Skillnad i förbrukning?

Shivering
23 augusti 2015 · 3 Inlägg

Hur ser skillnaden i bränsleförbrukning ut mellan en Saab 93 2.0t och en Saab 93 aero 2.0T? Tänker mig årsmodeller 00-02 ungefär.

Aero kjolpaketet är så sjukt mycket snyggare, var mest därför tanken kom upp. Tänkte köra bilen rätt lugnt hur som hur, blir mycket kortare pendlingar på runt milen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 augusti 2015 · 14 007 Inlägg

Shivering skrev:
Hur ser skillnaden i bränsleförbrukning ut mellan en Saab 93 2.0t och en Saab 93 aero 2.0T? Tänker mig årsmodeller 00-02 ungefär.

Aero kjolpaketet är så sjukt mycket snyggare, var mest därför tanken kom upp. Tänkte köra bilen rätt lugnt hur som hur, blir mycket kortare pendlingar på runt milen.

En mil kallas inte för att pendla. Ja, inte kan förbrukningen skilja sig mer än att man kan köpa den bil av dom två man vill ha.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Sarge
23 augusti 2015 · 2 337 Inlägg

Skillnaden i förbrukning på 10 km är försumbar mellan de två bilarna.

Edit: Och jag håller nog med Benny, en mil är att åka till jobbet, inte att pendla smile

Senast redigerat av Sarge (23 augusti 2015)

Shivering
23 augusti 2015 · 3 Inlägg

Hade faktiskt ingen aning om att pendla syftade på ett visst avstånd, men men, då har jag lärt mig något tongue

Tack för svaren för övrigt, inser själv att det var en rätt dum fråga nu när jag tänker efter xD

Evildan
23 augusti 2015 ·

SAAB 9-3 AERO 205hk
Urban consumption:13,5 l/100km.
Extra-urban consumption:6,9 l/100km.
Average consumption:9,4 l/100km.


SAAB 9-3 2.0t 150hk.
Urban consumption:12,7 l/100km.
Extra-urban consumption:6,7 l/100km.
Average consumption:8,9 l/100km.

Sarge
23 augusti 2015 · 2 337 Inlägg

Shivering skrev:
Hade faktiskt ingen aning om att pendla syftade på ett visst avstånd, men men, då har jag lärt mig något tongue

Tack för svaren för övrigt, inser själv att det var en rätt dum fråga nu när jag tänker efter xD

Det gör det väl egentligen inte, men jag läste någon definition om pendling som "regelbunden resa där sträcka eller res-tid icke är försumbar" eller något i den stilen. Finns inget fastställt avstånd.

Frågan var inte dum, ber om ursäkt om svaret framstod som otrevligt eller dumförklarande, det var inte alls meningen. Är man osäker ska man fråga, det är ju hela poängen med ett forum smile

Shivering
24 augusti 2015 · 3 Inlägg

Evildan skrev:
SAAB 9-3 AERO 205hk
Urban consumption:13,5 l/100km.
Extra-urban consumption:6,9 l/100km.
Average consumption:9,4 l/100km.


SAAB 9-3 2.0t 150hk.
Urban consumption:12,7 l/100km.
Extra-urban consumption:6,7 l/100km.
Average consumption:8,9 l/100km.

Vet inte exakt var du hittade detta, men min erfarenhet säger att sådana siffror sällan stämmer något vidare med verklig förbrukning. Därför jag tänkte fråga här smile

Sarge skrev:

Shivering skrev:
Hade faktiskt ingen aning om att pendla syftade på ett visst avstånd, men men, då har jag lärt mig något tongue

Tack för svaren för övrigt, inser själv att det var en rätt dum fråga nu när jag tänker efter xD

Det gör det väl egentligen inte, men jag läste någon definition om pendling som "regelbunden resa där sträcka eller res-tid icke är försumbar" eller något i den stilen. Finns inget fastställt avstånd.

Frågan var inte dum, ber om ursäkt om svaret framstod som otrevligt eller dumförklarande, det var inte alls meningen. Är man osäker ska man fråga, det är ju hela poängen med ett forum smile

Har alltid trott pendla innebar att man gjorde samma resa dagligen, eller iallafall regelbundet, men stämmer som du säger.

Nejdå, ingen fara. Tänker mest på att förbrukningen på en sådan kort sträcka knappast är avgörande, därför jag dumförklarade mig själv lite.
Nu är jag även lite orolig för att bensinpriset ska sticka snabbare än solen och planerar ha bilen några år, därför jag funderade lite på om det var en dum idé tongue

Har ingen lust att ha en snål liten bil heller, då cyklar jag fan hellre tongue

Men nu när jag ändå har en tråd uppe, är det några andra kostnader man borde ta till fundering? Som skiljer modellerna åt. Tänker mig ett turbobyte kanske är bra dyrare på aeron? Kan inte så mycket om bilar.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 augusti 2015 · 2 971 Inlägg

En aspekt till i detta är att bilen knappt hinner bli varm innan du slår av motorn igen när du "bara" kör en mil, vilket innebär att förbrukningen ligger en bit över normalt snitt.
Tänk på att detta sliter lite mer på grejerna, så tätare oljebyten är att rekommendera.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
24 augusti 2015 ·

Shivering skrev:

Evildan skrev:
SAAB 9-3 AERO 205hk
Urban consumption:13,5 l/100km.
Extra-urban consumption:6,9 l/100km.
Average consumption:9,4 l/100km.


SAAB 9-3 2.0t 150hk.
Urban consumption:12,7 l/100km.
Extra-urban consumption:6,7 l/100km.
Average consumption:8,9 l/100km.

Vet inte exakt var du hittade detta, men min erfarenhet säger att sådana siffror sällan stämmer något vidare med verklig förbrukning. Därför jag tänkte fråga här smile

Sarge skrev:

Shivering skrev:
Hade faktiskt ingen aning om att pendla syftade på ett visst avstånd, men men, då har jag lärt mig något tongue

Tack för svaren för övrigt, inser själv att det var en rätt dum fråga nu när jag tänker efter xD

Det gör det väl egentligen inte, men jag läste någon definition om pendling som "regelbunden resa där sträcka eller res-tid icke är försumbar" eller något i den stilen. Finns inget fastställt avstånd.

Frågan var inte dum, ber om ursäkt om svaret framstod som otrevligt eller dumförklarande, det var inte alls meningen. Är man osäker ska man fråga, det är ju hela poängen med ett forum smile

Har alltid trott pendla innebar att man gjorde samma resa dagligen, eller iallafall regelbundet, men stämmer som du säger.

Nejdå, ingen fara. Tänker mest på att förbrukningen på en sådan kort sträcka knappast är avgörande, därför jag dumförklarade mig själv lite.
Nu är jag även lite orolig för att bensinpriset ska sticka snabbare än solen och planerar ha bilen några år, därför jag funderade lite på om det var en dum idé tongue

Har ingen lust att ha en snål liten bil heller, då cyklar jag fan hellre tongue

Men nu när jag ändå har en tråd uppe, är det några andra kostnader man borde ta till fundering? Som skiljer modellerna åt. Tänker mig ett turbobyte kanske är bra dyrare på aeron? Kan inte så mycket om bilar.

Det är SAABs siffror gällande förbrukningen uppmätt enligt den då gällande körcykeln.
Närmare en jämförelse än så kan du inte komma, var och en person som kör bilen gör det på olika vis och får då olika förbrukningar.
Jag anser därav att de siffror som presenteras från ett laboratorium är den mest rättvisa jämförelsen bilmodeller emellan även om styrsystem optimeras för olika cykler så är ändå villkoren precis desamma oavsett bil.
Förmodligen kör någon/några sin SAAB snålare än ovan samt någon/några kör dom på andra sidan av snittet.

Finns även en tysk sida http://www.spritmonitor.de/ där bilägare anger sina siffror.
Bra sida på ett vis då den återspeglar en typ av verkligheten när bilarna faktiskt körs i väder och vind, dålig fakta på andra vis då folk som utför dylika ting ofta har något väldigt positivt eller negativt att återberätta.


Jag exempelvis som är utbildad i Ecodriving och har kört många mil har inte svårt att köra de flesta bilarna på angiven förbrukning och även en bit under beroende på dagsintresset av snålkörning.

rcy
24 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

13,5 l/100km låter sjukt mycket för en 9-3 Aero.
Jag har över 300 häst i min och jag får verkligen tukta den för att komma upp i dom siffrorna, original borde vara bra mycket snålare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang