200sx får ingen ström överhuvudtaget.

Werndin
26 juli 2015 · 65 Inlägg

Tjenare! Håller på att montera en motorn i min 200sx och börjar närma mig slutet...tror jag i alla fall. Nu skulle jag provade jag vrida på tändningen men INGENTING hände överhuvudtaget. Inga lampor lyser eller någonting. Kollat batteriet och det är det ström i, kollade även att strömmen kommer hela vägen från batteriet till startmotorn.
Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Jag vet alltså att det kommer ström från batteriet men vart den tar vägen sen är ett mysterium.
Tack på förhand!

torsen
27 juli 2015 · 7 199 Inlägg

Har du kollat kabeln mellan batteriets minuspol och chassiet = jordningen.
Kan/bör även finnas en separat s k jordfläta mellan chassiet och motorblockt, kolla även den.
Med kolla menar jag lossa och borsta rent noga och smörja in kontaktytorna med aluminiumpasta eller i alla fall spreja på något rostskydd typ Tectyl, Dinitrol e t c.

Ett annat tips är att kolla med en startkabel mellan MINUS på batteriet och motorblocket.

Werndin
27 juli 2015 · 65 Inlägg

Jordkabeln från batteriet måste väl vara ok eftersom jag får ström till startmotorn? Har börjat leta efter övriga jordfel men ingen lycka än-

SimonT Egen
27 juli 2015 · 277 Inlägg

Räcker ju inte å ha ström till startmotor å minus te motor
går de kablar från startmotor till alla boxar å säkringslådor?
Har du fått dit alla kablar på batteriet?

Följ dom å se så strömmen kommer överallt, mät vid säkringarna å sånt, å tändningslås

hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
27 juli 2015 · 152 Inlägg

Huvudsäkringen? Den glömde jag bort när jag monterade ihop min.

Werndin
28 juli 2015 · 65 Inlägg

Alltså jag har inte monterat ihop min helt från scratch, motorn var redan i bilen och några få kablar var kopplade. Vart kan jag hitta denna huvudsäkring?

Senast redigerat av Werndin (28 juli 2015)

hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
28 juli 2015 · 152 Inlägg

Det gjorde inte jag heller, men säkringen var ändå trasig. Den sitter i den svarta lådan bakom batteriets originalplacering. höger fram alltså. 75 A

Werndin
30 juli 2015 · 65 Inlägg

Någon som vet om det ska komma ström från den tredje anslutningen (E209) på startmotorn när man har på tändningen? Känns ju som att det ska göra det men får ingen ström därifrån. Se länk för bild.
http://gyazo.com/e5ce3599af104653f54069425d1ee80f

Senast redigerat av Werndin (30 juli 2015)

Highway_Outlaw
31 juli 2015 · 198 Inlägg

Enligt det kopplingsschemat så är E209= 50 matning.

Dvs. startläget.

Har du bara tändningen på så skall det inte komma ström.

När du kör på startläget så skall det.

Werndin
31 juli 2015 · 65 Inlägg

Ok kom ingen ström nät man körde på startläget heller. Någonting är alltså kaputt i startmotorn. Låter väl rimligt?

Stortag
31 juli 2015 · 298 Inlägg

Prova sätta två kablar på en h7 eller liknande och sätt kablarna på startmotorn. Man kan inte lita på voltmätaren alla gånger, på 740in hade jag 12v i parkeringen men lampan lyste inte. Där var det jordningen som var kass.
Fungerade allt före du började med motorprojektet? Om du inte haft ur kabelmattan i motorrummet så är det väl mest troligt att någon huvudsäkring har brunnit, kan dock inte hjälpa dig med var sådana kan finnas på denna bil.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Highway_Outlaw
31 juli 2015 · 198 Inlägg

Har du ingen ström fram i startläget så är det inte startmotorn som är felet utan matningen till den.

Har du kollat säkringen?

Den som sitter i E16

Werndin
31 juli 2015 · 65 Inlägg

Japp alla säkringar är kollade, och får som sagt ström till startmotorn. Men att den sedan inte kommer därifrån är problemet

Highway_Outlaw
31 juli 2015 · 198 Inlägg

Men ström kommer inte från startmotorn utan till den.

Det finns en tjock kabel som kommer från batteriet.

Sedan en tunnare som är aktiveringen till solenoiden.

Kolla om du har ström till tändningslåset E108.

Det kan ju vara kontakten E22 som du har glömt att sätta ihop.

Senast redigerat av Highway_Outlaw (31 juli 2015)

Werndin
9 augusti 2015 · 65 Inlägg

Problemet löst! Kabelbrott som ställde till det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang