Nausea skrev:
Lonefox skrev:
Nausea skrev:
Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon. Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.
Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.
*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.
Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.
Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*
Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen.
Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.
Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.
Det är Bra Ljud i Bil som kopplat så, vet inte om det har att göra med att tidigare ägare kanske bara hade ett 2 kanals steg, men tycker sånt fall dom borde kopplat ihop 3.5" med varandra och 6.5" med varandra.
Men jag har inte kopplat så själv, och är införstådd med att det inte går att ställa in separat, och nästa sak på schemat är att dra separata kablar på steget för att kunna utnyttja alla kanaler, dvs brygga basen på 2 kanalssteget som jag har det nu, och köra 3.5" på front och 6.5" på rear, ska i samma veva byta till midbasar 6.5" istället för koaxialer med. Och även dämpa framdörrar.
Nästa steg blir att dämpa taket, införskaffa ett kraftigare steg och när man i framtiden har råd köpa en bas som kan utnyttja det kraftiga stegets potential. Sen är jag nog nöjd tills den dagen man har överskott av pengar ^^