Säkerhetskontroll - akut hjälp!

Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

Känner att jag har fått hjälp med allt jag behöver, tack allihopa smile
Ska gå och dra ett par stockar nu så att jag är utvilad till imorgon! Godnatt!

Muttley
29 juli 2015 ·

Linudollar skrev:
Känner att jag har fått hjälp med allt jag behöver, tack allihopa smile
Ska gå och dra ett par stockar nu så att jag är utvilad till imorgon! Godnatt!

Lycka till, det fixar du.

Var bara trevlig och lugn så går resten av sig själv.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Linudollar skrev:

Vettemannen skrev:
Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Fick besök av min mormor och morfar igår när jag fyllde 18, och pratade med honom om hur det var när han tog körkort. För honom så gick det inte så lätt, han fick nämligen en sprillans ny Volvo Amazon att köra upp i, när han bara hade tränat i någon annan skruttbil innan. Mycket var nytt i Amazonen då, dessutom så var effekten enormt mycket högre än han var van vid!
   Alltid funnits svårigheter, kanske har de legat i olika kategorier dock smile

Visst är det så! Övningskörde och körde upp i en BMW 2002 tror jag den hette och var av 1974 års modell. Vilken skillnad det var då jag hade en Volvo PV av årsmodell 1958 som jag övningskörde i hemma.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TIC88b
30 juli 2015 · 155 Inlägg

Vettemannen skrev:

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Du kan inte bara vrida på tändningen du måste ju starta motorn för att bygga upp vacuum i systemet.

/Benny

Helt rätt. Kom på mig själv på natten.
Har haft uppehåll på så nya bilar. Haha smile

De blev ett jävla liv när ja inte kunde det. Men efter lite övertalning så gick de.

Senast redigerat av TIC88b (30 juli 2015)

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
Peter_5565
30 juli 2015 · 326 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Jag tog också körkort då, och säkerhetskontrollen minns jag att jag gjorde. Kanske inte så noga, men jag tände lyset och gick ett varv och sparkade på däcken. Möjligt att det var frivilligt, minns inte det, men säkerhetskontroll gjorde jag i alla fall.

Powerman Japan Quality
30 juli 2015 · 670 Inlägg

Ställ bilen i friläge o dra åt handbromsen så kan du gå ut och kontrollera allt utom backljus + bromsljusen. Stå med bilen på tändningen är väl bra onödigt och slita på batteriet i onödan.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
-matte En Medlem
30 juli 2015 · 405 Inlägg

Gick uppkörningen bra? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 039 Inlägg

-matte skrev:
Gick uppkörningen bra? smile

Det får du kanske svar på i natt, gick det bra är han väl ute och slösar soppa!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
30 juli 2015 ·

Powerman skrev:
Ställ bilen i friläge o dra åt handbromsen så kan du gå ut och kontrollera allt utom backljus + bromsljusen. Stå med bilen på tändningen är väl bra onödigt och slita på batteriet i onödan.

Eftersom de även tittar på miljön så är tomgångskörning rätt dumt att hålla på med vid uppkörning smile
Och de sliter inte nämnvärt på ett batteri att ha lampor igång i 3 minuter

Evildan
30 juli 2015 ·

Vettemannen skrev:

-matte skrev:
Gick uppkörningen bra? smile

Det får du kanske svar på i natt, gick det bra är han väl ute och slösar soppa!! wink

/Benny

Du får åka bort till COOP efter stängningsdags och se om det är någon lycklig kille där och kryssar fram emellan kundvagnsbåsen?
Hoppas det gick bra för TS.

Linudollar
30 juli 2015 · 102 Inlägg

Jag klarade provet, med bravur (gubbens ord, inte mina) big_smile Superlycklig nu, dock så måste jag ju köpa något roligt att köra med (på coop's parkering wink ). Några tips? Tankarna ligger på en 940 turbo just nu.

Tack igen för alla tips grabbar smile

TIC88b
31 juli 2015 · 155 Inlägg

Linudollar skrev:
Jag klarade provet, med bravur (gubbens ord, inte mina) big_smile Superlycklig nu, dock så måste jag ju köpa något roligt att köra med (på coop's parkering wink ). Några tips? Tankarna ligger på en 940 turbo just nu.

Tack igen för alla tips grabbar smile

Grattis!!!!!big_smilecool

940 turbo räcker länge.
Antingen köper du dig en ltt 134hk som är chippad
Eller så köper du en ftt 165 / 190 hk

Tänk nu bara på att du e inte själv i trafiken. Så bli lite varm i kläderna först.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Linudollar skrev:
Jag klarade provet, med bravur (gubbens ord, inte mina) big_smile Superlycklig nu, dock så måste jag ju köpa något roligt att köra med (på coop's parkering wink ). Några tips? Tankarna ligger på en 940 turbo just nu.

Tack igen för alla tips grabbar smile

Grattis till lappen!! Men gör nu som TIC88b skriver......ta det lite lugnt i början.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
31 juli 2015 ·

Vettemannen skrev:

Linudollar skrev:
Jag klarade provet, med bravur (gubbens ord, inte mina) big_smile Superlycklig nu, dock så måste jag ju köpa något roligt att köra med (på coop's parkering wink ). Några tips? Tankarna ligger på en 940 turbo just nu.

Tack igen för alla tips grabbar smile

Grattis till lappen!! Men gör nu som TIC88b skriver......ta det lite lugnt i början.

/Benny

Grattis!

Instämmer ta det piano, eller svinkör på andra sidan bron. wink

Peter_5565
31 juli 2015 · 326 Inlägg

Vettemannen skrev:
Grattis till lappen!! Men gör nu som TIC88b skriver......ta det lite lugnt i början.

/Benny

Instämmer... eller också gör man som jag, en timme efter att jag fått körkortet i handen så körde  jag rakt fram i en trevägskorsning och ut i skogen. Det var vinter och snorhalt, men det är ju inget försvar...jag trodde helt enkelt att jag var kung på att köra bil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Vettemannen skrev:
Grattis till lappen!! Men gör nu som TIC88b skriver......ta det lite lugnt i början.

/Benny

Instämmer... eller också gör man som jag, en timme efter att jag fått körkortet i handen så körde  jag rakt fram i en trevägskorsning och ut i skogen. Det var vinter och snorhalt, men det är ju inget försvar...jag trodde helt enkelt att jag var kung på att köra bil.

lollol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Linudollar
31 juli 2015 · 102 Inlägg

TIC88b skrev:

Linudollar skrev:
Jag klarade provet, med bravur (gubbens ord, inte mina) big_smile Superlycklig nu, dock så måste jag ju köpa något roligt att köra med (på coop's parkering wink ). Några tips? Tankarna ligger på en 940 turbo just nu.

Tack igen för alla tips grabbar smile

Grattis!!!!!big_smilecool

940 turbo räcker länge.
Antingen köper du dig en ltt 134hk som är chippad
Eller så köper du en ftt 165 / 190 hk

Tänk nu bara på att du e inte själv i trafiken. Så bli lite varm i kläderna först.

Tanken var att köpa en ltt, och sedan följa Bilsports guide på effektökning på den om jag sedan känner att jag vill ha mera kräm. smile
    Men som sagt kommer jag ta de lugnt i början, inte bara gå efter maximal effektökning. Vill inte köra ihjäl mig själv, eller någon annan. Skulle vara svårt att leva med...

Andyah
31 juli 2015 · 242 Inlägg

oavsett effekt på bil du har så lär dig bilen hur den reagerar på olika saker innan du kör som ett svin o tror du lär dig under tiden..slutar bara illa 9,5/10 gånger.. Alla bilar reagerar olika så bara för man kan en bil kan du inte den andra eller tredje om du inte kör dom mycket.

Linudollar
31 juli 2015 · 102 Inlägg

Andyah skrev:
oavsett effekt på bil du har så lär dig bilen hur den reagerar på olika saker innan du kör som ett svin o tror du lär dig under tiden..slutar bara illa 9,5/10 gånger.. Alla bilar reagerar olika så bara för man kan en bil kan du inte den andra eller tredje om du inte kör dom mycket.

Självklart är det så smile .

Squidspeed #GoodToBeBad
31 juli 2015 · 856 Inlägg

Grattis till körkortet! smile

940n är en bra bil att börja med - bra första bil att få lite körerfarenhet i och enkel/billig att få lite fart på när du väl tycker den börjar bli slö.. smile

mvh Ola

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang