Fälgbultar???

jaka54
28 juli 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Någon som vet hur man får bort låsbulten på en fälg när man inte har tillgång till den speciella hylsa som fodras? Fick inte med hylsan av förre ägaren
Kan inte byta fälgar på Audi 100Avant Turbo -91:a.sad

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2015 · 14 042 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Någon som vet hur man får bort låsbulten på en fälg när man inte har tillgång till den speciella hylsa som fodras? Fick inte med hylsan av förre ägaren
Kan inte byta fälgar på Audi 100Avant Turbo -91:a.sad

Om det är de bultarna som följde med fälgarna och om du kan spåra fälgarna till den firma som sålde fälgarna så kanske det går. Annars vet jag inte. Du kanske kan be förre ägaren skicka hylsan i ett vadderat kuvert.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (28 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
_Thor_
28 juli 2015 · 512 Inlägg

Hur exakt ser låsbulten ut?

Du kanske har sån tur att du kan få på en vanlig hylsa med våld.

frasse4
28 juli 2015 · 736 Inlägg

Åk förbi en däckverkstad så fixar de det åt dig smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Evildan
28 juli 2015 ·

Petimätern i mig behövde länka in detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjulskruv

wink

Evildan
28 juli 2015 ·

Hej!

Du kan prova att borra bort skruvskallen, det är ett tidskrävande och tråkigt jobb.
Det förslag du fick att åka till en däckverkstad tycker jag är ett bra alternativ om den förra ägaren inte har nyckeln som Benny föreslog.

Lasse62
28 juli 2015 · 292 Inlägg

Väldigt enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=R6-frJjNhqk

Som ett exempel.

torsen
29 juli 2015 · 7 234 Inlägg

Evildan skrev:
Petimätern i mig behövde länka in detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjulskruv

wink

Bra påpekande som jag helt håller med om.
En bult är inte gängad.
Det är däremot skruv och mutter.
Också petimeter som får frossa när man kallar hjulmuttrar för hjulbultar.

cool

torsen
29 juli 2015 · 7 234 Inlägg

Lasse62 skrev:
Väldigt enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=R6-frJjNhqk

Som ett exempel.

Finns eftermarknadsfälgar som har så trånga "brunnar" att det inte går att slå på en hylsa(AEZ eller nått sånt).
Då kan man hålla en mutter med 18 mm nyckelvidd mot låsskruven/-muttern och fylla igen hålet på muttern med MIG´en(som väl alla har:rolleyes:).
Därefter skruvas låsskruven/-muttern enkelt bort.
smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang