Topplockspackning eller spricka i topp vad ska man tro?

jackejacke
21 augusti 2015 · 5 Inlägg

Hej
Har en Pajero 2800 diesel -99. Felsymtom är att den går bra, ryker inte onormalt och tempen är stabil men när den har gått några mil och är riktigt varm så rusar ibland tempen iväg och det trycker ut gas i kylare/expantionskärl.

För att utesluta termostat så tog jag en gammal termostat som jag plockade bort innanmätet på  så jag har full cirkulation. Men efter luftning av systemet så blev det samma sak efter några mil.

Ska man tro att det är topp packningen eller spricka i topp eller skev topp?

Jag har börjat med det stora arbetet att lossa toppen och hoppas att det är ett fel som går att se. Men jag tycker det är märkligt att det krävs några mil innan felet visar sig. Tyder detta på nått av ovanstående fel?

jaka54
21 augusti 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ja! Det är antagligen en trasig topplockspackning eller en spricka i toppen.

jackejacke
21 augusti 2015 · 5 Inlägg

Toppen är lös. Ser inga sprickor trots noga studerad topp. Ser heller inga tecken på packningen att det har läkt på fel ställe. Kollade med rätskiva diagonalen och den ser plan ut.

Vad göra?

Blir att montera ny packning och nya bultar så får vi se.

Andra tipps. ??

alexbenhard Hemlig Agent
22 augusti 2015 · 1 115 Inlägg

Kan ju egentligen vara vad som helst.

Vattenpumpen kanske börjar bli dålig.
Kylsystemet kanske läcker och det börjar koka när det börjar bli väldigt lite vätska kvar.

Hoppas det löser sig och att du skriver vad det var när du hittat det!

jackejacke
22 augusti 2015 · 5 Inlägg

Finns det nått bra sätt att kolla prestanda på vattenpumpen? Den är ju remdriven så jag tycker den bör fungera eller inte fungera.

dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Förbränningsgaser eller vattenånga (vatten i gasform)? Det är viss skillnad. Mät om du har avgaser i kylvattnet som steg 1. Vattenpumpen drivs mekaniskt på äldre bilar, det som kan hända/händer är att skoveln lossnar/snurrar på axeln o då kan man få diverse konstiga varmgångs/cirkulations problem.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Om den dragit vatten via nån cylinder så brukar man kunna se det genom att den cylindern är klart renare än övriga. Att upptäcka en hårfin spricka är inte lätt, inte ens säkert att den syns kall om den är riktigt fin.
Är toppen lös så lämna in den på provtryckning + planhetskontroll. Är planheten inom toleranserna så plana INTE. Tänk på att toppen har förmodligen ett minimimått vad gäller dess "höjd", man kan alltså inte plana en topp hur mycket som helst. En annan sak att tänka på är frigång kolvar/ventiler efter eventuell planing, vilket inte brukar vara något problem så länge man följer tillverkarens rekommendationer, tex i form av tjockare topplockspackning om man planar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jackejacke
23 augusti 2015 · 5 Inlägg

Funderar på planhets kontroll. Har kollat med en stålskala på högkant och det ser bra ut över diagonalen. Inbillar mig då att den är innom +\- några få hundringar vilket måste vara ok.

jackejacke
23 augusti 2015 · 5 Inlägg

Får nog även lossa pumpen och se hur det ser ut. Eller så får det bli steg två om den inte blir bra med ny packning då får man även kolla kylarvätskan om det finns rökgaser. Gissar att motorn måste vara i drift för att mäta det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang