"Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bromsar

werd
26 juli 2015 · 349 Inlägg

Hejsan!

Har ett litet "0kr"-budget projekt i rullning som jag försöker lägga ner så lite pengar man kan på, säkerhetsmässigt och smartast(typ wink).
Bilen är en volvo 740 -87. http://www.garaget.org/?car=380201

Först vill jag säga att jag inte är ute efter "Köp en 940 turbo istället" eller dylikt. En värre bil kommer senare i tiden att bygga på.
Jag har inga ambitioner att bli snabbast på banan/donkens drive-thrue, utan bara ha skojj för en liten summa,
Jag har lite funderingar på vad nästa steg i min budgettrimmning kan vara?
Tanken är att bilen ska vara en sladdbil men också klämma runt nån bana utan att sladda.

Setuppen då:
-Motor:
B230F - Skitslö. Jag ska rota fram en A-kam jag vet sitter i nån motor i skjulet. Är det värt att satsa på detta?
Steget efter en A-kam kommer nog bli en 531 med vx3. Runt 1500kr ser jag men det är fortfarande "för dyrt" för bilen just nu.
En GT30 med ett fulsmidat adaptergrenrör ska bakas in med A-kammen är det tänkt.
Låter det vettigt?

-Drivlina:
M47 och originalkoppling till en början. Kommer inte göra karatestarter eller så utan mjuksladda/bankörning först.
Svetsdiffad vinande äcklig bakvagn. Såhär såg det ut när jag köpte den: https://www.youtube.com/watch?v=OGTgd4zNDZI
Vatten rann det ur den också! Nu har jag svetsat lite mera på den och den...är väl inte mycket att åka med kan man säga tongue

-Väghållning:
Borrat nytt hål för främre bulten i fjäderbenslagringarna. Tror jag fick 1grad camber... :roll: Värt att borra bakre och flytta in fjäderbenet ytterligare lite? Kanske tar i väggen..?

Bytt olja i stötdämparna fram och bak med riktigt fint resultat (15/40 motorolja). Dock inte bak... då det begagnade rostiga biltema dämparna inte verkar dämpa. Det slår och har sig och studsar. Nya biltema original ska på.

Kapade original fjädrar fram, ett varv för att slippa udda hjulvinklar och bumpsteer.
Drömmen är ju ett ställbart kitt från Dannej, men som sagt: Inte budget just nu... sad
Bak är jag osäker på. Skrotnissen bedyrade att det är 740 men jag tror det står "JUMPY" på den skitiga tejpen dom klistrat dit som ID big_smile
Dom är ca. 10mm större o dimension än original. Stumma är dom dock., kapade 2.5 varv med. Men kanske 245 husvagnsfjädrar är bäst? Eller kortkapade original?
Eget fulsmidat justerbart panhardstag med en original bussning och en hockeypuck...
EDIT: Dubbla krängare bak; 19+16mm. Fram: 21 eller 22(rostig bit)mm krängare.

-Bromsar: Ska man satsa på några värre belägg, typ EBC? Kan egentligen inget om bromsar men sånt är ju bra ibland.


Det var väl det.
Så vad tror ni, vad är nästa steg?
Stop! Tyvärr kommer bilen inte rensas på inredningen och heller inte hålborras dörrar och rambalkar. Bilen ska fortfarande kunna återställas och det kommer den garanterat inte göras om jag måste hitta plats för inredningen :hihi:

Man kanske skulle startat projekttråd men jag är mer ute efter hjälp och funderingar än att just visa upp min bil.

Ös på med tankar, även om det kanske är dyra tankar/saker så välkomnas allt!

Senast redigerat av werd (26 juli 2015)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
TurboAnton Team VeboTrim
26 juli 2015 · 322 Inlägg

Stopp och belägg nu! Du förstår väll att det kommer kosta dej bra med slant om du tänker köra en gt30 på en oöppnad b230f? Du har inte budget för en topp för 1500kr men du tänker turbokonvertera motorn med ett lastbilsagg.
Räkna med 20k+ om du vill få det att fungera. Minst!

Team VeboTrim @ Facebook
werd
26 juli 2015 · 349 Inlägg

Då var det igång, det jag var rädd för! x)
Givetvis har jag budget till att göra både det ena och det andra, men jag vill göra så mycket jag kan utan att kosta på bilen.
Jag måste be herrn att glo lite på sävarturbo osv osv.
Jag, med flera, har kört budget trim med bra resultat för det man är ute efter. Jag kan inte bedyra mera att jag väl fattar att jag inte får en f1 bil med en gt30.

Kolla lite på snikturbokonverteringar på sävar säger jag bara.

Nu, åter till ämnet tack smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
TurboAnton Team VeboTrim
26 juli 2015 · 322 Inlägg

Jag vet mycket väll vad snikturbo är. jag klarar mej rätt bra o skita i vad forumriddare på diverse forum skriver. Menar bara att om du tycker att du inte har råd med 1500spänn till en topp o kam just nu. Hur ska du ha råd med T ex, tryckrör, intercooler, slangar till och från turbo. Dp+ avgas. Spridare. Soppapump. Vakumslang/siliconslang. Wg(om det inte är intern på gt30in) (eftersom det är snik. Chippad Box. Lmm) diverse mätare/givare.
Orginalkoppling kommer aldrig hänga med. Lådan kommer säga pang rätt omgående.
Nu har jag säkert inte ens nämt hälften av sakerna som behövs men Hur du än vänder o vrider på de kommer det kosta lite även om du kör snik.

Det behöver man inte läsa på "sävar" för o förstå. smile

Team VeboTrim @ Facebook
werd
26 juli 2015 · 349 Inlägg

Fast det var ju inte min ambition just nu i projektet. Att bygga 500hk b230 är inget jag försöker nu, och det måste framgå ganska tydligt i inlägget.
Byta saker hejvillt kommer efterhand, men väghållning, bromsar etc etc...

För att få bollen i rullning:
Läs vad jag gjort med väghållningen. Vad säger det dig? Jo SNIK. Vad är då nästa steg? Fixa hemmpulat fjäderbensstag? Jacka kolven? Lövblås i insuget?(Givetvis inte seriös med det två sista...)
Vad finns det mer för roliga billiga mods att göra?

Jag har ju tyvärr lh2.2 i bilen. Rent skit, men hur fungerar detta ihop med lågladd?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
TurboAnton Team VeboTrim
26 juli 2015 · 322 Inlägg

Okej. Jag tolka det som att du isamband med kambyte skulle på med gt30in.
Väghållning ska jag nog inte gå in på. Coils är nog ingen lösning Du vill ha ändå. Även om det är hästlängder ifrån biltemafjädrar/kapat o hemmagjorda stag osv.

Känner inte till lh sådär jätte bra. Men det funkar säkert på lågt ladd. Typ 0.2 eller nått. smile

Team VeboTrim @ Facebook
werd
27 juli 2015 · 349 Inlägg

Mjo coils vore inte jättedumt. Billigt att köpa delar och bygga själv. Dock blir det ju det här med hjulvinklar...
Men coils blir ju hemmabygge? Och vilket stag blir ersatt av coils menar du? tongue


Lite dålig fart annars i tråden.
Vi fortsätter:

Framfjädrar..? Utav det lilla jag kört med "värre" stötdämpare fram så är väl originalfjädrar ok. Men det lutar väldigt mycket i kurvorna. Funkar till skumpiga rallyvägar...
Till 240, t.ex., finns ju dieselfjädrar. Lite hårdare för att hålla d24an. Finns det inget liknande till 740/940??
Googlat och ingen verkar riktigt ha något alternativ till 740/940.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 juli 2015 · 10 427 Inlägg

http://www.rallyboutique.com/ <- säljer rally/VOC-fjädrar fram till 700/900, min uppfattning att dom upplevdes som hårda när jag testade en med dessa framfjädrar i kombination med Koni Sport-stötdämpare. Mer info här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=748876

felixtb
28 juli 2015 · 76 Inlägg

Om bilen främst skall användas till bus, drifting, bankörning osv så borde du ju helt klart lätta bilen. Att riva ur baksäte, mattor, ljuddämpningsmassa osv är ju många kilon som gör gott både för acceleration och kvickhet i chassi/styrning. Helt gratis är det dessutom smile

/Felix

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
werd
28 juli 2015 · 349 Inlägg

steifan skrev:
http://www.rallyboutique.com/ <- säljer rally/VOC-fjädrar fram till 700/900, min uppfattning att dom upplevdes som hårda när jag testade en med dessa framfjädrar i kombination med Koni Sport-stötdämpare. Mer info här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=748876

Hmm aningens dyra för budget tyvärr. Dock inte att förbise smile
Kan 960 fjädrar vara ett alternativ? Hittar inga nuffror på fjädrarna..

felixtb skrev:
Om bilen främst skall användas till bus, drifting, bankörning osv så borde du ju helt klart lätta bilen. Att riva ur baksäte, mattor, ljuddämpningsmassa osv är ju många kilon som gör gott både för acceleration och kvickhet i chassi/styrning. Helt gratis är det dessutom smile

/Felix

Det är ju sant. Nog kan det skrapas bort lite onödigt, helt klart.
Dock är jag inne på vad Hedlund skriver: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=218606
Men men, vi får se smile

Super tack för tipsen! big_smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang