b230ltt Spridare 2 och 4 står max öppna konstant

jjohann
9 juli 2015 · 18 Inlägg

Tjenare jag har en volvo 945 b230ltt har trimm chip i både brännsle och tändnings boxen och ställt upp laddet till 1,4bar.

Jag va ute och körde igår, och då gick den hur fint som helst. Sen när jag skulle till jobbet idag så startade den inte. testade att  ta ut ett tändstift för att kolla om jag hade någon gnista, så jag drog runt motorn och det bara spruta nå sjukt med soppa från toppen. har man alla tändstift i och försöker dra igång den så nyper motorn efter ca 20sek och så får man tömma alla cylindrar på soppa innan man försöker igen och så sipprar det upp soppa i skarven mellan turbon och grenröret. Jag har testat bytt alla spridare, bränsle chipp och bränsle styrdonet men ingen skillnad alls, finns det någon som har nån aning om vad som kan vara fel?

tack på förhand

Senast redigerat av jjohann (9 juli 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2015 · 26 136 Inlägg

Vad har du gjort mer med motorn än chippat den, eftersom du laddar hela 1.4 bar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
jjohann
9 juli 2015 · 18 Inlägg

Jag har bara chippat den allt annat är orginal, har kört såhär ca 6mån

Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2015 · 26 136 Inlägg

jjohann skrev:
Jag har bara chippat den allt annat är orginal, har kört såhär ca 6mån

Originalturbo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jjohann
9 juli 2015 · 18 Inlägg

yes, men den har börjat låta och rycka lite små konstigt på fullt ladd den senaste tiden

Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2015 · 26 136 Inlägg

jjohann skrev:
yes, men den har börjat låta och rycka lite små konstigt på fullt ladd den senaste tiden

Inte så konstigt..finns ingen anledning att ladda så mycket, om man inte vill ha motorproblem som ett brev på Posten då vill säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
jjohann
9 juli 2015 · 18 Inlägg

haha nej vet, inte så smart ja får skylla mig själv ifall nått händer

Senast redigerat av jjohann (9 juli 2015)

klubbfors
11 juli 2015 · 135 Inlägg

Ger ju inte ens någonting att pumpa ut så mycket laddtryck ur en sådan turbo, mer än cool-faktorn för polarna och de drömponnysarna som hoppar in under huven vid ladd över ett bar. Luften blir bara stekhet och effekten hålls om du har tur på samma nivå, fast med en mycket större sannolikhet att skiten flyger i luften.

MEN, åter till ämnet.

Förstår inte hur det kan vara endast spridare 2 och 4 som står öppna, dessa system är ganska basic och öppnar och stänger alla 4 spridare samtidigt, dvs att om en öppnar så BORDE alla andra också vara öppna. Är du säker på att det bara är just dessa två som öppnar?
Om det nu är fallet så skulle jag kolla efter kabelbrott på jordsidan till spridarna, så att det inte ligger och tjuvjordar någonstans.

turbodeath
12 juli 2015 · 2 452 Inlägg

chipat med vad kan vara bra o veta...alltså 1,4 bar o bilen helt orginal kan inte vara bra heller...kör man med det så brukar man ha typ gröna spridare från s60r samnt 3 tums lmm o lite annat ja....men på orginal nä.

döden kommer tillbaka
jjohann
12 juli 2015 · 18 Inlägg

japp det är bara 2 och 4 fyran som strular, det är det som är så drygt, men jagn ska kolla lite efter kabelbrott , tack för tipset.

Jag köpte nå skit chip på blocket för 200kr har jag för mig, brännsle och tändning.

lewwan Överladdad gröngöling
17 juli 2015 · 1 302 Inlägg

Öppnar spridare 1 och 3 också eller är dom ständigt stängda?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
jjohann
28 juli 2015 · 18 Inlägg

spridare 2 och 3
öppnar och stänger som dom ska

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2015 · 14 039 Inlägg

klubbfors skrev:
Ger ju inte ens någonting att pumpa ut så mycket laddtryck ur en sådan turbo, mer än cool-faktorn för polarna och de drömponnysarna som hoppar in under huven vid ladd över ett bar. Luften blir bara stekhet och effekten hålls om du har tur på samma nivå, fast med en mycket större sannolikhet att skiten flyger i luften.

MEN, åter till ämnet.

Förstår inte hur det kan vara endast spridare 2 och 4 som står öppna, dessa system är ganska basic och öppnar och stänger alla 4 spridare samtidigt, dvs att om en öppnar så BORDE alla andra också vara öppna. Är du säker på att det bara är just dessa två som öppnar?
Om det nu är fallet så skulle jag kolla efter kabelbrott på jordsidan till spridarna, så att det inte ligger och tjuvjordar någonstans.

Har jag fattat detta fel eller? Är inte spridarna normalt stängda? Skulle det vara kabelbrott så kommer dom inte att öppna öht. och inte alls stå fullt öppna hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ricke W
28 juli 2015 · 374 Inlägg

Vettemannen skrev:

klubbfors skrev:
Förstår inte hur det kan vara endast spridare 2 och 4 som står öppna, dessa system är ganska basic och öppnar och stänger alla 4 spridare samtidigt, dvs att om en öppnar så BORDE alla andra också vara öppna. Är du säker på att det bara är just dessa två som öppnar?
Om det nu är fallet så skulle jag kolla efter kabelbrott på jordsidan till spridarna, så att det inte ligger och tjuvjordar någonstans.

Har jag fattat detta fel eller? Är inte spridarna normalt stängda? Skulle det vara kabelbrott så kommer dom inte att öppna öht. och inte alls stå fullt öppna hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Benny, jag tror du hakar upp dig på ordet kabelbrott, även om nu ett kabelbrott på jordsidan faktiskt kan ge de här symptomen. Ligger brottet emot någonstans så blir det samma symptom som om kablarna är klämda och de ligger och jordar. Borde gå att mäta sig fram till vid kontakterna kan jag tycka.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
klubbfors
28 juli 2015 · 135 Inlägg

Vettemannen skrev:

klubbfors skrev:
Ger ju inte ens någonting att pumpa ut så mycket laddtryck ur en sådan turbo, mer än cool-faktorn för polarna och de drömponnysarna som hoppar in under huven vid ladd över ett bar. Luften blir bara stekhet och effekten hålls om du har tur på samma nivå, fast med en mycket större sannolikhet att skiten flyger i luften.

MEN, åter till ämnet.

Förstår inte hur det kan vara endast spridare 2 och 4 som står öppna, dessa system är ganska basic och öppnar och stänger alla 4 spridare samtidigt, dvs att om en öppnar så BORDE alla andra också vara öppna. Är du säker på att det bara är just dessa två som öppnar?
Om det nu är fallet så skulle jag kolla efter kabelbrott på jordsidan till spridarna, så att det inte ligger och tjuvjordar någonstans.

Har jag fattat detta fel eller? Är inte spridarna normalt stängda? Skulle det vara kabelbrott så kommer dom inte att öppna öht. och inte alls stå fullt öppna hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Det jag menade var att om det är kabelbrott som ligger och tjuvjordar dessa spridare så kommer dessa att öppna då tändningen slås på, då de matas med ström från ett relä som styrs av tändningen. smile

Edit: Syftade såklart på alla sorters "brott", att kabeln ligger klämd eller har uppnött kabelhölje innefattades också inom "kabelbrott" för mig. Precis som ovanstående skrev smile

Senast redigerat av klubbfors (28 juli 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Ricke W skrev:

Vettemannen skrev:

klubbfors skrev:
Förstår inte hur det kan vara endast spridare 2 och 4 som står öppna, dessa system är ganska basic och öppnar och stänger alla 4 spridare samtidigt, dvs att om en öppnar så BORDE alla andra också vara öppna. Är du säker på att det bara är just dessa två som öppnar?
Om det nu är fallet så skulle jag kolla efter kabelbrott på jordsidan till spridarna, så att det inte ligger och tjuvjordar någonstans.

Har jag fattat detta fel eller? Är inte spridarna normalt stängda? Skulle det vara kabelbrott så kommer dom inte att öppna öht. och inte alls stå fullt öppna hela tiden. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Benny, jag tror du hakar upp dig på ordet kabelbrott, även om nu ett kabelbrott på jordsidan faktiskt kan ge de här symptomen. Ligger brottet emot någonstans så blir det samma symptom som om kablarna är klämda och de ligger och jordar. Borde gå att mäta sig fram till vid kontakterna kan jag tycka.

Jag hakade nog upp mig på ordet kabelbrott men jag fick direkt tankarna till magnetventiler. NO oh NC.
NO=normaly open, strömlös öppen
NC=normaly closed, strömlös stängd

Men det är klart att klämda kablar som jordar kan ju göra att spridarna uppträder på fel sätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang