Språkbruk i Garaget.org:s forum

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Jag undrar hur majoriteten av oss användare resonerar kring detta...

Vi är ju samlade här från olika delar av världen, och i synnerhet Sverige.
Vi talar ju på olika sätt beroende på var vi kommer ifrån (dialekt).
Vidare får vi ta med i beräkningen det faktum att "internetspråk" brukas just på internet. Forumet är ju en informell plats att "snacka skit" med likasinnade, så strikt gammeldags byråkratisvenska hör kanske inte hemma här.

Problemet jag ser är att många användares dialekt återspeglas i dessas inlägg i kombination med "internetspråk". Lägger vi dessutom till språklig förslappning och lättja så har vi ett forum där skribenterna inte förstår varann.

Något stavfel eller att någon bokstav faller bort gör ju ingen stor skada, men när budskapet inte går fram så är det totalt vansinne.

Är det bara jag som irriteras av detta tro?

Bak mi stöva häng hängränna på skrå. För å samla opp öfsadröpet har ja ställt åkapater bolka påra. Detta är ett exempel på dialekt. Om jag kastar om några bokstäver och tar bort några så är detta obegripligt för de flesta, eller hur?
Misstänker att det inte är helt begripligt som det är.

Får jag höra hur ni andra tänker?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Putteliten
3 augusti 2015 · 9 073 Inlägg

Det är inte självdiagnostiserad dyslexi du pratar om då? tongue Det är ju ganska vanligt annars....

Jag försöker skriva "som man ska", med det händer väl ibland att man  skriver som dom flesta pratar t.ex de e istället för det är. Sen när det kommer till att skriva på dialekt det tycker jag är rent av löjligt.
Sen det här med att tappa bokstäver eller att det hamnar en extra på vissa ställen är lätt hänt när man skriver på mobilen, men det är ju lätt att fixa till. Men då kommer vi till det här med förslappning, och många skriver då ursäkta stavfel mm ja skriver på mobilen just nu....

Senast redigerat av Putteliten (3 augusti 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Putteliten skrev:
Det är inte självdiagnostiserad dyslexi du pratar om då? tongue Det är ju ganska vanligt annars....

Jag försöker skriva "som man ska", med det händer väl ibland att man  skriver som dom flesta pratar t.ex de e istället för det är. Sen när det kommer till att skriva på dialekt det tycker jag är rent av löjligt.
Sen det här med att tappa bokstäver eller att det hamnar en extra på vissa ställen är lätt hänt när man skriver på mobilen, men det är ju lätt att fixa till. Men då kommer vi till det här med förslappning, och många skriver då ursäkta stavfel mm ja skriver på mobilen just nu....

Jag skriver 99% på mobilen och läser det jag tänker posta en gång till innan jag postar. Visst blir det fel ibland men inte så vanligt. Dagens mobiler har ju rättstavning dessutom om man är osäker.

Uttrycket att en bil är "bessad" går ju i en kategori för sig. Varför förlänga en förkortning (bes) som funkat sedan hedenhös i annonser. Diesel är oxå svårt att stava till har jag noterat.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
exoop
3 augusti 2015 · 469 Inlägg

Detta har jag också funderat mycket på den sista tiden, jag tycker ju att det borde vara lika enkelt att läsa igenom sitt inlägg innan man skickar som det är att skriva "ursäkta eventuella stavfel".
Stava fel kan vi ju alla göra ibland och råka glömma någon bokstav här och där gör ju även författare, så det har jag inget ont att säg om.

Sedan har vi ju särskrivning! vad lär sig ungdomar idag egentligen? Avsaknaden av punkt och kommatecken?
Jag kan bli galen av att läsa ett inlägg som är utan punkt och komma, man får läsa om och om igen för att få ihop meningarna. :-/

Jag tror inte att barnen idag lär sig att skriva rätt när dom får använda surfplattor och datorer i skolan som autokorrigerar orden åt dom tyvärr.

Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Mew
3 augusti 2015 · 2 156 Inlägg

exoop skrev:
Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

Det ska du inte behöva skämmas för, jag är 21 och tycker likadant. tongue

Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 133 Inlägg

Det är ingen större hemlighet vart jag står i den här frågan.
Men som sagt, säger man att det är lite väl mycket förslappning i forumet så kommer ju påhoppningarna som ett brev på Posten, vilka meddelar att det såklart finns flera här med dyslexi som huserar...men i så fall tycker jag att dom är väldigt många till antalet..

Man läser inte forumreglerna. Det postas kors och tvärs utan att så göra så lite som en enda sökning på ämnet, och det görs gärna med orden "jag har inte sökt för det är så jobbigt och det här går fortare.."
Detta är inte dyslexi. Det är ren och skär slapphet.

Absolut inget illa menat med ovanstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Mew skrev:

exoop skrev:
Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

Det ska du inte behöva skämmas för, jag är 21 och tycker likadant. tongue

Hehe trodde jag var yngst gubbe på 24 år.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 455 Inlägg

Jag är klart gubbe i sammanhanget, 42 år. Men att skriva begripligt kan man väl iallafall drista sig till? Förslappning och dyslexi ska vi skilja på här. Kanske bara är jag men nog stavas det riktigt illa nu för tiden?

En medlem har dyslexi och han har i några fall PM:at mig för att få ett inlägg förklarat. Det gör jag så gärna. Han kan inte rå för sin situation.

Disel
Sterio

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag är klart gubbe i sammanhanget, 42 år. Men att skriva begripligt kan man väl iallafall drista sig till? Förslappning och dyslexi ska vi skilja på här. Kanske bara är jag men nog stavas det riktigt illa nu för tiden?

En medlem har dyslexi och han har i några fall PM:at mig för att få ett inlägg förklarat. Det gör jag så gärna. Han kan inte rå för sin situation.

Disel
Sterio

De som faktiskt har svårigheter lider jag med. Men lättja bör beivras...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
IceEyes Varningar: För många..
3 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

Personligen reflekterar jag inte nämnvärt över vilket språkbruk som enskilda individer tillämpar i forumet. I regel brukar jag kunna explicera innebörden av budskapet även fast texten kan innefatta allehanda felaktigheter.

Och vad beträffar att klagovalserna över dagens ynglingar så kan jag inflika med att föregående generationer inte var vassare ur det avseendet wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
3 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag är klart gubbe i sammanhanget, 42 år. Men att skriva begripligt kan man väl iallafall drista sig till? Förslappning och dyslexi ska vi skilja på här. Kanske bara är jag men nog stavas det riktigt illa nu för tiden?

En medlem har dyslexi och han har i några fall PM:at mig för att få ett inlägg förklarat. Det gör jag så gärna. Han kan inte rå för sin situation.

Disel
Sterio

De som faktiskt har svårigheter lider jag med. Men lättja bör beivras...

Jag instämmer.
För många som hafsar ned något halvläsligt för att sedan bli riktigt förbannade när dom inte får svar på vad dom menade trots att dom skrivit något annat som fråga.
Några små felstavningar är ju inget att orda om, alla slinter vi ibland eller har olika kunskaper i språket, det jag syftar på är den där slappheten som redan väl beskrivits i tråden av andra medlemmar.

Djo
3 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mew skrev:

exoop skrev:
Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

Det ska du inte behöva skämmas för, jag är 21 och tycker likadant. tongue

Hehe trodde jag var yngst gubbe på 24 år.

Är 21 år jag.

Och nog har man blivit förskräckt över vad vissa skriver och egentligen menar. (bristen på sammanhang) och allt möjligt annat, Trots att jag tycker jag skriver dåligt ibland. Fast man försöker skriva så vettigt man kan.

Skriver aldrig på mobilen i forumet mina fingrar trycker på minst två bokstäver samtidigt, om man inte prickar in varje bokstav så det skulle ta sådan himla tid. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mervolic Yawn...
3 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Jag har inget emot att man skriver "som man pratar", men det finns ju givetvis en gräns. Att skriva "d e ju ql" istället för "de e ju kul" är bara dumt... Känns dock som att det är lite onödigt att ens förkorta från "det är ju kul", det är inte så ansträngade att trycka ner några tangenter. Tycker man inte om att skriva så finns det ju möjligheten att bara läsa.

Alla får ju göra som dom vill, men själv försöker jag hålla mig så nära korrekt som möjligt av flera anledningar. För det första uppskattar jag korrekt språkbruk. För det andra så anser jag det lättare för andra att uppfatta mitt meddelande om det är korrekt skrivet.

Något jag däremot stör mig extremt på är när man inte använder punkt, kommatecken eller styckesindelning. Varje gång jag stöter på en projekttråd som inleds med 20 cm text utan punkter eller styckesindelningar så kryssar jag direkt oavsett hur intressant objektet i projekttråden är. Jag kan bara inte förmå mig att läsa igenom det.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2015 · 14 039 Inlägg

DiwraZ skrev:

Putteliten skrev:
Det är inte självdiagnostiserad dyslexi du pratar om då? tongue Det är ju ganska vanligt annars....

Jag försöker skriva "som man ska", med det händer väl ibland att man  skriver som dom flesta pratar t.ex de e istället för det är. Sen när det kommer till att skriva på dialekt det tycker jag är rent av löjligt.
Sen det här med att tappa bokstäver eller att det hamnar en extra på vissa ställen är lätt hänt när man skriver på mobilen, men det är ju lätt att fixa till. Men då kommer vi till det här med förslappning, och många skriver då ursäkta stavfel mm ja skriver på mobilen just nu....

Jag skriver 99% på mobilen och läser det jag tänker posta en gång till innan jag postar. Visst blir det fel ibland men inte så vanligt. Dagens mobiler har ju rättstavning dessutom om man är osäker.

Uttrycket att en bil är "bessad" går ju i en kategori för sig. Varför förlänga en förkortning (bes) som funkat sedan hedenhös i annonser. Diesel är oxå svårt att stava till har jag noterat.

Ett väldigt svårt ord är "STERIO" som heter "STEREO"!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2015 · 14 039 Inlägg

exoop skrev:
Detta har jag också funderat mycket på den sista tiden, jag tycker ju att det borde vara lika enkelt att läsa igenom sitt inlägg innan man skickar som det är att skriva "ursäkta eventuella stavfel".
Stava fel kan vi ju alla göra ibland och råka glömma någon bokstav här och där gör ju även författare, så det har jag inget ont att säg om.

Sedan har vi ju särskrivning! vad lär sig ungdomar idag egentligen? Avsaknaden av punkt och kommatecken?
Jag kan bli galen av att läsa ett inlägg som är utan punkt och komma, man får läsa om och om igen för att få ihop meningarna.
:-/

Jag tror inte att barnen idag lär sig att skriva rätt när dom får använda surfplattor och datorer i skolan som autokorrigerar orden åt dom tyvärr.

Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

"Sär skriv ning" är ju ett kapitel för sig. Som en skrev, 20 cm text utan något tecken alls, jag får ibland läsa denna text 3-4 gånger innan jag fattar hälften.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 455 Inlägg

Vettemannen skrev:

exoop skrev:
Detta har jag också funderat mycket på den sista tiden, jag tycker ju att det borde vara lika enkelt att läsa igenom sitt inlägg innan man skickar som det är att skriva "ursäkta eventuella stavfel".
Stava fel kan vi ju alla göra ibland och råka glömma någon bokstav här och där gör ju även författare, så det har jag inget ont att säg om.

Sedan har vi ju särskrivning! vad lär sig ungdomar idag egentligen? Avsaknaden av punkt och kommatecken?
Jag kan bli galen av att läsa ett inlägg som är utan punkt och komma, man får läsa om och om igen för att få ihop meningarna.
:-/

Jag tror inte att barnen idag lär sig att skriva rätt när dom får använda surfplattor och datorer i skolan som autokorrigerar orden åt dom tyvärr.

Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

"Sär skriv ning" är ju ett kapitel för sig. Som en skrev, 20 cm text utan något tecken alls, jag får ibland läsa denna text 3-4 gånger innan jag fattar hälften.

/Benny

Där sa du något! Detta fenomen är helt hopplöst! Min Drag krok har ramlat av :-) Dessutom tak luckan... Blir lite jobbigt, ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 133 Inlägg

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Putteliten skrev:
Det är inte självdiagnostiserad dyslexi du pratar om då? tongue Det är ju ganska vanligt annars....

Jag försöker skriva "som man ska", med det händer väl ibland att man  skriver som dom flesta pratar t.ex de e istället för det är. Sen när det kommer till att skriva på dialekt det tycker jag är rent av löjligt.
Sen det här med att tappa bokstäver eller att det hamnar en extra på vissa ställen är lätt hänt när man skriver på mobilen, men det är ju lätt att fixa till. Men då kommer vi till det här med förslappning, och många skriver då ursäkta stavfel mm ja skriver på mobilen just nu....

Jag skriver 99% på mobilen och läser det jag tänker posta en gång till innan jag postar. Visst blir det fel ibland men inte så vanligt. Dagens mobiler har ju rättstavning dessutom om man är osäker.

Uttrycket att en bil är "bessad" går ju i en kategori för sig. Varför förlänga en förkortning (bes) som funkat sedan hedenhös i annonser. Diesel är oxå svårt att stava till har jag noterat.

Ett väldigt svårt ord är "STERIO" som heter "STEREO"!!

/Benny

Sånt försöker jag ignorera nu för tiden, även om det är väldigt svårt.
Hur svårt ska det vara liksom..men som sagt, alla kan vi stava fel. Jag gör det själv då och då.

Men personligen är det den rena slappheten jag stör mig mest på. Slapphet som i slutänden går ut över alla parter.
Personen som är slapp når inte ut med sitt budskap eftersom vi andra inte förstår vad personen menar, och när då personen som vill ha hjälp blir sur över att vi tipsar/vill ha mer information..ja då blir det bara pannkaka av allt.

Tydlighet är ordet alla borde sträva efter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
3 augusti 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:

exoop skrev:
Detta har jag också funderat mycket på den sista tiden, jag tycker ju att det borde vara lika enkelt att läsa igenom sitt inlägg innan man skickar som det är att skriva "ursäkta eventuella stavfel".
Stava fel kan vi ju alla göra ibland och råka glömma någon bokstav här och där gör ju även författare, så det har jag inget ont att säg om.

Sedan har vi ju särskrivning! vad lär sig ungdomar idag egentligen? Avsaknaden av punkt och kommatecken?
Jag kan bli galen av att läsa ett inlägg som är utan punkt och komma, man får läsa om och om igen för att få ihop meningarna.
:-/

Jag tror inte att barnen idag lär sig att skriva rätt när dom får använda surfplattor och datorer i skolan som autokorrigerar orden åt dom tyvärr.

Men men, nu låter man som en gammal gubbe som inte har någe bättre för sig än att gnälla.
Tråkigt bara när någon som jag som är 26 år tycker att "dagens ungdom" är skrämmande.

"Sär skriv ning" är ju ett kapitel för sig. Som en skrev, 20 cm text utan något tecken alls, jag får ibland läsa denna text 3-4 gånger innan jag fattar hälften.

/Benny

Där sa du något! Detta fenomen är helt hopplöst! Min Drag krok har ramlat av :-) Dessutom tak luckan... Blir lite jobbigt, ja.

detfinnsjobbigaretyperutavtextänjustsärskrivningellerfelstavningochsyftningsfelattläsaochförsökaförståtyckerjag.

Evildan
3 augusti 2015 ·

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Jag skriver 99% på mobilen och läser det jag tänker posta en gång till innan jag postar. Visst blir det fel ibland men inte så vanligt. Dagens mobiler har ju rättstavning dessutom om man är osäker.

Uttrycket att en bil är "bessad" går ju i en kategori för sig. Varför förlänga en förkortning (bes) som funkat sedan hedenhös i annonser. Diesel är oxå svårt att stava till har jag noterat.

Ett väldigt svårt ord är "STERIO" som heter "STEREO"!!

/Benny

Sånt försöker jag ignorera nu för tiden, även om det är väldigt svårt.
Hur svårt ska det vara liksom..men som sagt, alla kan vi stava fel. Jag gör det själv då och då.

Men personligen är det den rena slappheten jag stör mig mest på. Slapphet som i slutänden går ut över alla parter.
Personen som är slapp når inte ut med sitt budskap eftersom vi andra inte förstår vad personen menar, och när då personen som vill ha hjälp blir sur över att vi tipsar/vill ha mer information..ja då blir det bara pannkaka av allt.

Tydlighet är ordet alla borde sträva efter.

+1
Word
Instämmer


Meningsbyggnad behöver inte innebära flerstaviga ord, det går att med enkla medel tillika ord få fram sin mening på ett kortfattat vis.

Allt svammel i ett inlägg där en mängd personer eller platser som inläggskaparen skulle åka till eller på väg hem ifrån eller om TS skulle köpa Choklad på macken är fullständigt irrelevant för frågeställningen "min laddlampa lyser vad är fel?"
Om inte TS specifika bekant har pillat på bilen alternativt TS har smält sin nyinköpta chokladkaka i generaton eller det specifika resmålet innebär en extrem förhöjd magnetisk strålning eller korsandet av en flod är det faktiskt skitsamma om det var till Gnesta, Gäddede eller Köttkulla som resan gick till eller från.

Saklighet är en simpel sak och egentligen (och egentligen stavas inte med ett jvl "I" initialt) ska det väl inte vara så svårt att hålla sig till själva kärnan av problemet.
wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 455 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:

"Sär skriv ning" är ju ett kapitel för sig. Som en skrev, 20 cm text utan något tecken alls, jag får ibland läsa denna text 3-4 gånger innan jag fattar hälften.

/Benny

Där sa du något! Detta fenomen är helt hopplöst! Min Drag krok har ramlat av :-) Dessutom tak luckan... Blir lite jobbigt, ja.

detfinnsjobbigaretyperutavtextänjustsärskrivningellerfelstavningochsyftningsfelattläsaochförsökaförståtyckerjag.

MAN KAN ÄVEN SKRIVA I VERSALER. FUNGERAR FINT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang