Spridarmotstånd B230FK-96 LH2,4

Sju40n
28 juli 2015 · 36 Inlägg

Hejsan!
Har en volvo 740-90, som det suttit en b230F med LH 2,4 system i.
Köpte lös en B230FK motor från volvo 940-96 med bränslebox, tändningsbox, och hela rubbet.
Lyfte ur sug-motorn och i med turbo-motorn, kopplade in allt, förlängde LMM-kablar och allting lirade på hur fint som helst och den gick kanon.
Körde ca 1 vecka utan några som helst problem, Sen en dag när jag skulle ta bilen tidig morgon till jobbet gick det inte att få liv i den.. kollade gnista- det var där, kollade soppa det var där, bytt spridarrelä, gjort rent jordningar till spridare.. Provade sedan att sätta i sug-motor bränslebox och den startar men går inte bra och får för mycket bränsle. Provat 3 stycken andra turbo bränsleboxar, (utan startspärr då de är innan -96 med slutnummer -962) och bilen vägrar ens tända till. Har även provat att byta tändbox..
Fått höra nu på efterhand att jag tabbat mig och inte kopplat in spridarmotståndet från gamla kabelhärvan, då det är stor ohm-skillnad på sug- och turbo spridare..
Så min fråga är om någon här har någon id'e om vad som kan ha hänt?  om det bara är att koppla in det och den bör starta, eller jag har brännt något i tändnings/bränsle väg? Köpte ett par spridare från Saab 9000 Turbo, med samma motstånd som original gula sug spridare, då de har exakt samma fattningar, men bilen har exakt samma symptom, går dåligt med sug-bränsle boxar och sten-död med turbo boxar... lär koppla in spridarmotstånden inom kort.. Svar uppskattas, gärna lite förklarat då jag inte är någon höjdare på dehära..
Med vänlig hälsning! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang