Felkod P0322 VW Passat

arman_k
25 juli 2015 · 8 Inlägg

Hej

Hoppas ni kan hjälpa till, jag är ingen bilproffs men jag börjar att lära mig lite saker.

Bilen jag är äger är en VW Passat 2005 1.8T 3GB


Ska försöka förklara felet så bra jag kan:


Är bilen kall / stått ett tag - så när jag slår på tändningen så försöker motorn starta men motorn kickar inte igång direkt - utan tändningen försöker och försöker i ca 4-5 sekunder - sedan startar motorn och EPC lampan kommer på.
Sedan när jag stänger av bilen precis efteråt och startar upp den igen - så funkar allt som det ska.

Dvs felet återuppstår ALDRIG när bilen är varm / har varit på innan.
Utan felet kommer alltid på när bilen har stått över natten eller på parkeringen i 1-2 timmar.

Nu på senare tid har det hänt att vid första tändningen så startar inte motorn överhuvudtaget - utan jag tar ut nyckeln utan sätter in den igen och den startar vid andra tändningsförsöket.

Felet via felkodläsare säger P0322.

Lite sökning på nätet säger antagningen varvtalsgivare eller kamaxelgivare.
Lite andra bilgubbar säger - kanske bensinpumpen som inte kommer till liv i början men sedan funkar den.

Jag tänkte kolla med er vad ni tycker ?

Mvh

Senast redigerat av arman_k (25 juli 2015)

CC72
25 juli 2015 · 1 661 Inlägg

Vevaxelgivare/varvtalsgivare. Kostar 505:- (Pirat-kopia. Bosch kostar ca 1100:-) på Mekonomen och är hyfsat enkel att byta själv.
Givaren sitter snett under/bakom oljefiltret. Den går att byta uppifrån om man skruvar lös expansionskärlet och viker det åt sidan. Det behövs inte tas bort någon slang utan koppla lös givaren under behållaren och vik bort den.

Hade samma felkod och bytta min givare för några veckor sedan.

Senast redigerat av CC72 (25 juli 2015)

arman_k
26 juli 2015 · 8 Inlägg

OK har beställt nu en vevaxellägesgivare från mekanomen.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 4-453207sv


Du tror inte att en sådan här också behövs ? Tändlägesgivare (om man tolkar felet P0322 så kan det även bero på detta)

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 32101024sv


Tack för svar.

Mvh

CC72
26 juli 2015 · 1 661 Inlägg

Byt vevaxelgivaren till att börja med så ser du om du får tillbaka felkoden. Jag lossade på batteripolen och både motorlampan och Epc-lampan hade slocknat när jag kopplade ihop det igen.

Jag Tror den sitter med en insex 5mm, sen behöver du en tång/polygrip till att dra ut givaren då den sitter fastklämd med en O-ring i gummi förutom skruven. Du behöver även en avbitare till givarens kabel. Klipp av kabel till grått kontaktstycke. Det tar mest tid om du ska ta loss allt helt då kabeln är fast-stripad under insuget.

Finns lite filmer på youtube om du inte fixar det annars frågar du bara här så försöker jag guida dig.

Senast redigerat av CC72 (26 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang