Volvo 740 16v E85

zimpan304
16 augusti 2015 · 236 Inlägg

Hallå! Har funderat lite på dedär med att köra bilen på E85 ett tag så köpte 850 t5 spridare och satte dit, så kör nu på 50/50 e85 utan några problem alls!

Men funderar lite på hur långt kan man gå? Kan man köra på endast E85 med bara bytta spridare och inget annat gjort?
Tändningen är uppställd 3 grader också.

Sen hur mycket effekt kan man ens få ut utav att bara köra E85? Tycker man känner lite skillnad när man kör bilen nu iallafall, och luktar gott gör det ju också cool

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Arly165 Bakhjulsdriven
16 augusti 2015 · 335 Inlägg

Jag körde min 16v på 100% E85 i 4-5 år. Det enda jag bytte för konverteringen var spridare till Bosch  0280 150 431 (röda) samt BTR från en B230F med LH 2,2 som levererar 2,5 bar i bränsletryck. Detta för att spridarna var för stora så då sänkte jag bränsletrycket för att leverera lite mindre bränsle.
Jag fick byta bränslepump på löpande band efter något år, tror jag avverkade 4 begagnade bränslepumpar. Då köpte jag en helt ny Bosch och den fungerar fortfarande dock har jag påbörjat V8 bygge i bilen så kör ej med den just nu.
Svårstartad vintertid var den, tog minst 30 sekunder så jag fick köpa ett 75ah VARTA batteri så att det fanns kräm.
Tror att det är en bra idé med uppställd tändning, det körde jag också. Hade även tändstift med ett varmare gradtal för jag inbillar mej att den blev mer lättstartad då.
Jag tror dock ej på någon effektökning öht. Jag gjorde det mest för att det var roligt med en stenålders etanolbil.
Besiktning gick alltid bra, inga problem med avgasvärden.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
zimpan304
16 augusti 2015 · 236 Inlägg

Arly165 skrev:
Jag körde min 16v på 100% E85 i 4-5 år. Det enda jag bytte för konverteringen var spridare till Bosch  0280 150 431 (röda) samt BTR från en B230F med LH 2,2 som levererar 2,5 bar i bränsletryck. Detta för att spridarna var för stora så då sänkte jag bränsletrycket för att leverera lite mindre bränsle.
Jag fick byta bränslepump på löpande band efter något år, tror jag avverkade 4 begagnade bränslepumpar. Då köpte jag en helt ny Bosch och den fungerar fortfarande dock har jag påbörjat V8 bygge i bilen så kör ej med den just nu.
Svårstartad vintertid var den, tog minst 30 sekunder så jag fick köpa ett 75ah VARTA batteri så att det fanns kräm.
Tror att det är en bra idé med uppställd tändning, det körde jag också. Hade även tändstift med ett varmare gradtal för jag inbillar mej att den blev mer lättstartad då.
Jag tror dock ej på någon effektökning öht. Jag gjorde det mest för att det var roligt med en stenålders etanolbil.
Besiktning gick alltid bra, inga problem med avgasvärden.

Får väl ta och testa med 100 % e85, för antar att de borde gå! Rätt ballt med e85 också cool
Kommer inte ha bilen under vintern så behöver inte bekymra mig så mycket över de, och sen även dedär med bränslepump hade jag också läst att man kommer behöva byta med tanke på att E85 renade systemet så de kunde sätta igen filter å grejer.

Tack för svaret! smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Arly165 Bakhjulsdriven
16 augusti 2015 · 335 Inlägg

En sak till. Efter några månaders körning hade jag ett återkommande problem. Dvs. under hela tiden jag körde på E85. Så fick mina spridare en svart beläggning, ett klegg som var mkt. drygt och segt. Fick plocka bort spridarna var 3e-6e månad och dieselbada dem och sen torka rent ordentligt. Vet inte om detta var gummirester från bränsleslangar som ej tål E85 eller om det var någon restprodukt i själva bränslet. Men om din bil börjar bluddra och bli extra svårstartat när du kört på E85 ett tag så är detta värt att kolla.

http://forum.7900klubben.se/download/file.php?id=4641%20alt=

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
zimpan304
16 augusti 2015 · 236 Inlägg

Arly165 skrev:
En sak till. Efter några månaders körning hade jag ett återkommande problem. Dvs. under hela tiden jag körde på E85. Så fick mina spridare en svart beläggning, ett klegg som var mkt. drygt och segt. Fick plocka bort spridarna var 3e-6e månad och dieselbada dem och sen torka rent ordentligt. Vet inte om detta var gummirester från bränsleslangar som ej tål E85 eller om det var någon restprodukt i själva bränslet. Men om din bil börjar bluddra och bli extra svårstartat när du kört på E85 ett tag så är detta värt att kolla.

http://forum.7900klubben.se/download/fi … 641%20alt=

Ahokey, tack för tipset! Har för mig jag läst om det någonstans innan, säkert du som skrivit det också wink

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang