Kopplat framsystem på steg, dåligt ljud!

illiuminati
12 augusti 2015 · 243 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen. 

Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.

Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.

Det är Bra Ljud i Bil som kopplat så, vet inte om det har att göra med att tidigare ägare kanske bara hade ett 2 kanals steg, men tycker sånt fall dom borde kopplat ihop 3.5" med varandra och 6.5" med varandra.
Men jag har inte kopplat så själv, och är införstådd med att det inte går att ställa in separat, och nästa sak på schemat är att dra separata kablar på steget för att kunna utnyttja alla kanaler, dvs brygga basen på 2 kanalssteget som jag har det nu, och köra 3.5" på front och 6.5" på rear, ska i samma veva byta till midbasar 6.5" istället för koaxialer med. Och även dämpa framdörrar.
Nästa steg blir att dämpa taket, införskaffa ett kraftigare steg och när man i framtiden har råd köpa en bas som kan utnyttja det kraftiga stegets potential. Sen är jag nog nöjd tills den dagen man har överskott av pengar ^^

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Renault Megane "klistret" (2000)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Putteliten
12 augusti 2015 · 9 075 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen. 

Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.

Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.

Om ni hackar mindre på varandra och läser lite av det luddiga som TS har skrivit. Det är inte TS som kopplat det så utan det är Bra Ljud i Bil. När föregående ägare hade bilen så lät det bra som det var kopplat, men när TS övertog bilen behöll föregående ägare slutsteget som satt där varpå TS skaffade ett nytt som har 4 kanaler....

Dessutom är 2 kanaler redan upptagna av en bas, som både TS och jag försökt att berätta för er....

Janneutanb
12 augusti 2015 · 7 271 Inlägg

Putteliten skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen. 

Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.

Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.

Om ni hackar mindre på varandra och läser lite av det luddiga som TS har skrivit. Det är inte TS som kopplat det så utan det är Bra Ljud i Bil. När föregående ägare hade bilen så lät det bra som det var kopplat, men när TS övertog bilen behöll föregående ägare slutsteget som satt där varpå TS skaffade ett nytt som har 4 kanaler....

Dessutom är 2 kanaler redan upptagna av en bas, som både TS och jag försökt att berätta för er....

Han drev väl ändå basen på ett annat steg ?


Obs nedanför är inte menat för den citerade.
Att man måste spela in lödningar och kablar var väldigt nytt för mig. Jag ställer mig väldigt skeptisk till det.
Samma gäller kabellängd och att delningsfilter färgar ljudet att en normal människa i en bil med högtalare riktade åt olika håll skulle kunna höra den eventuella minimala skillnaden.

Jag kan aldrig tänka mig att en 3.5" delad på 200hz skulle låta bättre på en stereo än ett mediokert slutsteg. Tror tom att det låter bättre med biltemas slutsteg än stereon.

Men du kanske parkerar bilen på en tom parkering och lyssnar på musik i knappt samtalsvolym.

Lonefox Bad music kills good sound
12 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Uppfattade med saken som att han hade två steg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals (varav tvåkanalsteget driver basen redan, så beskrev han det iaf på bilstereoforum där jag inte är ensam om att ha gett honom de tips jag har).

Spela in lödningar och kontakter?
Say what?
Vad som behöver spelas in är upphängningen på högtalare så att högtalaren beter sig som tillverkaren tänkt. Innan dess är de för styva.

Kabellängd har räknats på förr och för att få 3db skillnad behövde man en sådan absurd mängd kabel att det inte hade fått plats i bilen.
Passiva filter stjäl effekt, speciellt spolar vilket gör att om det vill sig illa så spelar man med för lite effekt i slutänden vilket medför att man driver på sakerna för mkt och signalen blir allt annat än ren. Hejsan hoppla.

Nej jag ger upp.....nu överger jag denna tråden för gott.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nausea Avstängd
12 augusti 2015 · 598 Inlägg

illiuminati skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen. 

Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.

Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.

Det är Bra Ljud i Bil som kopplat så, vet inte om det har att göra med att tidigare ägare kanske bara hade ett 2 kanals steg, men tycker sånt fall dom borde kopplat ihop 3.5" med varandra och 6.5" med varandra.
Men jag har inte kopplat så själv, och är införstådd med att det inte går att ställa in separat, och nästa sak på schemat är att dra separata kablar på steget för att kunna utnyttja alla kanaler, dvs brygga basen på 2 kanalssteget som jag har det nu, och köra 3.5" på front och 6.5" på rear, ska i samma veva byta till midbasar 6.5" istället för koaxialer med. Och även dämpa framdörrar.
Nästa steg blir att dämpa taket, införskaffa ett kraftigare steg och när man i framtiden har råd köpa en bas som kan utnyttja det kraftiga stegets potential. Sen är jag nog nöjd tills den dagen man har överskott av pengar ^^

Du skrev:

Har kopplat in mitt framsystem bestående av 6.5" koaxialer i dörrarna och 3.5" på brädan, högtalarna till höger är ihopkopplade och vänster sidan är ihopkopplade.

Oavsett vem som kopplat så är det fel. De borde ha kopplats på varsin kanal. Du kan bara få reda på vad som låter bättre om du försöker. Det kostar som sagt inte mer än nån meter kabel och lite jobb, när du ändå kommer att dra nya kablar. Då skulle du kunna brygga 4-kanals steget och använda det till basen (om du har flera) eller midbasarna i dörren, beroende på vilket som ger/kräver mest effekt. Jag har också testat olika konstellationer, med front/rear/sw men kommit fram till att det blir bättre ljud om jag kör med stereons digitala 3-vägs delningsfilter i stället för passiva delningsfilter.

Noiseprojekt
12 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea, om du nu är så duktig så kan du ju skriva ut ditt namn här så vi kan kolla upp dina kunskaper...
Eller är du rädd att vi ska syna din bluff?

Nausea Avstängd
12 augusti 2015 · 598 Inlägg

Brains skrev:
Att man måste spela in lödningar och kablar var väldigt nytt för mig. Jag ställer mig väldigt skeptisk till det.
Samma gäller kabellängd och att delningsfilter färgar ljudet att en normal människa i en bil med högtalare riktade åt olika håll skulle kunna höra den eventuella minimala skillnaden.

Jag kan aldrig tänka mig att en 3.5" delad på 200hz skulle låta bättre på en stereo än ett mediokert slutsteg. Tror tom att det låter bättre med biltemas slutsteg än stereon.

Men du kanske parkerar bilen på en tom parkering och lyssnar på musik i knappt samtalsvolym.

Och det är där mina erfarenheter från hifi kommer in. Alla nya prylar måste spelas in. Det geäller inte bara komponenter utan även lödningar och kablar. Läs tester så du får ta del av andras erfarenheter. Jag har själv deltagit i jämförelsetester och jag vet vad jag har hört. Vissa grejer behöver spelas in mellan 50-200 timmar innan de låter som tillverkaren tänkt sig. Så mycket behövs inte för kablar, men några timmar måste de spelas in iaf.

Du kan ju fundera på varför de som håller på med sq ägnar så mycket tid åt att hitta bäst placering/vinkel osv.

Och varför de inte finjusterar ljudet när de kör, förutom trafiksäkerheten. För att det ska vara så lite störande element som möjligt förstås (no pun intended).

Nausea Avstängd
12 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:
Uppfattade med saken som att han hade två steg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals (varav tvåkanalsteget driver basen redan, så beskrev han det iaf på bilstereoforum där jag inte är ensam om att ha gett honom de tips jag har).

Spela in lödningar och kontakter?
Say what?
Vad som behöver spelas in är upphängningen på högtalare så att högtalaren beter sig som tillverkaren tänkt. Innan dess är de för styva.

Kabellängd har räknats på förr och för att få 3db skillnad behövde man en sådan absurd mängd kabel att det inte hade fått plats i bilen.
Passiva filter stjäl effekt, speciellt spolar vilket gör att om det vill sig illa så spelar man med för lite effekt i slutänden vilket medför att man driver på sakerna för mkt och signalen blir allt annat än ren. Hejsan hoppla.

Nej jag ger upp.....nu överger jag denna tråden för gott.

Alla elektriska komponenter behöver också spelas in. En stereo/förstärkare/whatever låter aldrig bra direkt ur kartongen.

Det är en vanlig myt inom bilstereokretsar att en kabel är en kabel och att ingenting spelar nån roll för ljudet. Förutom när det gäller strömkabel. Inom hifi finns det de som parar ihop kablar med en viss högtalare/förstärkare så de passar en viss anläggning. Jag kör med en viss högtalarkabel genom hela systemet för att det ger mest detaljer och en aning mörkare balans än bilens standardkablar, som då kompenserar för så kallade "ljusa" komponenter. Det ge ett mer homogent ljud, och återger vad t ex vänsterhanden spelar på ett piano på ett mycket bättre sätt. Ofta drunknar såna instrument i mullret från andra instrument genom midbasar. Frekvensområdet upp till 500 herz är svårast att återge är min erfarenhet.

Senast redigerat av Nausea (12 augusti 2015)

Nausea Avstängd
12 augusti 2015 · 598 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Nausea, om du nu är så duktig så kan du ju skriva ut ditt namn här så vi kan kolla upp dina kunskaper...
Eller är du rädd att vi ska syna din bluff?

Jag tävlar inte i ljud så det finns inget att kolla upp. Och jag bluffar inte. Jag litar på mitt gehör, även om det inte är ett absolut gehör. Men jag kan, genom att lyssna, avgöra i vilket frekvensområde det finns ett problem. Det är så nära absolut gehör man kan komma tror jag. En musiker sa en gång att jag inte har absolut gehör. Nej, men det är ju svårt att avgöra när jag inte ens kan läsa noter...och då blir det svårt att säga: det är ett C i G-moll! Eller vad de nu säger... smile

illiuminati
12 augusti 2015 · 243 Inlägg

Jag kommer inte gå till överdrift med mitt bygge (till en början), blivit lite väl mycket påhopp osv, knäck en bira och ta det lugnt nu smile
Ni kan se mina framsteg framöver under mitt projekt! har förstått att man inte kan vara lat osv, ska försöka ta tag i saker ordentligt, kommer återkomma med om hur saker och ting ska ställas in när det är kopplat som det bör va.
Tackar ödmjukt för att ni vill hjälpa till, men låt inte någons kunskap förstöra för den andra, finns alltid någon som är bättre än en annan så är det.

valstadkillen
12 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

gott det är med chips med dipp lol

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang