johnny blade
7 juli 2015 · 269 Inlägg

MarkuzH skrev:
Kan berätta vad som hände nu, inte varit aktiv här på länge.
Blev av med körkortet igen pga olyckan.
De tog det 17/4. I 2 månader.
Har uppkörning imorgon. Sen är det bara ut på de efterlängtade vägarna igen! smile

Det där var ju lite taskigt.På något sätt så borde du nog ha blivit informerad om vad som kunde ha hänt efter olyckan.Hade du blivit informerad så kanske du låtit bli att ta om körkortet så snart efter.

Jag var fö med om en liknande olycka i februari.Jag åkte bara på att betala självrisken på den andra bilen.
Jag hoppas då att det inte dyker upp ett sånt där brev.

Mervolic Yawn...
7 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Zodiaq skrev:
Va på förhör idag sa det där är inte jag men liknar en nära släkting. Men säger inte vad han heter. Allt gårtill åklagare bara att vänta nu då och se vad som händer. Kommer ta detta långt. Bilden va suddig fast mitt på dagen.

Du vet att om du ljuger i rätten så begår du mened och riskerar upp till fyra år i fängelse? Om det inte räknas som ringa (iofs mest troligt), så är det böter eller fängelse i 6 månader...

Om du anger en släkting är det falsk angivelse och då är straffet upp till 2 år i fängelse.

Lämnar du osann uppgift eller förtiger sanningen i rättegången riskerar du fängelse i upp till 2 år.

granadadr
8 juli 2015 · 7 268 Inlägg

WolframU skrev:

Mervolic skrev:

Zodiaq skrev:
Va på förhör idag sa det där är inte jag men liknar en nära släkting. Men säger inte vad han heter. Allt gårtill åklagare bara att vänta nu då och se vad som händer. Kommer ta detta långt. Bilden va suddig fast mitt på dagen.

Du vet att om du ljuger i rätten så begår du mened och riskerar upp till fyra år i fängelse? Om det inte räknas som ringa (iofs mest troligt), så är det böter eller fängelse i 6 månader...

Om du anger en släkting är det falsk angivelse och då är straffet upp till 2 år i fängelse.

Lämnar du osann uppgift eller förtiger sanningen i rättegången riskerar du fängelse i upp till 2 år.

Som åtalad har man rättigheten att tiga, berätta sanningen eller ljuga bäst man kan.

inte det sista wink men tiga har man rätt till,,

AX3L
8 juli 2015 · 398 Inlägg

Mervolic skrev:

Zodiaq skrev:
Va på förhör idag sa det där är inte jag men liknar en nära släkting. Men säger inte vad han heter. Allt gårtill åklagare bara att vänta nu då och se vad som händer. Kommer ta detta långt. Bilden va suddig fast mitt på dagen.

Du vet att om du ljuger i rätten så begår du mened och riskerar upp till fyra år i fängelse? Om det inte räknas som ringa (iofs mest troligt), så är det böter eller fängelse i 6 månader...

Om du anger en släkting är det falsk angivelse och då är straffet upp till 2 år i fängelse.

Lämnar du osann uppgift eller förtiger sanningen i rättegången riskerar du fängelse i upp till 2 år.

Om du är ett vittne, absolut. Men som sagt inte som åtalad, då får man göra vad man vill. Inte heller att förstöra bevis mot sig själv är olagligt, hur nu det skulle gå till i det här fallet. Däremot får man inte peka ut nån annan specifik person, mycket riktigt.

it_mutt Avstängd
8 juli 2015 · 10 388 Inlägg

Visst får man ex.vis vara tyst eller ljuga. Europadomstolen har dock sagt att man får tolka tystnad negativt och till den åtalades nackdel så länge denne har en advokat.

Grunden till detta är väldigt enkel; som åtalad har du rätt att försvara dig med alla medel som finns, inklusive att ljuga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
8 juli 2015 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Visst får man ex.vis vara tyst eller ljuga. Europadomstolen har dock sagt att man får tolka tystnad negativt och till den åtalades nackdel så länge denne har en advokat.

Grunden till detta är väldigt enkel; som åtalad har du rätt att försvara dig med alla medel som finns, inklusive att ljuga.

Stämmer. Du med flera har rätt, jag blandade ihop med straff för vittnen om dom ljuger. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang