Ny bilstereo! kopplingsproblem. Audi A4 B5

conradsson1993
14 augusti 2015 · 4 Inlägg

Hej alla kunniga!

Jag har införskaffat en Audi A4 1,6 B5 (1997) och blev just den andra ägaren på bilen. A4:an har tidigare inte haft en stereo utan det har alltid suttit en skydd från fabriken sen 1997(fattar inte vitsen med stereolös bil).
Nu ska jag då koppla in en ny, men då uppstår det problem när jag sätter in kablarna(sockerbitarna) som redan satt bakom skyddet direkt in i stereo:n.

¤ Klockan och EQ inställningarna ställer om till original varje gång man startar.
¤Vänster dörrhögtalare är helt död.

Resten funkar ju! men det är lite drygt när man bara har en liten och en stor högtalare i varje dörr, så alltså inget ljud på hela vänster sidan. Tycker det är konstigt att vänster inte funkar för bilen har ju aldrig använt högtalarna så de är inte trasiga eller så, utan de har suttit där sen fabriken.
Klockan och inställningarna har jag läst lite om och det här men Röd kabel i Gul o.s.v men jag har varken gul eller liknande röd kabel? Adapter eller omvandlare kanske?

Kika gärna på bilderna och se om ni kan finna fel, är inte kunnig alls på detta så lämnar det åt er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214738/214738-255c2a1f5dc0740813c8d9c1d63ec4e6.jpg

aeroD
14 augusti 2015 · 3 Inlägg

Nu var det ju ett tag sedan, men jag är rätt säker på att du ska byta plats på den röda kabeln och kabeln som är röd med en blå rand i det svarta kontaktstycket för att få minne. Bara att klippa av och skarva ihop.

ultimatemartin
15 augusti 2015 · 111 Inlägg

Som aeroD sa (och om jag också minns rätt) så är det en rödblå kabel som är minne, men försök hellre att pilla loss kontaktblecket och byt plats på det, ingen gillar klippta kablar wink

Volvo S70 (2000)
conradsson1993
18 augusti 2015 · 4 Inlägg

aeroD skrev:
Nu var det ju ett tag sedan, men jag är rätt säker på att du ska byta plats på den röda kabeln och kabeln som är röd med en blå rand i det svarta kontaktstycket för att få minne. Bara att klippa av och skarva ihop.

ultimatemartin skrev:
Som aeroD sa (och om jag också minns rätt) så är det en rödblå kabel som är minne, men försök hellre att pilla loss kontaktblecket och byt plats på det, ingen gillar klippta kablar wink

Okej! Ska ge det ett försök! Det där med ljudet så antar jag att högra högtalaren bara är trasig eller glapp, konstigt då den inte är använd men..  återkommer när jag har testat ert tips!

Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 augusti 2015 · 835 Inlägg

Skifta kablarna mellan kammare 4 och 7.
Du behöver även en fantommatning till antennförstärkaren ifall du vill ha radiomottagning.
Högtalaren som inte låter kan ha trasigt kablage i dörrgenomföringen, även om inte högtalaren används så öppnas och stängs dörren och det sliter på kablarna och framförallt höljena blir torra och hårda.

conradsson1993 skrev:

aeroD skrev:
Nu var det ju ett tag sedan, men jag är rätt säker på att du ska byta plats på den röda kabeln och kabeln som är röd med en blå rand i det svarta kontaktstycket för att få minne. Bara att klippa av och skarva ihop.

ultimatemartin skrev:
Som aeroD sa (och om jag också minns rätt) så är det en rödblå kabel som är minne, men försök hellre att pilla loss kontaktblecket och byt plats på det, ingen gillar klippta kablar wink

Okej! Ska ge det ett försök! Det där med ljudet så antar jag att högra högtalaren bara är trasig eller glapp, konstigt då den inte är använd men..  återkommer när jag har testat ert tips!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
ultimatemartin
19 augusti 2015 · 111 Inlägg

En sån här sitter i min bil så jag får radio iaf: http://www.lightinthebox.com/sv/radio-a … 44219.html

Om det är fantommatning eller inte har jag ingen aning om, aldrig hört talas om det.

Men den kontakten sitter iaf på den svarta kontakten med skumgummi på kabeln.

Volvo S70 (2000)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 augusti 2015 · 835 Inlägg

På de VAG-bilar som antennförstärkaren matas via antennsladden så sätter man dit en signalseparator mellan eftermarknadsapparaten och antennsladden, den ersätter lösningen som VAG har genom att de matar ut 12 volt i originalradions antenningång, vilket inte finns på eftermarknadsapparater som inte är modellspecifika. Detta kallas fantommatning.
Beroende på antenningång på eftermarknadsradion så köper man t.ex Autoleads lösningar PC5-90 eller PC5-52.

http://www.pm-shopen.se/public/img/user/PC5-90.jpg
http://www.pm-shopen.se/public/img/user/PC552.jpg

ultimatemartin skrev:
En sån här sitter i min bil så jag får radio iaf: http://www.lightinthebox.com/sv/radio-a … 44219.html

Om det är fantommatning eller inte har jag ingen aning om, aldrig hört talas om det.

Men den kontakten sitter iaf på den svarta kontakten med skumgummi på kabeln.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
conradsson1993
19 augusti 2015 · 4 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Skifta kablarna mellan kammare 4 och 7.
Du behöver även en fantommatning till antennförstärkaren ifall du vill ha radiomottagning.
Högtalaren som inte låter kan ha trasigt kablage i dörrgenomföringen, även om inte högtalaren används så öppnas och stängs dörren och det sliter på kablarna och framförallt höljena blir torra och hårda.

conradsson1993 skrev:

aeroD skrev:
Nu var det ju ett tag sedan, men jag är rätt säker på att du ska byta plats på den röda kabeln och kabeln som är röd med en blå rand i det svarta kontaktstycket för att få minne. Bara att klippa av och skarva ihop.

ultimatemartin skrev:
Som aeroD sa (och om jag också minns rätt) så är det en rödblå kabel som är minne, men försök hellre att pilla loss kontaktblecket och byt plats på det, ingen gillar klippta kablar wink

Okej! Ska ge det ett försök! Det där med ljudet så antar jag att högra högtalaren bara är trasig eller glapp, konstigt då den inte är använd men..  återkommer när jag har testat ert tips!

Löjlig fråga kanske men hur fan får jag ur kabeln ur blecket? Jag drar och drar men kommer snart paja skiten. Kollat efter något man ska hålla in samtdigt men hittar inget. Tips?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 augusti 2015 · 835 Inlägg

Det finns speciella urstiftningsdon, jämför man med ett sånt så blir det lättare att förstå.
Det är lätt när man väl vet hur man gör (liten tröst, men men).
Ska se om jag kan illustrera eller hitta en video som beskriver det hela.
Enklast för dig kan vara att köpa ett adapterkablage eller klippa kablarna och skifta därigenom.

conradsson1993 skrev:

Swedenrockers skrev:
Skifta kablarna mellan kammare 4 och 7.
Du behöver även en fantommatning till antennförstärkaren ifall du vill ha radiomottagning.
Högtalaren som inte låter kan ha trasigt kablage i dörrgenomföringen, även om inte högtalaren används så öppnas och stängs dörren och det sliter på kablarna och framförallt höljena blir torra och hårda.

conradsson1993 skrev:

aeroD skrev:
Nu var det ju ett tag sedan, men jag är rätt säker på att du ska byta plats på den röda kabeln och kabeln som är röd med en blå rand i det svarta kontaktstycket för att få minne. Bara att klippa av och skarva ihop.

Okej! Ska ge det ett försök! Det där med ljudet så antar jag att högra högtalaren bara är trasig eller glapp, konstigt då den inte är använd men..  återkommer när jag har testat ert tips!

Löjlig fråga kanske men hur fan får jag ur kabeln ur blecket? Jag drar och drar men kommer snart paja skiten. Kollat efter något man ska hålla in samtdigt men hittar inget. Tips?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 augusti 2015 · 835 Inlägg

Fanns inte oväntat redan på Youtube, så varför uppfinna hjulet igen.
https://www.youtube.com/watch?v=5rlXZUvhEsQ

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
conradsson1993
19 augusti 2015 · 4 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Fanns inte oväntat redan på Youtube, så varför uppfinna hjulet igen.
https://www.youtube.com/watch?v=5rlXZUvhEsQ

Tack för tålamodet och hjälpen! Ska nu bara finna en sån där nyckel att få ut skiten med. Biltema tror sig ha allt så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang