Koppla monosteg

Kil0
13 augusti 2015 · 30 Inlägg

Fått mig ett monosteg å bas.  Men har aldrig kopplat in ett monosteg. 
Steget har två kanaler. Dock bryggar man väl inte monoblock?
Vilket som så. Har jag kopplat in basen på en kanal och så har jag en sca splitt så jag koppla in en sca från hu till splitter och sen in med 2 i steget.  Är det rätt? Prövade att koppla in båda rca från hu,  men då blev det tyst?

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag menar.  Tar man signal från bara en kanal så försvinner ju basen på vissa låtar? 😂

Seriösa svar önskas. Vet ni inte hur man gör,  spekulera inte 😀

Janneutanb
14 augusti 2015 · 7 271 Inlägg

Har du höger och vänster ut från HUn eller bara en monosignal?
Har du bara en monosignal räcker det med den lågnivån. Har du däremot höger och vänster , vilket är vanligast , bör du koppla in bägge.
Tänk på att ditt steg kan ha en lågnivå UTGÅNG också vilket du bara använder om du vill koppla in fler steg på samma lågnivå utan att behöva använda splittar.
Eftersom det är ett monosteg hat den bara en kanal. Däremot kan den ha flera utgångar bara för att underlätta om man har fler basar. Dvs kopplar du in bas 1 på ena utgången och bas 2 på andra utgången blir det exakt samma som att montera dom på samma utgång.

Noiseprojekt
14 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Kil0 skrev:
Fått mig ett monosteg å bas.  Men har aldrig kopplat in ett monosteg. 
Steget har två kanaler. Dock bryggar man väl inte monoblock?
Vilket som så. Har jag kopplat in basen på en kanal och så har jag en sca splitt så jag koppla in en sca från hu till splitter och sen in med 2 i steget.  Är det rätt? Prövade att koppla in båda rca från hu,  men då blev det tyst?

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag menar.  Tar man signal från bara en kanal så försvinner ju basen på vissa låtar? 😂

Seriösa svar önskas. Vet ni inte hur man gör,  spekulera inte 😀

Om det är ett monosteg så har det bara en kanal, därav namnet MONO.
Därimot så kan det ha 2st + o 2st - för underlätta inkoppling av 2st basar eller 1 bas med 2 spolar eller liknande.
men det är samma kanal.
Det heter RCA från namnet "Radio Corporation of America"

Lågnivåingången i steget kan använda två lågnivåsignaler (höger o vänster) för att sen summera och få en monosignal.
annars kan dom vara länkade internt i steget.
Så det låter mer som att du gjort fel.

Du drar en lågnivåkabel (2 kontakter vid HU och 2 till steget)
I HU kopplar du på en utgång som vanligen heter "SW" och "IN" på steget.
Du behöver inga splittar eller liknande

Senast redigerat av Noiseprojekt (14 augusti 2015)

Kil0
20 augusti 2015 · 30 Inlägg

Har 2 rca ut från hu,  och 2 input rca på steget.  Kopplar jag in båda i steget så blir det nästan tyst.. Så nått tokigt måste det vara.

Noiseprojekt
20 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Det är enklare om du tar kort på steg och hu, med inkopplade kablar..
Enklare att avgöra då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang