Köpråd; Hjälp mig välja rätt första bil! 200'000kr.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2015 · 13 742 Inlägg

synd att budgeten och årgången var lite tight hade direkt valt en Toyota gt86 Subaru brz.. man ska ha skoj när man har en första bil.. jävla gubbförslag hela högen tråkiga tråkiga och ännu tråkigare..
kan man lika gärna lägga ner livet direkt om man ska sätta sig i en bil med målgruppen mellan 93år och döden..


skulle hellre köpa en gammal 740 och kasta ner pengarna på än att välja någon tråkig svennebil..

det är förvisso jäkligt vättigt som första bil men man behöver jhu inte skaffa en gubbstämpel innan man är 30..   jag ger aldrig upp 37bast och favo bilen är min Arosa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 juli 2015 · 7 230 Inlägg

Growe skrev:
synd att budgeten och årgången var lite tight hade direkt valt en Toyota gt86 Subaru brz.. man ska ha skoj när man har en första bil.. jävla gubbförslag hela högen tråkiga tråkiga och ännu tråkigare..
kan man lika gärna lägga ner livet direkt om man ska sätta sig i en bil med målgruppen mellan 93år och döden..


skulle hellre köpa en gammal 740 och kasta ner pengarna på än att välja någon tråkig svennebil..

det är förvisso jäkligt vättigt som första bil men man behöver jhu inte skaffa en gubbstämpel innan man är 30..   jag ger aldrig upp 37bast och favo bilen är min Arosa smile

en camaro med 3-400 hästar är väl inte tråkig ?!? yikes annars är jag helt på din linje !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
18 juli 2015 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:
köp en cheva camaro från 68 ... + är att skiten håller så du behöver ingen garanti, sen så förlorar du inga pengar ( du tjänar troligtvis en krona eller två), du kommer ha kul när du kör

- är att den dricker lite soppa och att du inte kommer få plats med alla brudar som vill åka

Hur tänkte du här?

Den faller ju nästan på varje punkt som trådskaparen listade som krav/önskemål neutral

Den uppfyller ju några kriterier också wink *Bensin *Manuell * Billig försäkring * Sen kan man disskutera komfort i evigheter, men jag sitter ok i en camaro iaf wink  * Den har minst 100hk * Hittar du en som inte är tok vässad och väbyggd så har man faktiskt ok bränsleförbrukning * Du hittar en för cirkus 200 000 ( dessa 200 000 får du tillbaka sen smile )

Men som du säkert förstod så var jag ironisk

Misstänkte nästan det, men man vet ju aldrig nuförtiden på alla forum tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juli 2015 · 13 742 Inlägg

CHEEVA skrev:

Growe skrev:
synd att budgeten och årgången var lite tight hade direkt valt en Toyota gt86 Subaru brz.. man ska ha skoj när man har en första bil.. jävla gubbförslag hela högen tråkiga tråkiga och ännu tråkigare..
kan man lika gärna lägga ner livet direkt om man ska sätta sig i en bil med målgruppen mellan 93år och döden..


skulle hellre köpa en gammal 740 och kasta ner pengarna på än att välja någon tråkig svennebil..

det är förvisso jäkligt vättigt som första bil men man behöver jhu inte skaffa en gubbstämpel innan man är 30..   jag ger aldrig upp 37bast och favo bilen är min Arosa smile

en camaro med 3-400 hästar är väl inte tråkig ?!? yikes annars är jag helt på din linje !

dumnt av mig att anta vilka bilar som var tråkiga som förslag..
jag gillar inte jänkare men Camaro har väll aldrig varit gjord för den målgruppen..  för det är inte så ofta jag ser Algot och Hulda 99bast i en Camaro.. men väldigt ofta i tex en toyota aygo..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fiskeprylar
18 juli 2015 · 20 Inlägg

Hej!

Tänkte bara ge en liten uppdatering,

Var idag hos min lokala VW handlare och provkörde en Golf TSI 1,2, 14 års modell, med 105hk. Mycket trevlig bil, och fina köregenskaper. Den var ute för försäljning för 159'000kr med 2200mil. Inga problem med bilen alls, såvitt jag kunde se, var dock en snabb åktur på ~ 30min.

Miltalet var lite väl högt kände jag, då jag helst vill komma under 500mil, får leta vidare helt enkelt. Fick dock lära mig att TSI motorerna med 1,4 TSI motor har haft stora problem med kamkedjan, pga dålig konstruktion. Men min fråga är då, är det inte kamrem på Golfarna fr.om 2014? Rätta mig gärna om jag har fel. Tror ni detta kommer vara ett återkommande problem, även på de nyare modellerna?

Om ni vill ha mer information om bilen jag provkörde finns den här,
http://biluppgifter.se/fordon/AZD181

Jag hann dessvärre aldrig provköra Toyota Auris p.ga tidsbrist, detta skall göras så fort möjlighet ges! Så ni som har rekommenderat mig Auris, ge inte upp än! big_smilebig_smile

Vänligen,
Fiskeprylar

Fiskeprylar
23 juli 2015 · 20 Inlägg

Bump

Evildan
23 juli 2015 ·

Fiskeprylar skrev:
Bump

VW Tsi, inte bump, utan "to the dump". wink

Jag är fruktansvärt skeptisk till som motorerna efter alla problem med 1.4 i Passaterna och Touranerna och Golf och Polo och så vidare.

Kört någon Toylåda ännu?

TS_quattro fyrkrafsare
24 juli 2015 · 1 443 Inlägg

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:
Bump

VW Tsi, inte bump, utan "to the dump". wink

Jag är fruktansvärt skeptisk till som motorerna efter alla problem med 1.4 i Passaterna och Touranerna och Golf och Polo och så vidare.

Kört någon Toylåda ännu?

inte bara du är tveksam till de motorerna, det är även en hel del VAG-mekaniker jag pratat med, så för mig hade de inte ens varit med på listan...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Fiskeprylar
26 juli 2015 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:
Bump

VW Tsi, inte bump, utan "to the dump". wink

Jag är fruktansvärt skeptisk till som motorerna efter alla problem med 1.4 i Passaterna och Touranerna och Golf och Polo och så vidare.

Kört någon Toylåda ännu?

TS_quattro skrev:

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:
Bump

VW Tsi, inte bump, utan "to the dump". wink

Jag är fruktansvärt skeptisk till som motorerna efter alla problem med 1.4 i Passaterna och Touranerna och Golf och Polo och så vidare.

Kört någon Toylåda ännu?

inte bara du är tveksam till de motorerna, det är även en hel del VAG-mekaniker jag pratat med, så för mig hade de inte ens varit med på listan...

Tack för era svar! smile

Ja, jag läste också att VW hade extrema problem med 1.4 motorerna. Dessa problem ska ha bestått fram till de senare 2013 års modellerna, berodde väl mest på att kamkedjan slutade fungera, av någon orsak (?)

VW bilar från 2014- ska tydligen ha kamrem nu, och problemet ska vara "löst". Men 1.2 motorerna ska ha varit skonade från "allvarligare" problem, om jag förstått det hela rätt? Rätta mig gärna om jag har fel.

Evildan, jag har dessvärre inte hunnit provköra Aurisen än. Ska bli till nästa vecka, då man går på semester.

Vänligen,

Fiskeprylar
1 oktober 2015 · 20 Inlägg

Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Tre_Bokstaver GTI
1 oktober 2015 · 105 Inlägg

Fiskeprylar skrev:
Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Eftersom den inte är servad på VW verkstad så kan du pruta en hel del. Jag tar förgivet att du testar bilen hos en VW verkstad innan köp så dom kan gå igenom bilen. Om VW verkstaden du testar bilen hos bara hittar småfel och inget allvarligt, så kan du köpa den ifall priset blir bra i slutändan.

Senast redigerat av Golfgtimk2 (1 oktober 2015)

Fiskeprylar
1 oktober 2015 · 20 Inlägg

Golfgtimk2 skrev:

Fiskeprylar skrev:
Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Eftersom den inte är servad på VW verkstad så kan du pruta en hel del. Jag tar förgivet att du testar bilen hos en VW verkstad innan köp så dom kan gå igenom bilen. Om VW verkstaden du testar bilen hos bara hittar småfel och inget allvarligt, så kan du köpa den ifall priset blir bra i slutändan.

Hur kommer det sig att jag kan pruta, i och med att den inte är servad på en VW verkstad? Du får gärna utveckla ditt svar smile

Ja, jag tänkte även ta bilen på ett oberoende test på en VW verkstad. Tycker inte säljaren har så mycket att protestera här? Om inte han har något att dölja så att säga. smile

Tre_Bokstaver GTI
1 oktober 2015 · 105 Inlägg

Fiskeprylar skrev:
Hur kommer det sig att jag kan pruta, i och med att den inte är servad på en VW verkstad? Du får gärna utveckla ditt svar smile

Ja, jag tänkte även ta bilen på ett oberoende test på en VW verkstad. Tycker inte säljaren har så mycket att protestera här? Om inte han har något att dölja så att säga. smile

Det behöver absolut inte vara negativt att bilen är servad på annan verkstad. Däremot är det lättare att sälja en bil som är servad i vanlig ordning och det gör att priset blir lägre. En femdörrars Golf med den motorn är så vanlig så är det bara att gå vidare till nästa bil ifall säljaren begär lika mkt som för en bil som är servad på VW verkstad.

Evildan
1 oktober 2015 ·

Fiskeprylar skrev:
Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Oh, både DSG och 1.4TSi!
Du kommer förmodligen ha tät kontakt med din verkstad om du köper den. Fast det är trevligt att lära känna nya människor iofs. wink

Fiskeprylar
1 oktober 2015 · 20 Inlägg

Golfgtimk2 skrev:

Fiskeprylar skrev:
Hur kommer det sig att jag kan pruta, i och med att den inte är servad på en VW verkstad? Du får gärna utveckla ditt svar smile

Ja, jag tänkte även ta bilen på ett oberoende test på en VW verkstad. Tycker inte säljaren har så mycket att protestera här? Om inte han har något att dölja så att säga. smile

Det behöver absolut inte vara negativt att bilen är servad på annan verkstad. Däremot är det lättare att sälja en bil som är servad i vanlig ordning och det gör att priset blir lägre. En femdörrars Golf med den motorn är så vanlig så är det bara att gå vidare till nästa bil ifall säljaren begär lika mkt som för en bil som är servad på VW verkstad.

Ahh! Då förstår jag precis hur du menar. Uppskattar att du utvecklar ditt svar smile

Du har helt rätt, en VW som är servad enl auktoriserad verkstad, är ju såklart att föredra!

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:
Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Oh, både DSG och 1.4TSi!
Du kommer förmodligen ha tät kontakt med din verkstad om du köper den. Fast det är trevligt att lära känna nya människor iofs. wink

Haha, var nästan rädd för detta. Säljaren själv hade "aldrig" hört om detta problem, utan frågade om detta var någon tomte på Flashback som hade skrivit detta. . . .

Du anser att jag ska undvika 1.2 & 1.4 DSG/TSi som pesten alltså? Som i princip alla andra, då smile

Evildan
1 oktober 2015 ·

Fiskeprylar skrev:

Golfgtimk2 skrev:

Fiskeprylar skrev:
Hur kommer det sig att jag kan pruta, i och med att den inte är servad på en VW verkstad? Du får gärna utveckla ditt svar smile

Ja, jag tänkte även ta bilen på ett oberoende test på en VW verkstad. Tycker inte säljaren har så mycket att protestera här? Om inte han har något att dölja så att säga. smile

Det behöver absolut inte vara negativt att bilen är servad på annan verkstad. Däremot är det lättare att sälja en bil som är servad i vanlig ordning och det gör att priset blir lägre. En femdörrars Golf med den motorn är så vanlig så är det bara att gå vidare till nästa bil ifall säljaren begär lika mkt som för en bil som är servad på VW verkstad.

Ahh! Då förstår jag precis hur du menar. Uppskattar att du utvecklar ditt svar smile

Du har helt rätt, en VW som är servad enl auktoriserad verkstad, är ju såklart att föredra!

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:
Nu bumpar jag kanske en lite gammal tråd, men nu börjar det närma sig ett bilköp.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått min garageplats, och tänkte åka och kika på denna Golf imorgon. (Se nedan)

Jag talade med säljaren som sa att bilen är servad enligt "deras" verkstad, och alltså inte en VW auktoriserad verkstad. Säljaren hävdade att detta inte gör något, utan detta är viktigast i början av perioden. Så vad tycker ni? Är detta viktigast i början av perioden, eller ska det fortsättas?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 0.htm?sa=1

Är lite rädd att det är en 1.4 TSI motor, som strulat en del. Men vi får se :-)

Oh, både DSG och 1.4TSi!
Du kommer förmodligen ha tät kontakt med din verkstad om du köper den. Fast det är trevligt att lära känna nya människor iofs. wink

Haha, var nästan rädd för detta. Säljaren själv hade "aldrig" hört om detta problem, utan frågade om detta var någon tomte på Flashback som hade skrivit detta. . . .

Du anser att jag ska undvika 1.2 & 1.4 DSG/TSi som pesten alltså? Som i princip alla andra, då smile

Självklart har en bilförsäljare som försöker kränga en DSG 1.4TSI aldrig hört talas om det, annars vore han relativt korkad om han stod och påpekade bilens uppenbara och väldokumenterade brister för den presumtiva köparen.
Enbart det uttalandet refererande till Flashback skulle få mig att per omgående ta mina affärer annorstädes, den människan är säkert inte kul att ha och göra med efter affären är i hamn med den inställningen till kunders välgrundade frågeställningar som backas upp av en mängd oberoende källor globalt.

Nä, jag skulle inte ta i en sådan där med tio degeltänger och asbesthandskar om den inte kostar 60000kr. wink
(Då skulle även jag försöka vända den.)

DanielDart
1 oktober 2015 · 170 Inlägg

Min "förstabil" kostade 1800:- Intressant att se att budgeten är en helt annan idag.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

DanielDart skrev:
Min "förstabil" kostade 1800:- Intressant att se att budgeten är en helt annan idag.

Avundsjuk??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
1 oktober 2015 ·

DiwraZ skrev:

DanielDart skrev:
Min "förstabil" kostade 1800:- Intressant att se att budgeten är en helt annan idag.

Avundsjuk??

Fanns även kamrater på den tiden när jag tog körkortet som hade nybilsbudget, är väl inte vanligt men inte ovanligt.
Jag glädjs istället med dom föräldrar som kunnat ge sina barn så stabila ekonomiska förutsättningar.
Hade jag det? Nej, men nog var det istället kul att det fanns dom om hade.

Fiskeprylar
2 oktober 2015 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

Fiskeprylar skrev:

Golfgtimk2 skrev:

Fiskeprylar skrev:
Hur kommer det sig att jag kan pruta, i och med att den inte är servad på en VW verkstad? Du får gärna utveckla ditt svar smile

Ja, jag tänkte även ta bilen på ett oberoende test på en VW verkstad. Tycker inte säljaren har så mycket att protestera här? Om inte han har något att dölja så att säga. smile

Det behöver absolut inte vara negativt att bilen är servad på annan verkstad. Däremot är det lättare att sälja en bil som är servad i vanlig ordning och det gör att priset blir lägre. En femdörrars Golf med den motorn är så vanlig så är det bara att gå vidare till nästa bil ifall säljaren begär lika mkt som för en bil som är servad på VW verkstad.

Ahh! Då förstår jag precis hur du menar. Uppskattar att du utvecklar ditt svar smile

Du har helt rätt, en VW som är servad enl auktoriserad verkstad, är ju såklart att föredra!

Evildan skrev:

Oh, både DSG och 1.4TSi!
Du kommer förmodligen ha tät kontakt med din verkstad om du köper den. Fast det är trevligt att lära känna nya människor iofs. wink

Haha, var nästan rädd för detta. Säljaren själv hade "aldrig" hört om detta problem, utan frågade om detta var någon tomte på Flashback som hade skrivit detta. . . .

Du anser att jag ska undvika 1.2 & 1.4 DSG/TSi som pesten alltså? Som i princip alla andra, då smile

Självklart har en bilförsäljare som försöker kränga en DSG 1.4TSI aldrig hört talas om det, annars vore han relativt korkad om han stod och påpekade bilens uppenbara och väldokumenterade brister för den presumtiva köparen.
Enbart det uttalandet refererande till Flashback skulle få mig att per omgående ta mina affärer annorstädes, den människan är säkert inte kul att ha och göra med efter affären är i hamn med den inställningen till kunders välgrundade frågeställningar som backas upp av en mängd oberoende källor globalt.

Nä, jag skulle inte ta i en sådan där med tio degeltänger och asbesthandskar om den inte kostar 60000kr. wink
(Då skulle även jag försöka vända den.)

Du har helt rätt, det var jag som naiv. Säljaren "försvarade" det hela genom att påpeka att dem kan erbjuda en motorgaranti/försäkring för en extra slant. Men jag skippar denna bil, eventuellt denna säljare också. Jag tar mina affärer någon annanstans. Jag är ytterst tacksam för att ni tar er tid för att hjälpa mig och svara på mina frågor! smile smile :

Vad tycker ni om denna Volkswagen Golf 1.6 Multifuel istället? Har kikat på reco.se, bilhandlaren har bra omdömen, men man får nog vara på sin vakt med bilhandlare har jag lärt mig. Har hört med säljaren och det ska inte vara några problem att ta denna Golf till en VW verkstad för att få den testad. För att undvika "överraskningsmoment" senare efter bilköpet smile

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 9.htm?sa=1

Tack ännu en gång till alla som hjälpt mig på traven! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang