Saab 9-3 -99 200hk tappade all kraft och oljelampan började lysa

doglas2009
12 juli 2015 · 209 Inlägg

Hej!

För ett tag sedan köpte jag en Saab 9-3 1999 200hk.

Jag är nu lite sugen på att chippa den. Jag hittade detta: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 35-hk.html som nu är nedsatt till 1480kr. Finns det någon anledning till att istället åka till BSR och betala 3800kr istället?

Om jag skulle köpa den jag länkade, är det då så jätteenkelt att jag bara skruvar ut den boxen som sitter i bilen nu och sätter i den nya?

Bilen har gått närmare 18k mil och turbon är ännu inte bytt. Sliter chippningen jättemycket mer på turbon (förutsatt att man inte kör som en huligan)?

Folk pratar om hur mesiga växellådorna i Sabbar är, vad är det som är "värst"? Är det att gasa fullt på 1:an och sen typ kasta i andra växeln, eller vad är det man ska undvika?

En sak jag skulle vilja bli av med, eller iaf till vis del är Torque Steer, jag har då läst att man kan byta Styrväxelklämma. Jag vet knappt vad det är eller gör men har sett att det inte är speciellt dyrt, köper man en http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … 41249.html eller är det en till varje sida? Är det krångligt att byta?

Stort tack för hjälpen!

Senast redigerat av doglas2009 (24 augusti 2015)

doglas2009
13 juli 2015 · 209 Inlägg

Ingen som kan svara?

Kvartz
13 juli 2015 · 33 Inlägg

www.stcs.nu = där får du svar på alla dina frågor skulle jag tro wink

doglas2009
13 juli 2015 · 209 Inlägg

Kvartz skrev:
www.stcs.nu = där får du svar på alla dina frågor skulle jag tro wink

Tack! Får kolla där.

doglas2009
24 augusti 2015 · 209 Inlägg

Skrev exakt samma sak på saab-forumet, men testar här också;

"Och nu har problemen börjat, wohoo!

När jag åkte hem från jobbet så gick bilen som den skulle i 2mil, helt plötsligt tappar bilen all kraft i någon sekund, skumt tänker jag och kör vidare, 100 meter senare händer det en gång till och oljelampan började lysa, jag stängde av bilen högst efter en sekund. När jag hade bogserat hem bilen kollade jag oljan, och det är precis i mitten på "strecket", alltså inte för lite alls. Någon som har någon aning om vad detta kan vara? Turboras? Det kom dock ingen rök och det har inte direkt försvunnit någon olja.

Har inte vågat starta bilen igen.

Extremt tacksam för svar!!"

BBQ Biltok
25 augusti 2015 · 62 Inlägg

doglas2009 skrev:
Skrev exakt samma sak på saab-forumet, men testar här också;

"Och nu har problemen börjat, wohoo!

När jag åkte hem från jobbet så gick bilen som den skulle i 2mil, helt plötsligt tappar bilen all kraft i någon sekund, skumt tänker jag och kör vidare, 100 meter senare händer det en gång till och oljelampan började lysa, jag stängde av bilen högst efter en sekund. När jag hade bogserat hem bilen kollade jag oljan, och det är precis i mitten på "strecket", alltså inte för lite alls. Någon som har någon aning om vad detta kan vara? Turboras? Det kom dock ingen rök och det har inte direkt försvunnit någon olja.

Har inte vågat starta bilen igen.

Extremt tacksam för svar!!"

Kan vara oljesilen som är igensatt, låter nästan som det eftersom du har tillräckligt med olja.
Det är vanligt att silen sätts igen om man inte har skött oljebyten som man ska.

jocke_gronberg
25 augusti 2015 · 4 586 Inlägg

vevhusventilation kan vara tät även oljesilen det ger detta symtom.

Prova att dra upp oljestickan när motorn är igång kommer det rök därifrån så är vevhuset tätt.

Hade samma på en 850 turbo den var också motorsvag men efter byte av vevhusventilationen så blev det fart på maskin igen.

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang