Begagnatmarknaden helt körd???

mr_green
6 juli 2015 · 847 Inlägg

Tänkte kolla om det är fler än jag som reagerat på detta. Försökt sälja några bilar senaste månaderna. Även fast bilarna har legat top3 billigaste av dom årsmodellerna med samma miltal har det knappt ringt ens. För nåt år sen ringde och mailades det iaf en hel del. Kommer ju inte ens skambud. Är marknaden såhär dålig eller har jag bara haft otur???

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
6 juli 2015 ·

Här rullar det på i vanlig takt. big_smile

Blev närapå utan bruksbil dessutom, då frågan "Har du något bra att sälja?" ställdes av en bekant som letar Prius och den erbjöds men under förutsättning att ett annat objekt jag hittat kunde erövras innan. Nu var det objektet inrökt och därmed inte intressant alls för mig.
Nåväl, en CT200H klarar jag mig utan.

Senast redigerat av Evildan (6 juli 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2015 · 26 147 Inlägg

Tror det handlar lite om vad man säljer också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Putteliten
6 juli 2015 · 9 077 Inlägg

Tyvärr så är det numera köparens marknad och inte säljarens. Dessutom så är inte folk så villiga att köpa bil runt semestertider...

Muttley
6 juli 2015 ·

Går dåligt för min del. Har en passat jag velat kränga.   Men har bara fått dårar på tråden.  Så jag behåller

mr_green
6 juli 2015 · 847 Inlägg

tkd_rille skrev:
Går dåligt för min del. Har en passat jag velat kränga.   Men har bara fått dårar på tråden.  Så jag behåller

Passaten jag hade fick jag såld efter att typ 3 veckor och 25 000 i prissänkning. BMW:n jag har nu kollade jag prisnivåerna på och la mig "lågt" på 40k. Nu för 30k är det 1 som hört av sig men dök aldrig upp.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Muttley
6 juli 2015 ·

mr_green skrev:

tkd_rille skrev:
Går dåligt för min del. Har en passat jag velat kränga.   Men har bara fått dårar på tråden.  Så jag behåller

Passaten jag hade fick jag såld efter att typ 3 veckor och 25 000 i prissänkning. BMW:n jag har nu kollade jag prisnivåerna på och la mig "lågt" på 40k. Nu för 30k är det 1 som hört av sig men dök aldrig upp.

De är rejäl dumpning.  Har en -01 och la den först på 21000.  Besiktigad och skattad 20 och sista försöket 19000.  Såklart billigare vid snabb affär. 
Men i med behovet inte är stort att sälja och jag fick bara bud mellan 10-13 så behåller jag hellre, någon smärtgräns får man ju ha smile

Den värsta måste varit kvinnan som bara ville ge mig 10 för hon var ensamstående och bara hade bidrag.


Har haft den ute sen drygt februari fram till juni.

Båten jag hade ute i vintras tog väl 5 månader innan en med riktigt båtintresse ringde och ville ha den för utsatt pris

mr_green
6 juli 2015 · 847 Inlägg

Ja som sagt inte ens idioterna utan skam i kroppen hör av sig.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2015 · 17 477 Inlägg

mr_green skrev:
Ja som sagt inte ens idioterna utan skam i kroppen hör av sig.

Nej, beg verkar dött. Jag fick erbjudande idag om en S60 -01 för 12000:- men är tveksam. Den ska ju säljas vidare då... En bäbis-S80 är nog inte lätt :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
7 juli 2015 · 5 525 Inlägg

Skulle säga som så att det är inte förrän nu folk börjat förstå att bilar från slutet på 90-talet/början på 00-talet faktiskt är 15-20år gamla.

Vad kostade t.ex en Volvo 740 från 1989 då den var 15år gammal 2004? Tvivlar starkt på att något betalade över 20k det årtalet.

Senast redigerat av simlar (7 juli 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juli 2015 · 14 048 Inlägg

mr_green skrev:
Tänkte kolla om det är fler än jag som reagerat på detta. Försökt sälja några bilar senaste månaderna. Även fast bilarna har legat top3 billigaste av dom årsmodellerna med samma miltal har det knappt ringt ens. För nåt år sen ringde och mailades det iaf en hel del. Kommer ju inte ens skambud. Är marknaden såhär dålig eller har jag bara haft otur???

Jag tror att man ska ha lite tur också. Det gäller att man har annonsen ute just som att det är en som ser annonsen är ute efter just den bilen. Jag har en känsla att det måste falla på plats liksom men som någon skrev så är det ju semestertider och folk tar det lugnt. Till hösten kanske det går upp igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Power-krille
7 juli 2015 · 672 Inlägg

MC fronten är å helt torrlagd, har försökt kränga en 750 i snart två år, har prutat rejält och man vill ju inte
skänka bort grejerna! tror mera på en allmänt trög marknad.

"Väx inte upp! det är en fälla"
Putteliten
8 juli 2015 · 9 077 Inlägg

Power-krille skrev:
MC fronten är å helt torrlagd, har försökt kränga en 750 i snart två år, har prutat rejält och man vill ju inte
skänka bort grejerna! tror mera på en allmänt trög marknad.

MC marknaden är nog ännu svårare än med bilar på grund av massa ändrade och nya regler för MC kort skulle ja tro.

baltis
8 juli 2015 · 1 948 Inlägg

När det kommer till mer exklusiva/sportbilar så är marknaden riktigt het... skulle vilja samma sak om "premiumbilar" också, t.ex BMW. Det har vara väldigt lite värdefall senaste 1-2 åren... till och med ökning i vissa fall.
Tror det beror på extremt låga räntor och stigande bostadspriser som nu gör att många "tar sig råd" att köpa en finare bruksbil / sportbilen dom alltid drömt om.

Ang att begagnat marknaden skulle vara körd så är problemet det som skrivs ovan, folk fattar inte att en 15år gammal bil är just 15 år gammal även om det finns både acc, farthållare och xenon på bilen...
Jag brukar räkna med en värdeförlust på ca 10-20% om året på mina bilar... har stämt ganska så bra hittills vid 2-3k mil om året...

Och till TS, "runt 30k" för en bmw 320i som både e 12 år gammal samt "2 generationer" gammal e PÅ TOK för mycket oavsett skick den är i. Det är varken en modern, sportig eller billig bil.
VEM tror du själv är på jakt efter en sånn bil?
Om bilen funkar och inte är rostig eller jätterepig i lacken så skulle jag uppskatta att du kanske kan få 15k av någon ungdom som drömmer om en bakhjulsdriven e46... fast samtidigt... då sparar dom nog hellre liiiiite längre och köper en 330 smile

baltis
8 juli 2015 · 1 948 Inlägg

TS: hittade din annons.... dålig annons.

Nr 1. Riktigt dåliga bilder. Inte en enda bild på "hela" bilen.

Sen allt annat... vad är det för utrustning? Fullservad? - jaha... av vem? Besiktad, skattat? när isåfall?
Se även till att spalta upp annonsen bättre...

Och sen det sista... om någon säger till dig "Du vill väll inte köpa den här?" - i 9 fall av 10 svara alla rent instinktivt NEJ eftersom du sa "... inte köpa...".
Säger du däremot "Den här ska du ha!" eller något annat posetivt säger 9 av 10 JA.
Kommer ej ihåg namnet på honom men var någon form av "säljguro" som sa att om du kan få en person att svara -ja 10ggr på raken så kan du sen sälja PRECIS vad du vill till han...

Vad jag vill komma till är att det första man läser i din annons är "Nu ska bilen bort då jag hittat ny!".
Min och alla andras första tanke är... jaha... en skräpbil som bara går sönder, krånglar och är ett dåligt köp... för varför ska den annars bort!

DasAuto
8 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Skambud får man räkna med big_smile Därför läggar man ut bilen lite dyrare.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
mr_green
8 juli 2015 · 847 Inlägg

Så ny annons ute. Vågar inte länka upp den här så jag blir anklagad för annonsering.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Mickius
8 juli 2015 · 4 670 Inlägg

Kan väl säga att jag inte hade utformat annonsen som du gjort. Hade inte skrivit att den är omlackerad. Utan skrivit att karossen är i väldigt fint skick. Även om den nu inte är krockad eller liknande så är det första tanken som slår upp i huvudet att den mycket väl kan vara det!

Även obalans i ett hjul. Fixa felet istället. Detta kommer folk avstå ifrån  då man kommer ställa sig frågan varför inte betala 50 - 100kr och balansera om hjulet OM det nu bara är där felet är

rcy
8 juli 2015 · 1 705 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Kan väl säga att jag inte hade utformat annonsen som du gjort. Hade inte skrivit att den är omlackerad. Utan skrivit att karossen är i väldigt fint skick. Även om den nu inte är krockad eller liknande så är det första tanken som slår upp i huvudet att den mycket väl kan vara det!

Även obalans i ett hjul. Fixa felet istället. Detta kommer folk avstå ifrån  då man kommer ställa sig frågan varför inte betala 50 - 100kr och balansera om hjulet OM det nu bara är där felet är

Håller med på alla punkter. Extremt "pratig" och intetsägande annons.

Är bilen rostfri så skriv bara "rostfri". Hur mycket du lagt ut är ointressant för en köpare, likaså vad som är gjort. Är den rostfri så är den, punkt.

"Fullservad" innebär för många bara att man kollar oljan då och då. Är den riktigt servad på auktoriserad verkstad och har stämplar i boken som intygar det så skriv hellre "Fullstämplad servicebok". Har du inte stämplarna och kan styrka att den verkligen är fullservad, så försök inte påstå det.

Att den har saker som multifunktionsratt, elhissar och farthållare är lika självklart som att bilen har hjul. När fan såldes det en BMW utan elhissar sist? 70-talet?

Och framförallt, sälj inte en bil med ett fel som är lätt att laga! Fixa obalansen för nån hundring och värdet stiger med flera tusen! ALLA vet detta, och det gör att man genast misstänker att felet är något allvarligare, varför skulle det inte annars ha åtgärdats redan?

Och ingen bryr sig varför du säljer bilen, så slopa den raden helt och hållet.

Fjellner
8 juli 2015 · 245 Inlägg

Det finns två saker iallafall jag ser som varningstecken i en bilannons.

1. Bilen säljes med ett/flera lätta fel. Om dom nu är så lätta borde det väl inte vara några problem för säljaren att fixa dessa, eller är det bara ett "cover-up" för nånting värre?
Eller är ägaren lat, och då kan man ju undra vad det är mer säljaren inte orkat fixa..
T.ex "AC fungerar ej men behöver bara fyllas på" Jaså? Gör det innan försäljning isåfall, men oftast räcker det inte med en påfyllning.

2. En lång lista på saker som är utbytta, och "xx,xxx;- utlagt på bilen senaste halvåret"
Det första jag tänker då är "Aha, en problembil?" och kommer jag behöva fortsätta lägga ut en säck med pengar på bilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang