Svarta lås- och vanliga bultar i Stockholm

blandband
26 juli 2015 · 31 Inlägg

Hej,
Jag är ute efter butik i Stockholm som säljer svarta bultar samt låsbultar, vet att Intera säljer men har tidigare haft problem med mönsterslitage av McGuards bultar så vill gärna ha "vanliga" låsbultar den här gången. Så är ute efter 60 graders koniska med måtten 17mm Hex M14 x 1.5.

Richtenb
28 juli 2015 · 1 365 Inlägg

Kan rekommendera Spline Drive, typ Gorilla istället

Det gör det JÄVLIGT jobbigt att få av fälgarna utan nyckeln. Dessutom är det 16/20 stycken man ska få av om man vill sno fälgarna

nästan gratis:

http://www.ebay.com/itm/24-BLACK-CHROME … mp;vxp=mtr

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Mr_B
3 augusti 2015 · 330 Inlägg

Det vanliga är väl att man slår på en sån där standardhylsa med 12 "hörn" i passande mm storlek, och plockar av i stort sett vilken låsbult som helst... De här "skydden" skyddar bara mot att Jönsson-ligan inte snor hjulen. Finns ju folk som har det som hobby, bara på jävelskap, att lägga låsbultarna på motorhuven åt folk...

Det enda som fungerar hyfsat är bult med invändig nyckel, och fritt roterande utsida. Och de är inte heller idiotsäkra, bara svårare att ta sig runt.
B!

Putteliten
3 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Mr_B skrev:
Det vanliga är väl att man slår på en sån där standardhylsa med 12 "hörn" i passande mm storlek, och plockar av i stort sett vilken låsbult som helst... De här "skydden" skyddar bara mot att Jönsson-ligan inte snor hjulen. Finns ju folk som har det som hobby, bara på jävelskap, att lägga låsbultarna på motorhuven åt folk...

Det enda som fungerar hyfsat är bult med invändig nyckel, och fritt roterande utsida. Och de är inte heller idiotsäkra, bara svårare att ta sig runt.
B!

Får man bara loss dom andra 3/4 muttrarna/bultarna så kan man lossa låsmutter/bult med fingrarna sen....

Richtenb
3 augusti 2015 · 1 365 Inlägg

Fördelen med att ha 20 bultar eller muttrar år ju att tjuven måste ha med sig 20 12 kants hylsor. För han kan ju glömma att han får loss den efter att han bankat fast sin 12 kant med en minislägga. Har du dessutom dragit åt skiten med 300 nm plus så vågar jag nästan lova att han tar nästa bil istället för dina spline drives.

Mr_B skrev:
Det vanliga är väl att man slår på en sån där standardhylsa med 12 "hörn" i passande mm storlek, och plockar av i stort sett vilken låsbult som helst... De här "skydden" skyddar bara mot att Jönsson-ligan inte snor hjulen. Finns ju folk som har det som hobby, bara på jävelskap, att lägga låsbultarna på motorhuven åt folk...

Det enda som fungerar hyfsat är bult med invändig nyckel, och fritt roterande utsida. Och de är inte heller idiotsäkra, bara svårare att ta sig runt.
B!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Mr_B
3 augusti 2015 · 330 Inlägg

Richtenb skrev:
Fördelen med att ha 20 bultar eller muttrar år ju att tjuven måste ha med sig 20 12 kants hylsor.

Det kunde man ju hoppas på, men så brukar det inte bli. Det är tydligen inte så svårt att lirka loss hylsan innan man skruvat ut bulten/muttern för långt, och sen skruva av den helt med hylsan mycket lösare påtryckt. När man är färdig misstänker jag att hylsan är skrot, sett till vanliga muttrar, men nog går det att plocka loss bultar / muttrar den vägen utan att bära med sig en hel verkstad. Det finns som sagt folk som gör det här på ren jävelskap, bara för att de tycker det är "kul" och de bär inte med sig en hylsa till vart hjul, utan 3-4 för att täcka alla storlekar.

Richtenb skrev:
Har du dessutom dragit åt skiten med 300 nm plus så vågar jag nästan lova att han tar nästa bil istället för dina spline drives.

Um... Kanske inte så relevant, men... (pin)bultar är elastiska. Du ska inte dra åt dem med några 300nm plus. Av flera anledningar, men främst att det skadar bulten, och du riskerar att tappa hjulet. Faktum är att i princip alla "låsbultar" klart och tydligt anger att man ska dra dem med handkraft, och enligt (bil) tillverkarens specifikation. Normalt är mellan 85, och 135Nm.
Något annat som är viktigt i sammanhanget... Gör rent anläggningsytorna innan man monterar fälgen, och sätt en droppe olja / fett på gängorna. Jag föredrar motorolja, andra svär på att kopparfett är det bästa, men kopparfett och aluminiumfälg är ett stort aja baja i min bok... Alufett i så fall.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang