Sökes: Trimtips gällande Volvo S60 01 - 05

OskarLB
30 juli 2015 · 82 Inlägg

Har sökt igenom forumen, men finner enbart äldre trådar och känner att det är dags att få lite ny dagsfärsk kunskap/tips ang trimning utav dessa bilar.

Till min huvudsakliga fråga, jag skall gå ifrån Saab och införskaffa mig en S60/V70 01 till 05, och vill plocka ut dryga 270-320hp ur maskinen. Och undrar lite vad ni rekommenderar? Hur mycket pallar org spridare och turbo samt IC? Kopplingen, hur mycket tål den? Är helt nollad när det gäller att hitta på tuningsidor när det gäller Volvo. Vet enbart Autotech och KL-racing samt Vparts.

Så vad tycker ni att jag bör byta ut/göra för att uppnå dessa hästar?

Tack på förhand !

spokenratt
30 juli 2015 · 3 860 Inlägg

Det är Autotech eller eventuellt BSR som gäller.. Med tanke på var du bor så ser jag bara ett alternativ faktiskt (ATM ligger ju i Trollhättan) ! Vilken motor är det de gäller, skiljer ju lite. Jag hade nog satsat på bil från 05 och fram...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
OskarLB
31 juli 2015 · 82 Inlägg

Motorn som jag kommer att använda mig utav får nog bli 2.4T eller 2.5T och om min ekonomi får välja så blir det inte nyare bil än 05 tyvärr.  HAr hört lite sisådär ang BSR, att deras siffror är "glädjehästar" så att säga. Men har allt kollat lite på autotech, men där har dom enbart steg till 255hp med orgsnurra. Jag har hört att man kan köra 270hp safe med den. Men antar att man isf får mappa bilen vilket kostar betydligt mer. Haha

Hur mycket hp pallar org dp?

Senast redigerat av OskarLB (31 juli 2015)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 juli 2015 · 13 733 Inlägg

välj en t5 istället.. blir billigare en hel del saker behöver  bytas annars...

du plockar lätt 50hk extra ur t5 som är 260hk

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack855
31 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Jag kör med en V70 2.5T dock -06 men ändå. Det är autotechs steg 2 i den just nu, ruskigt nöjd. Självklart får du ut mera av en T5a utan att göra större ingrepp.

ATM har ju ett steg 4 och likaså BSR, i BSR's steg 4 tycker dom inte att DJ behöver ny IC men det gör ATM i sitt steg 4. Så förmodligen går väl gränsen för ny IC runt 300hk för att den ska orka leverera om du ligger och pressar satan en varm sommardag.

Sen kan du kanske lyckas få 270hk om du gör en individuell mappning på bilen men det beror på vilket skick din bil är i. Turbon kan vara slut, då är man nog i efterhand ångerfull att man inte körde helt safe från början.

OskarLB
31 juli 2015 · 82 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag kör med en V70 2.5T dock -06 men ändå. Det är autotechs steg 2 i den just nu, ruskigt nöjd. Självklart får du ut mera av en T5a utan att göra större ingrepp.

ATM har ju ett steg 4 och likaså BSR, i BSR's steg 4 tycker dom inte att DJ behöver ny IC men det gör ATM i sitt steg 4. Så förmodligen går väl gränsen för ny IC runt 300hk för att den ska orka leverera om du ligger och pressar satan en varm sommardag.

Sen kan du kanske lyckas få 270hk om du gör en individuell mappning på bilen men det beror på vilket skick din bil är i. Turbon kan vara slut, då är man nog i efterhand ångerfull att man inte körde helt safe från början.

Lutar lite åt en T5 kanske, men dom är väl oerhört mycket dyrare att äga än en 2.4T/2.5T?

Men annars så kan man väl montera gröna spridare och byta till en T16 turbo själv, och skaffa ett chip/mappning för det? Tycker att 280hp känns lagom att börja med. KOmmer inte ligga och pressa sönder motorn hela tiden, så en bättre IC är nog inte så aktuellt smile

Mack855
31 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Nja oerhört mycket dyrare vet jag väl inte om dem är egentligen. Jag tog 2.5T för att just då fanns det ingen T5a som jag tyckte var värd pengarna. Ångrar mig inte en sekund! Även om jag kanske gör det om jag får köra en T5a nån gång.. smile

Ja det kan du ju göra men då kan du ju lika gärna gå på med en 19T och gå all the way om man ska va sån, du måste ju ändå ha nytt avgas och förmodligen få in lite mera luft om du ska upp i 280 hästar. Eller jag är inte hundra men fortfarande, ska du göra dom moddarna du pratar om så är du nästan uppe i ett steg 4 pengamässigt. Så antingen slaskar du på med en T5a och enbart får lite dyrare försäkring och är uppe i dryga 300 hästar i motorn för 5k eller så köper du en 2.4/ 2.5T och lägger ner 40k på trim men har en lite billigare försäkring wink

När jag ställer upp det så känner jag mig riktigt korkad som inte väntade på en T5a som passade mig!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 juli 2015 · 13 733 Inlägg

Mack855 skrev:
Nja oerhört mycket dyrare vet jag väl inte om dem är egentligen. Jag tog 2.5T för att just då fanns det ingen T5a som jag tyckte var värd pengarna. Ångrar mig inte en sekund! Även om jag kanske gör det om jag får köra en T5a nån gång.. smile

Ja det kan du ju göra men då kan du ju lika gärna gå på med en 19T och gå all the way om man ska va sån, du måste ju ändå ha nytt avgas och förmodligen få in lite mera luft om du ska upp i 280 hästar. Eller jag är inte hundra men fortfarande, ska du göra dom moddarna du pratar om så är du nästan uppe i ett steg 4 pengamässigt. Så antingen slaskar du på med en T5a och enbart får lite dyrare försäkring och är uppe i dryga 300 hästar i motorn för 5k eller så köper du en 2.4/ 2.5T och lägger ner 40k på trim men har en lite billigare försäkring wink

När jag ställer upp det så känner jag mig riktigt korkad som inte väntade på en T5a som passade mig!

300hk plockar man utan modds förutom system på t5..

en steg 1 chippning på en 2.5t (210hk) gör inga underverk den blir snäppet ifrån en original t5..
medans t5:orna går RIKTIGT bra med bara en steg 1 programvara.
och blir riktigt roliga med steg3  alltså sportfilter+downpipe racekisse och resten 3"  min kusse kör det på sin s60 
med en programvara från Biloptimering i Sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack855
31 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Jag kanske skrev otydligt men menade att han inte behöver göra några mods på T5an wink

OskarLB
31 juli 2015 · 82 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag kanske skrev otydligt men menade att han inte behöver göra några mods på T5an wink

JO du var tydlig, bara jag som var otydlig wink Brukar skriva hälften av vad jag tänker hahah.

Men om man itne skulle få tag i en bra V70/S60 T5, så borde man kunna byta till en 16T turbo bolton på en 2.4T/2.5T?

OskarLB
31 juli 2015 · 82 Inlägg

Mack855 skrev:
Nja oerhört mycket dyrare vet jag väl inte om dem är egentligen. Jag tog 2.5T för att just då fanns det ingen T5a som jag tyckte var värd pengarna. Ångrar mig inte en sekund! Även om jag kanske gör det om jag får köra en T5a nån gång.. smile

Ja det kan du ju göra men då kan du ju lika gärna gå på med en 19T och gå all the way om man ska va sån, du måste ju ändå ha nytt avgas och förmodligen få in lite mera luft om du ska upp i 280 hästar. Eller jag är inte hundra men fortfarande, ska du göra dom moddarna du pratar om så är du nästan uppe i ett steg 4 pengamässigt. Så antingen slaskar du på med en T5a och enbart får lite dyrare försäkring och är uppe i dryga 300 hästar i motorn för 5k eller så köper du en 2.4/ 2.5T och lägger ner 40k på trim men har en lite billigare försäkring wink

När jag ställer upp det så känner jag mig riktigt korkad som inte väntade på en T5a som passade mig!

Hahah när du lägger upp det på det viset, så borde jag kanske "göra rätt" från början och skaffa en T5? wink
Då jag inte kommer ha den som en pendlarbil då jag har gångavstånd till jobbet.  Hur många hp pallar botten/toppen i T5:orna?

Blyfot_Racing
31 juli 2015 · 904 Inlägg

Skaffar du en t5 05 med 260hk motorn så får du cirka 320hk steg ett
Ingen ide å sätta en 16t på en 2.4t eller 2.5t gå hellre upp till steg 4 med 19t där får du också 320hk
Eller en 2.4t med stag 3 å gröna spridare å E85 så får du runt 280hk
Detta gäller ATM

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
JBeam
1 augusti 2015 · 201 Inlägg

Givetvis ska du ha en T5 om du är ute efter effekt. 2.4t/2.5T är för gasglada farsor som inte får köpa T5 för frugan.

Mack855
1 augusti 2015 · 1 354 Inlägg

Blocket i en T5 behöver du inte oroa dig över före vi pratar äcklig effekt som är svårt att köra. 2.5 liters motorn är lite känsligare där. Man kan ju testa gränserna.. S60arr här på garaget har 407 hästar i motorn på sin 2.5T utan att öppna upp motorn. Sen vet vi inte hur länge det håller men hänger ju på körningen också smile ligger du och pressar max varje gång du kör den hela tiden så rasar det säkert så småningom.

Oavsett så ja en T5 är absolut en bättre utgångspunkt men en 2.5a går också att skrämma.

Just 4 the record, jag är 22 och min sambo tyckte det var lite tråkigt nör vi sålde S3an med 265 hästar i motorn, så 2.5T är inte enbart för gasglada tofflar wink

Tom92
1 augusti 2015 · 15 Inlägg

Om man tänker riktigt mycket effekt så är väl T5 bättre eftersom det är en 2,3 och inte är lika uppborrad som en 2,5. Det är i grunden samma block om jag inte missminner mig.

Lägg på några lappar och köp en T5 direkt, tror du kommer ångra dig annars. Du måste ju ändå lägga mellanskillnaden på trim om du ska komma upp i samma effekt som T5 i en 2,5T.

Sen har väl T5:an kraftigare koppling också?

Oh krikey, it's the rozzers! - James May
JBeam
1 augusti 2015 · 201 Inlägg

Jag har en T5 till salu om du är intresserad. silvermet, -02, 22k mil, helskinn,elstolar minne,taklucka,gps,

OskarLB
2 augusti 2015 · 82 Inlägg

Jag nöjer mig om det ligger på 280-310hp, då det skall vara en vardagsbil som jag skall använda så räcker det med den mängden. Men som många av er säger, så är en T5 bäst. Så får leta efter en T5 med soltacklucka sen till hösten. Då jag har min Saab 9-3og T5 sportcupe som skall ställas av i samma veva för att byggas till ett monster:)

spokenratt
3 augusti 2015 · 3 860 Inlägg

Om det är så satsa på en T5 innan 05 då, jag rekomenderar dock 05 och fram.. wink
Men Även den innan 05 får man trevliga siffror med ett enkelt steg 1!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Loci
3 augusti 2015 · 471 Inlägg

Jag har en -02 men insats-sportfilter och 3" från kat och bakåt,lade in programvaran hos Turbocenter i Stockholm.
Mätte sedan upp den nåt år senare hos atech i Trollhättan ,vilket visade 251 hk på hjulen och ca 281 hk i motorn.
Och den rör på sig rätt bra,iallafall räcker det för mig.Min hade gått ca 16500 mil 2010 och har idag gått drygt 24000 mil.
Men för att veta hur många hk det blir i slutändan får man nog också mäta den innan programvaran läggs in.

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang