Bara halva släpvagnen som lyser..

kottnylle
28 juli 2015 · 3 Inlägg

Hej!

Råkade få släpvagnskabel under stödhjulet när jag körde ner från en kant.
Det gnagde hål och slet av 2 av 4 sladdar. (går en kabel till högersidan och en till vänstersidan. 4sladdar i varje.)
Jag testade att skarva med kabelskor bara för att få det att lysa igen, men inte, helt dött.
Väl hemma så testade jag att löda.. inte ett liv!
Vad ska jag göra nu?
Byta hela kabel från bilen till lyktan eller?
Tips någon?
Säkringen är hel.

Mvh

simlar
28 juli 2015 · 5 523 Inlägg

Vad är det för bil?

Vet att t.ex S60 har en separat säkring i bagaget för vardera sida av belysningen som är enbart till släpvagnskontakten.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kottnylle
28 juli 2015 · 3 Inlägg

Det är en v70 från 99.. tror inte det finns någon säkring mer än den som sitter i motorrummet..?

simlar
28 juli 2015 · 5 523 Inlägg

Kan vara en separat kopplingssdosa ifall det är Volvo-original monteringssats som använts till släpvagnskontakten och då finns det risk att det kanske är någon säkring där.
Har tyvärr inte så bra koll på Volvo nyare än 940.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
28 juli 2015 · 5 523 Inlägg

Eller är det kablarna i släpvagnen som gått av? Isf kan ju felet vara i släpvagnen.
Mät upp släpvagnskontakten på bilen och se så du får ström där det ska vara ström, om allt är ok där så kan det ju inte vara något annat än kabelbrott i släpet eller släpets kontakt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kottnylle
28 juli 2015 · 3 Inlägg

Japp, det är kablarna mellan handsken på släpet och lyktan som gick av.. vete fan varför det inte funkade att löda..

MammDiin
28 juli 2015 · 2 019 Inlägg

Men kollat tipsen du fått?
Har du skruvat upp släpvagnskontakten och kollat så kablarna sitter fast där?

Går ju testa om det funkar med annan släpvagn också ifall du känner någon som har i närheten, så vet du i alla fall  enkelt om det är bilen eller släpet det är fel på.

torsen
29 juli 2015 · 7 230 Inlägg

Kolla med en multimeter att det verkligen finns ström i eluttaget.

wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang