Bredda en s13?

Sonti
11 juli 2015 · 2 Inlägg

Hejsan, undrar vad som krävs för att bredda en nissan 200sx s13 ca 5cm.smile

förutom något slags widebody kit, räcker det med 5cm spacers till hjulen eller krävs det att man måste ändra mer saker? behöver man bredare hjul, issåfall hur breda? tack på förhand!smile

//Jocke

Mervolic Yawn...
11 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Jag vet inte om jag har helt rätt angående detta då det är en bit utanför mitt intresse, men antar att med tanke på belastning på hjulupphängning osv så måste du kompensera med lika breda hjul som dina spacers är så att ET blir så nära original som möjligt.

Ju längre bort hjulen hamnar från upphängningen desto större krafter utsätts upphängningen för (hävstångseffekt typ).

Sonti
11 juli 2015 · 2 Inlägg

Intressant, finns det någon tummregel för hur breda hjulen då ska vara? Vad menar du med ET? Ursäkta för okunskapen, är väldigt ny med allt detta!roll

Mervolic Yawn...
11 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Sonti skrev:
Intressant, finns det någon tummregel för hur breda hjulen då ska vara? Vad menar du med ET? Ursäkta för okunskapen, är väldigt ny med allt detta!roll

Är som sagt ingen expert på ämnet jag heller men ET-måttet bestämmer var mitten på hjulet är. Har du ET 0 så är hjulets mittpunkt precis på samma nivå som navet. Så flyttar du ut hjulets mittpunkt så behöver du kompensera med högre ET (så att fälgen kommer närmare navet).

T ex, flyttar du ut hjulet 50 mm och har ett original-ET på t ex 30 så behöver du en fälg med ET 80, om jag har förstått det rätt, för att hamna på samma "hävstångseffekt" som tidigare. Men någon som kan detta får komplettera med mer bestämda uppgifter än mina gissningar. roll

shogun
12 juli 2015 · 2 117 Inlägg

Kolla min projekttråd. Står mycket om ET, breddning mm där.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang