Köpråd. begagnad Qashqai vs RAV4

abvw
25 juli 2015 · 42 Inlägg

tänkte köpa en begagnad familjebil och valet står mellan Nissan Qashqai 2.0 +2 automat och Toyota rav4 automat. Min budget är 185 000 kronor. Vad ska man tänka på i valet mellan dessa två bilar?

En viktig parameter i sammanhanget är att bilen kommer att att behållas i minst 10 år. Troligtvis behåller jag den hela bilens livslängd.

För att förenkla service och hålla nere kostnader för framtida underhåll är det en bil med bensinmotor jag tänkte mig. Har förstått att det är större utgifter med dieselmotorer.

Senast redigerat av danz (25 juli 2015)

Blockerad
25 juli 2015 · 73 Inlägg

Jag hade en äldre Rav4, en 02 fram tills för några månader sedan.
Hade den i 10 år och körde 29k mil med den i stort sett helt utan att göra något med den!
När den såldes hade den gått 35k mil. Värsta vi fick göra var att svetsa påfyllningsröret till tanken, annars gjordes inget förutom bromsar, hjullager och tre lambdasonder. Första hjullagret kom vid 31k mil.
Bilen gick hårt, sladda med den på vintern och plattan i mattan jämt, använde den ofta som som dragbil till häst och biltransport.
Det säger det mesta om att Toyota bygger hållbara bilar!
Inga leder, fjädrar, stötdämpare eller något sådant byttes!
Komforten är inte den bästa och bränsleförbrukningen kunde varit lägre men man kommer dit man ska oavsett hur mycket snö det är på vägen.

Morsan har en rav4 från 2010 tror jag och den tycker jag inte om lika mycket som min gamle, den har bättre komfort med gps och skinn och betydligt tystare men ligger inte alls lika bra på vägen och har inte "riktig" fyrhjulsdrift (konstant) som min gamle hade.
Båda kunde haft lite starkare motorer annars trevliga bra bilar anser jag!

abvw
28 juli 2015 · 42 Inlägg

tack EddE för ditt svar! Då har jag bestämt mig att köpa en rav4 smile

Senast redigerat av danz (28 juli 2015)

felixtb
28 juli 2015 · 76 Inlägg

Farsan hade en qashqai via jobbet förut, dock diesel, men med automatlåda. Lådan var de sämsta jag känt och växlade otroligt ryckigt. Bilen gav inte heller någon vidare kraft ut på drivhjulen pga lådan och kändes överlag plastigt ihopsatt. Toyota däremot är fina grejer vad jag upplevt. smile

/felix

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
BOLIN_
28 juli 2015 · 2 763 Inlägg

Jag har haft inne båda modellerna på jobbet (besiktnignstekniker) och jag skulle hellre lägga pengarna på en Rav4 istället för Qashqai. Dels så tycker jag att jag sitter bättre i Toyotan och även dess yttre tilltalar mig mer! smile

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang