Igensatt ac-dränering, hur kommer jag åt att rensa?

Signifikant
10 juli 2012 · 5 Inlägg

Jag har en Vw Passat -98 där jag i början av juni upptäckte att det var blött på passagerarsidans golv. Bilen skulle in på service dagarna efteråt så jag påtalade felet för dem och de trodde absolut att det berodde på ett igensatt kupéfilter eller liknande och dessa skulle ju ändå bytas. Dock var det inte det som strulade, men fick tips om att det kunde vara vindrutan som var dåligt limmad och att det läckte där, alternativt dräneringshålet under batteriet som var igensatt.

Nu har jag dock, efter eget letande, hittat läckan, det sitter bakom mittkonsolen och det droppar vatten därifrån när det är varmt ute och ac:n är på. Det blir inga som helst vattenpölar under bilen när man parkerar, utan allt vatten hamnar inne i bilen, och det har naturligtvis eskalerat nu när det är varmare. Bilen körs inte dagligen, så jag har inte tänkt att det varit så bråttom med att åtgärda.

Som jag har förstått det så beror det här läckaget på att dräneringen till ac:n är igensatt och man behöver rensa slangen, men hur sjutton kommer jag åt att göra det? Observera att jag är rätt okunnig när det kommer till bilar, och maken är inte mycket bättre han. Idag rev jag ur mattan på passagerarsidan, plockade ner handsfacket och hittade ju själva slangen ut (antar jag) med reningsfiltret eller vad det nu kallas. Men det finns ingen koppling mellan den röda delen som det droppar från till denna slang (herregud vad jag förklarar bra!), borde det inte göra det?

Hjälp, någon?

Tjulin
11 juli 2012 · 242 Inlägg

har för mig att det ska gå en slang från mitten av brädan ut mot passagerarsidan och sen ner igenom golvet som kan lossna, riv ner plasten vid passagerarfotutrymmet och kolla det smile

BMW 535I (1991)
Signifikant
11 juli 2012 · 5 Inlägg

Tjulin skrev:
har för mig att det ska gå en slang från mitten av brädan ut mot passagerarsidan och sen ner igenom golvet som kan lossna, riv ner plasten vid passagerarfotutrymmet och kolla det smile

Jag ska kolla! Vi svängde in på en vag-verkstad idag för att be om lite tips och råd och få veta hur mycket det skulle kosta att lämna in biluslingen och få det åtgärdat. Det var knökfullt med bokningar, så det skulle dröja innan vi kunde få hjälp. Dock var det en stjärna som hjälpte oss att blåsa rent slangen med tryckluft, och jag hoppas att det har löst sig. Men jag har fortfarande inte förstått vad den här röda delen egentligen har för funktion?

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181755/181755-22f3fbbf6289e1a25fba541ce967e7b6.jpg

TheMPG
11 juli 2012 · 141 Inlägg

Det blir nog enklare om du hissar upp bilen och kollar om det sitter skit i slangen vid utluppet ungefär vid torpedväggen, det kan räcka med att köra in en skruvmejsel i slangen och rensa, eventuellt kan du få klippa av slangen för att få den att öppnas

Jag fixar din A/C, skicka PM
Signifikant
11 juli 2012 · 5 Inlägg

TheMPG skrev:
Det blir nog enklare om du hissar upp bilen och kollar om det sitter skit i slangen vid utluppet ungefär vid torpedväggen, det kan räcka med att köra in en skruvmejsel i slangen och rensa, eventuellt kan du få klippa av slangen för att få den att öppnas

Aha, det går att komma åt den så lätt? Hörde av någon att man måste plocka ner växellådan för att se utloppet nämligen. Var ute och körde en sväng nu på kvällskvisten, och det droppar fortfarande en hel del vatten...

TheMPG
11 juli 2012 · 141 Inlägg

Nej då, det behöver du inte göra smile

Jag fixar din A/C, skicka PM
Signifikant
11 juli 2012 · 5 Inlägg

Jamen dåså! Då tar vi oss till gds-hallen på okq8 i morgon och kikar om vi kan se nånting. Vet du vad den där röda grejen har för funktion?

TheMPG
11 juli 2012 · 141 Inlägg

Signifikant skrev:
Jamen dåså! Då tar vi oss till gds-hallen på okq8 i morgon och kikar om vi kan se nånting. Vet du vad den där röda grejen har för funktion?

Jag gissar att det är spjällaxeln till återcirkulation, eller något annat spjäll, borde röra sig när du fipplar med temp/luftriktning osv

Jag fixar din A/C, skicka PM
Signifikant
11 juli 2012 · 5 Inlägg

TheMPG skrev:

Signifikant skrev:
Jamen dåså! Då tar vi oss till gds-hallen på okq8 i morgon och kikar om vi kan se nånting. Vet du vad den där röda grejen har för funktion?

Jag gissar att det är spjällaxeln till återcirkulation, eller något annat spjäll, borde röra sig när du fipplar med temp/luftriktning osv

Hm, det låter ju rätt rimligt. Ska prova i morgon. smile

mikegbg
26 juli 2015 · 181 Inlägg

Lite gammal tråd men fick du till det ?.

Jag har fått likadant på min E91 nu, golvet på både förarsidan och passagerarsidan blir jätte blött efter några timmar.
Det verkar komma från mittkonsollen vet inte om det är något som lossnat för det droppade under bilen senast i Onsdags lite olägligt då det är uppemot 35 grader ute här smile men får köra med papper på golvet så länge.

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juli 2015 · 13 736 Inlägg

lägsta punkten brukar stoppet vara i.. men hade stora problem fast jag fick rent allt..  var väldigt trevligt i evoporten kan jag lova...  fy fan va det växt där...

iof en fransk äkelbil som jag råkade slå liv i ac som säkert varit trasig lääääänge smile

för att få ideer vart det ska rinna ut vatten ställ dig och titta på en fungerande bmw och se vart vattnet kommer ut då vet du vart i bilen utsläppet borde vara

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang