Bromsbeläggsbyte på scirocco

Turbo_Henka
26 juli 2015 · 17 Inlägg

Ska nu byta bromsbeläggsbyte bak på min scirocco men får ej tebax kolven! Ska den skruvas tebax eller tryckas tebax?? Tacksam för svar omgående.

uhlin
26 juli 2015 · 2 834 Inlägg

tror det ska skruvas in samtidigt som du pressar kolven inåt

Turbo_Henka
26 juli 2015 · 17 Inlägg

Okej, tack!!!

_Thor_
26 juli 2015 · 512 Inlägg

Ta bort locket på bromsvätskebehållaren, sen pressar du in kolven/kolvarna.

Går det tungt så kolla så att dammskydden inte är sprucka eller torkade.

Att motionera oken genom att pressa ut och in kolvarna ett par gånger brukar frigöra tröga kolvar.

Evildan
26 juli 2015 ·

Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

Rickard-v
27 juli 2015 · 2 665 Inlägg

Skruva o pressa om jag inte minns fel.

Jag höll på med en polygrip flera gånger men risken är nästan 100% att skada gummiskyddet.

Sen köpte jag en låda på Biltema med bromsinskruvningsverktyg för 3-400. O FyFan vad lätt det gick.
Finns en liten låda för 249:- 191424
Stor låda 399:-  191255 (som jag köpte)

Eller är du klar med jobbet redan?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
joH900
27 juli 2015 · 414 Inlägg

Evildan skrev:
Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

När jag vill vara riktigt noga:

Är luftnipplar/bromsok fräscha så brukar jag lossa luftnipplarna när jag pressar tillbaka kolvarna istället. På så vis så trycker man inte tillbaka gammal sunkig bromsvätska i onödan, ibland är den i princip kolsvart den som kommer ut på bilar där det inte vart bytt på länge.

Vissa verkstäder "byter" bromsvätskan, men bara den i behållaren och det är i princip skitsamma då den gamla vätskan är kvar ute vid hjulen.

Gör man på detta vis finns såklart risk (garanti?) att det blir luftfickor så lufta efter man är klar får man räkna med.

Senast redigerat av joH900 (27 juli 2015)

uhlin
28 juli 2015 · 2 834 Inlägg

joH900 skrev:

Evildan skrev:
Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

När jag vill vara riktigt noga:

Är luftnipplar/bromsok fräscha så brukar jag lossa luftnipplarna när jag pressar tillbaka kolvarna istället. På så vis så trycker man inte tillbaka gammal sunkig bromsvätska i onödan, ibland är den i princip kolsvart den som kommer ut på bilar där det inte vart bytt på länge.

Vissa verkstäder "byter" bromsvätskan, men bara den i behållaren och det är i princip skitsamma då den gamla vätskan är kvar ute vid hjulen.

Gör man på detta vis finns såklart risk (garanti?) att det blir luftfickor så lufta efter man är klar får man räkna med.

Och då är bromsvätskan bytt eller?

Nej det gör väl varken till eller från, det är långa bromsrör på en bil och det som man får ut ur oket genom att öppna luftnippeln och pressa in kolven räcker inte för att det ska komma ny vätska.
Tanken var nog god men det var nog det enda wink

Ska bromsvätskan bytas så gör det riktigt så det blir ny vätska hela vägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang