Frågor angående Nira i3x

Sagge957 Japs-Samt VW Älskare
25 augusti 2015 · 32 Inlägg

Tjenare jag håller på och kopplar i ett Nira i3x i bmw med M50B25 och funderar på jorden. Första gången jag kopplar i ett styrsytem så vill veta så mycket som möjligt. Men många har sagt att jag ska jorda alla givare ordentligt så jag inte bränner boxen. Men alltså ska jag jorda varje givare jord trots att det är en jord kabel i kabel stamen till varje givare, så jag fattar inte riktigt vad dom menar hmm nån som vet hur dom menar riktigt?

En fråga till, kablarna till kamaxel läges givarn har 4 kablar i Nira kabelstammen.
Det som står på dem är:
Camsensor supply 5v+
Camsensor gnd
Camsensor/tk input cyl 1-4
Tk input cyl 2-3

Vad menar Nira med Tk kablarna? Hört att det är nollningen som man räknar graderna ifrån till insprut och tänding osv. Men hur skall den kopplas i?

En fråga när jag ändå är i farten tongue
Vevaxel givaren har 3 stift 1svart-2gul-3genomskinlig.
Stift 1: är +
Stift 2: är jord/signal
Stift 3:??
Vad skall stift 3 vara till? Kabeln från Nira har Brun och Vit kabel. Med metal hölje och på det isolerings gummi. Skall den genomskibliga kabeln från vevaxel givarn vara till metalhöljet?

Volvo 245 GL "B6254Turbo" (1981)
rjobin
24 oktober 2015 · 78 Inlägg

tjao, va ett tag sen ditt inlägg, antar att du redan kanske fått hjälp.

du behöver inte jorda varje sensor dubbelt, räcker med de som kommer från boxen.

Vad har du för kamaxels sensor? Hall eller induktiv? samma gäller för vevaxel.
Men för hallgivare är de alltid en signal, jord och matningskabel. Induktiv har oftast en sköld(få bort störningar), + och - kabel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang