Moates Ostrich 2.0 Någon som vet något om det?

Dannne11
3 januari 2015 · 412 Inlägg

Tjenare!

kom över något som heter Moates Ostrich 2.0 och som jag fattar det så kopplar du in den i din bränslebox eller tändningsbox så vipps så är det ett programmerbart sprut?
Någon som vet om det är något att köpa och börja experimentera med istället för att bygga ett eget sprut?
Tycker det verkade väldigt intressant så vill veta om någon har någon erfarenhet av det?

Hittade det här inlägget: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153

FRAS
9 januari 2015 · 70 Inlägg

Ostrich emulerar ditt styrdon, jättebra hjälpmedel om du har rätt definitionsfil till din programvara och om du vill mappa originalsprutet.

Du måste dock veta vad du gör såklart då ett originalsprut oftast är lite mer avancerat än ett eftermarknadssprut.

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
9 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
Ostrich emulerar ditt styrdon, jättebra hjälpmedel om du har rätt definitionsfil till din programvara och om du vill mappa originalsprutet.

Du måste dock veta vad du gör såklart då ett originalsprut oftast är lite mer avancerat än ett eftermarknadssprut.

Är ute efter att mappa lite lätt och jag har 0 erfarenhet utav det!
Tänkte om det skulle vara värt att köpa och börja leka lite för att se vad som händer och kanske fixa en besiktnings mapp och en effekt mapp typ?

FRAS
10 januari 2015 · 70 Inlägg

Mmmm, det är nog ett av de mest komplicerade sätten att lära sig mappa. När du kopplar upp dig är du "blind" bland mappar utan förklaring. Då måste du ha en definitionsfil som tolkar mapparna åt dig för att veta vad du ändrar.

Vill man lära sig skall man börja med eftermarknadsgrejer. Har du polare som har MS, Maxxecu, Nira eller liknande så kan du läsa ur deras mapp (eller om de har den på datorn), sen tittar du i den mappen och ser hur det ser ut. Läs en massa och sen köp dig ett sprut som du kan greja med dag och natt.

Det är mycket att tänka på men ett par vägar i rätt riktning är att ha koll på vilka grejer man har i maskinen som skall mappas. En så enkel sak som dead-time (batterivoltkorrektion på Svenska) är något som många skiter i eller helt enkelt inte förstår sig på. Därför blir bilen svårstartad när motorn är kall och man får ägna dubbelt så lång tid till soppamappen innan det blir bra. Håll dig borta från peak and hold spridare, med andra ord lågohm.

Tändning är känsligt där laddet skjuter på (vridmomentspeak) annars är e85 ganska förlåtande och du kommer snabbt märka att det inte finns någon anledning att köra på bensin. Ägna ordentligt med tid på kallstart!!! Det lönar sig när bilen startar i 10-minus tongue

Läs igenom alla vettiga manualer. Typ de ovan...

Dannne11 skrev:
Är ute efter att mappa lite lätt och jag har 0 erfarenhet utav det!
Tänkte om det skulle vara värt att köpa och börja leka lite för att se vad som händer och kanske fixa en besiktnings mapp och en effekt mapp typ?

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
10 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
Mmmm, det är nog ett av de mest komplicerade sätten att lära sig mappa. När du kopplar upp dig är du "blind" bland mappar utan förklaring. Då måste du ha en definitionsfil som tolkar mapparna åt dig för att veta vad du ändrar.

Vill man lära sig skall man börja med eftermarknadsgrejer. Har du polare som har MS, Maxxecu, Nira eller liknande så kan du läsa ur deras mapp (eller om de har den på datorn), sen tittar du i den mappen och ser hur det ser ut. Läs en massa och sen köp dig ett sprut som du kan greja med dag och natt.

Det är mycket att tänka på men ett par vägar i rätt riktning är att ha koll på vilka grejer man har i maskinen som skall mappas. En så enkel sak som dead-time (batterivoltkorrektion på Svenska) är något som många skiter i eller helt enkelt inte förstår sig på. Därför blir bilen svårstartad när motorn är kall och man får ägna dubbelt så lång tid till soppamappen innan det blir bra. Håll dig borta från peak and hold spridare, med andra ord lågohm.

Tändning är känsligt där laddet skjuter på (vridmomentspeak) annars är e85 ganska förlåtande och du kommer snabbt märka att det inte finns någon anledning att köra på bensin. Ägna ordentligt med tid på kallstart!!! Det lönar sig när bilen startar i 10-minus tongue

Läs igenom alla vettiga manualer. Typ de ovan...

Dannne11 skrev:
Är ute efter att mappa lite lätt och jag har 0 erfarenhet utav det!
Tänkte om det skulle vara värt att köpa och börja leka lite för att se vad som händer och kanske fixa en besiktnings mapp och en effekt mapp typ?

Tack!
Då vet jag vart jag ska börja iaf men tyvärr så känner jag ingen med ett eftermarknadssprut så blir väl att läsa på ett bra tag och senare köpa något och dra in i bilen för det vore riktigt kul att kunna mappa en bil själv.
Tanken är att köra E85 senare men just nu blir det vanliga lh 2.4 och bensin för mig.

Du verkar även vara rätt så insatt i det här så kommer säkert dra iväg något meddelande när det börjar närma sig att köpa ett eftermarknadssprut med några frågor om det är lugnt för dig? smile

FRAS
10 januari 2015 · 70 Inlägg

Jag mappar bilar hela dagarna så lite insatt är jag smile Inga problem bara hör av dig, kul att du hittat något så "fränt" som Ostrich redan innan du har börjat din mappningsutveckling. De flesta har aldrig hört talas om det...

Tanka hem Tuner Studios och läs lite på forumet osv, finns ganska mycket vettig information och ett LH2.4 är ungefär i komplexitet som ett MS  smile Så du har goda chanser att börja i den änden om du bara ger det någon månad framför datorn.

Dannne11 skrev:
Tack!
Då vet jag vart jag ska börja iaf men tyvärr så känner jag ingen med ett eftermarknadssprut så blir väl att läsa på ett bra tag och senare köpa något och dra in i bilen för det vore riktigt kul att kunna mappa en bil själv.
Tanken är att köra E85 senare men just nu blir det vanliga lh 2.4 och bensin för mig.

Du verkar även vara rätt så insatt i det här så kommer säkert dra iväg något meddelande när det börjar närma sig att köpa ett eftermarknadssprut med några frågor om det är lugnt för dig? smile

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
10 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
Jag mappar bilar hela dagarna så lite insatt är jag smile Inga problem bara hör av dig, kul att du hittat något så "fränt" som Ostrich redan innan du har börjat din mappningsutveckling. De flesta har aldrig hört talas om det...

Tanka hem Tuner Studios och läs lite på forumet osv, finns ganska mycket vettig information och ett LH2.4 är ungefär i komplexitet som ett MS  smile Så du har goda chanser att börja i den änden om du bara ger det någon månad framför datorn.

Dannne11 skrev:
Tack!
Då vet jag vart jag ska börja iaf men tyvärr så känner jag ingen med ett eftermarknadssprut så blir väl att läsa på ett bra tag och senare köpa något och dra in i bilen för det vore riktigt kul att kunna mappa en bil själv.
Tanken är att köra E85 senare men just nu blir det vanliga lh 2.4 och bensin för mig.

Du verkar även vara rätt så insatt i det här så kommer säkert dra iväg något meddelande när det börjar närma sig att köpa ett eftermarknadssprut med några frågor om det är lugnt för dig? smile

Jo jag märkte det när jag började söka runt på det då jag inte hittade något alls i princip, kommer inte ens ihåg hur jag kom in på det faktiskt. Riktigt schysst!
Om jag nu skulle dra ett nytt sprut. vilket skulle du säga är roligast att börja med? smile

Jag får göra det! Fick iaf igång min 240 idag med lh 2.4 och en b230fk. Nu blir det lite fin lir och E85 konvertering tror jag men måste kolla runt lite hur det är med spridare och sånt, har bruna saab spridare på nu som flödar 36 cm3/min mer än orginal som den går fett med men kanske blir lagom om man kör E85?

FRAS
10 januari 2015 · 70 Inlägg

Du vet lite hur man räknar eller? Skall du bara köra e85 skall du gånga med 1,3 eller 1,4 (bara gånga med båda och ta någon spridare som ligger där emellan så att säga). Du kommer dock att få ett annat problem på halsen som kallas batterivolt korrektion på Svenska och Dead-time på Engelska. Det är den tiden spridaren tar på sig att öppna och stänga och där spridaren då är "död". Sprutet behöver kompensera för den här döda tiden beroende på batterivolt (kallstart tex) men också vid normalt volttal. Säg att originalspridarna har 1,234ms i dead-time och de nya spridarna har 0,987ms i dead-time då flödar ju de nya spridarna MER än vad du tror och mer än vad du har räknat på... Men bilen kommer också bara gå bra på ett av tre lägen. Antingen har du rätt lambda på tomgång ELLER på låglast ELLER på ladd... Inte två av tre eller tre av tre... När du börjar mappa så kommer du märka att just Dead-time är något som gör att soppamappen tar 5tim eller 1½tim tongue

Skall du räkna LMM så är det radie*radie*pi. Är original LMM 50mm så räknar du 25x25x3,14=1962,5 Den nya LMM är 76mm den är alltså 38x38x3,14=4534,16 Vilket betyder att den är 231% större (1962,5x2,31=4533).

Så byter man från 2" LMM till 3" LMM skall man ha spridare som är 2,31 gånger större än original. Om man kör bensin. Annars den siffran * 1,3/1,4 big_smile

Skitlätt eller hur.

Om du kan undvika MS så gör det. Det har lite för lite inställningsmöjligheter för att det skall vara riktigt lärorikt. Men vilket sprut som helst. Jag känner dock på mig att du köper en Ostrich och börjar mappa BMW e36 snart wink

Men läs, läs och läs. Sen läser du lite till... Och ladda ner alla program du kan. Maxxecu, Ecumaster, Tuner studios, Link, Civinco osv.

Dannne11 skrev:
Jo jag märkte det när jag började söka runt på det då jag inte hittade något alls i princip, kommer inte ens ihåg hur jag kom in på det faktiskt. Riktigt schysst!
Om jag nu skulle dra ett nytt sprut. vilket skulle du säga är roligast att börja med? smile

Jag får göra det! Fick iaf igång min 240 idag med lh 2.4 och en b230fk. Nu blir det lite fin lir och E85 konvertering tror jag men måste kolla runt lite hur det är med spridare och sånt, har bruna saab spridare på nu som flödar 36 cm3/min mer än orginal som den går fett med men kanske blir lagom om man kör E85?

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
11 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
Du vet lite hur man räknar eller? Skall du bara köra e85 skall du gånga med 1,3 eller 1,4 (bara gånga med båda och ta någon spridare som ligger där emellan så att säga). Du kommer dock att få ett annat problem på halsen som kallas batterivolt korrektion på Svenska och Dead-time på Engelska. Det är den tiden spridaren tar på sig att öppna och stänga och där spridaren då är "död". Sprutet behöver kompensera för den här döda tiden beroende på batterivolt (kallstart tex) men också vid normalt volttal. Säg att originalspridarna har 1,234ms i dead-time och de nya spridarna har 0,987ms i dead-time då flödar ju de nya spridarna MER än vad du tror och mer än vad du har räknat på... Men bilen kommer också bara gå bra på ett av tre lägen. Antingen har du rätt lambda på tomgång ELLER på låglast ELLER på ladd... Inte två av tre eller tre av tre... När du börjar mappa så kommer du märka att just Dead-time är något som gör att soppamappen tar 5tim eller 1½tim tongue

Skall du räkna LMM så är det radie*radie*pi. Är original LMM 50mm så räknar du 25x25x3,14=1962,5 Den nya LMM är 76mm den är alltså 38x38x3,14=4534,16 Vilket betyder att den är 231% större (1962,5x2,31=4533).

Så byter man från 2" LMM till 3" LMM skall man ha spridare som är 2,31 gånger större än original. Om man kör bensin. Annars den siffran * 1,3/1,4 big_smile

Skitlätt eller hur.

Om du kan undvika MS så gör det. Det har lite för lite inställningsmöjligheter för att det skall vara riktigt lärorikt. Men vilket sprut som helst. Jag känner dock på mig att du köper en Ostrich och börjar mappa BMW e36 snart wink

Men läs, läs och läs. Sen läser du lite till... Och ladda ner alla program du kan. Maxxecu, Ecumaster, Tuner studios, Link, Civinco osv.

Jadå räkna kan jag, pluggar till automations tekniker så matte har jag ca 3 timmar om dagen.
Men det byter ju att om det ska bli rätt så behöver jag ta reda på vilken dead time orginal spridarna har och sen försöka hitta spridare med en snarlik dead time med med ett högre flöde. problemet då blir väl att den kommer gå fett innan den få laddtryck om jag tänker rätt? Får se hur långt orginal spridarna räcker.

Men byter jag från 2" till 3" och byter till större spridare så får den ju mer luft=renare förbränning men enligt min logik borde den gå fett även då... eller har jag fel?

Kan vara värt att nämna att det här även är första gången jag håller på med en bensin bil. Jag är en diesel människa egentligen men vill lära mig båda!
Även att jag har lätt för att lära mig men jag måste förstå varför det blir så och inte bara att det blir så för då glömmer jag det snabbt. men fattar allt du har skrivit än så länge.

ska sätta mig och ladda ner en masa program ikväll och söka runt!
Jo en ostrich vore ballt men det kanske inte är det bästa att börja med om man nu är så pass blind i det? verkar vara en väldigt massa mystiska värden utan förklaring om jag har fattat det rätt? smile
Och ja bmw kommer det bli senare, är inget fan av Volvo men fick bli det nu eftersom det är så pass billigt och lätt att få tag på delar smile

FRAS
11 januari 2015 · 70 Inlägg

Gott big_smile

Mmmm hitta spridare i rätt storlek med rätt dead-time är nästan omöjligt. Origialspridarna bör du kunna googla fram, finns även lite olika filer på nätet med många spridare. När man sen köper stora spridare av hög kvalitet som exempelvis Injector Dynamics så får man med en lapp på vad det settet är flödat till (inte 1000cc för 1000cc spridare utan exempelvis 1031cc, det är alltså väldigt exakt), där står också dead-timen.

När du är inne i ett styrsystem, eftermarknads som original så finns det tabeller för detta så det är bara att fylla i. Skall du däremot sniktrimma och inte har tillgång till koden i styrdonet så får du ta något som är likt. Använd ställbar BTR (INTE PROGRESSIV) så justerar du så att lambdan stämmer på ladd och skiter i resten...

Oavsett LMM så blir det fel någonstans. Bilen vet ju inte storlek på LMM utan bara värdet på luften. Du får alltså inte renare förbränning bara för att LMM är större utan styrdonet tolkar LMM signalen som att bilen får mindre luft än innan och kompenserar det med mindre bränsle = rätt bränsle om du har lika mycket större spridare.

Dannne11 skrev:
Jadå räkna kan jag, pluggar till automations tekniker så matte har jag ca 3 timmar om dagen.
Men det byter ju att om det ska bli rätt så behöver jag ta reda på vilken dead time orginal spridarna har och sen försöka hitta spridare med en snarlik dead time med med ett högre flöde. problemet då blir väl att den kommer gå fett innan den få laddtryck om jag tänker rätt? Får se hur långt orginal spridarna räcker.

Men byter jag från 2" till 3" och byter till större spridare så får den ju mer luft=renare förbränning men enligt min logik borde den gå fett även då... eller har jag fel?

Kan vara värt att nämna att det här även är första gången jag håller på med en bensin bil. Jag är en diesel människa egentligen men vill lära mig båda!
Även att jag har lätt för att lära mig men jag måste förstå varför det blir så och inte bara att det blir så för då glömmer jag det snabbt. men fattar allt du har skrivit än så länge.

ska sätta mig och ladda ner en masa program ikväll och söka runt!
Jo en ostrich vore ballt men det kanske inte är det bästa att börja med om man nu är så pass blind i det? verkar vara en väldigt massa mystiska värden utan förklaring om jag har fattat det rätt? smile
Och ja bmw kommer det bli senare, är inget fan av Volvo men fick bli det nu eftersom det är så pass billigt och lätt att få tag på delar smile

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
11 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
Gott big_smile

Mmmm hitta spridare i rätt storlek med rätt dead-time är nästan omöjligt. Origialspridarna bör du kunna googla fram, finns även lite olika filer på nätet med många spridare. När man sen köper stora spridare av hög kvalitet som exempelvis Injector Dynamics så får man med en lapp på vad det settet är flödat till (inte 1000cc för 1000cc spridare utan exempelvis 1031cc, det är alltså väldigt exakt), där står också dead-timen.

När du är inne i ett styrsystem, eftermarknads som original så finns det tabeller för detta så det är bara att fylla i. Skall du däremot sniktrimma och inte har tillgång till koden i styrdonet så får du ta något som är likt. Använd ställbar BTR (INTE PROGRESSIV) så justerar du så att lambdan stämmer på ladd och skiter i resten...

Oavsett LMM så blir det fel någonstans. Bilen vet ju inte storlek på LMM utan bara värdet på luften. Du får alltså inte renare förbränning bara för att LMM är större utan styrdonet tolkar LMM signalen som att bilen får mindre luft än innan och kompenserar det med mindre bränsle = rätt bränsle om du har lika mycket större spridare.

Tänkte lite på det där med lmm.
Har 2.5" nu och ska jag byta till 3" så ska jag alltså öka spridarnas storlek med 143%?
Det känns som en grov ökning men jag har ju i för sig aldrig hållit på med sånt här förut så det kanske stämmer?

Jag laddade ner MaxxEcu och kollade runt lite och jag förstod mig på det mesta! Det verkar inte allt för krångligt och vad jag har läst så verkar det vara ett bra styrsystem också med 14 000 är lite mycket för ett styrsystem om man är student... MegaSquirt går ju att få tag på mycket billigare så jag undrar hur långt kommer man egentligen med det?

Laddade även ner TunerPro RT och laddade ner en XDF och en BIN för min volvo ECU och ja...fattade ingenting.

FRAS
11 januari 2015 · 70 Inlägg

2,31 enligt mitt räkneexempel, men mät ordentligt och räkna på de måtten riktiga måtten.

MaxxEcu är riktigt bra, kolla även Ecumaster... 14.000kr är ingenting om man bygger motor för 100.000kr smile

Hahahhaha så du fattade inte mycket av TunerPro. Men rätt XDF till den BIN-filen du har så bör du se saker vettigt. Ta lite olika filer och titta på så du får grepp om det.

Dannne11 skrev:
Tänkte lite på det där med lmm.
Har 2.5" nu och ska jag byta till 3" så ska jag alltså öka spridarnas storlek med 143%?
Det känns som en grov ökning men jag har ju i för sig aldrig hållit på med sånt här förut så det kanske stämmer?

Jag laddade ner MaxxEcu och kollade runt lite och jag förstod mig på det mesta! Det verkar inte allt för krångligt och vad jag har läst så verkar det vara ett bra styrsystem också med 14 000 är lite mycket för ett styrsystem om man är student... MegaSquirt går ju att få tag på mycket billigare så jag undrar hur långt kommer man egentligen med det?

Laddade även ner TunerPro RT och laddade ner en XDF och en BIN för min volvo ECU och ja...fattade ingenting.

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
12 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
2,31 enligt mitt räkneexempel, men mät ordentligt och räkna på de måtten riktiga måtten.

MaxxEcu är riktigt bra, kolla även Ecumaster... 14.000kr är ingenting om man bygger motor för 100.000kr smile

Hahahhaha så du fattade inte mycket av TunerPro. Men rätt XDF till den BIN-filen du har så bör du se saker vettigt. Ta lite olika filer och titta på så du får grepp om det.

Jo men du räknade på 2" till 3". Jag räknade på 2.5" till 3" wink
Men ska mäta idag och se exakt hur stor den är .

Jo har kollat lite på Ecumaster också och dom verkar bra.
Nej det är väl sant men för mig är det mycket om man inte har någon fast inkomst.

Jo jag får prova mig fram lite, var väl inte super pigg heller när jag kollar sen men det är alltså XDF filen som tolkar Bin filen om jag har fattat det rätt?

FRAS
12 januari 2015 · 70 Inlägg

143% är ju bara 43% större big_smile

Exakt, XDFen ger dig namn på mapparna så att du ser vad du håller på med smile

Dannne11 skrev:
Jo men du räknade på 2" till 3". Jag räknade på 2.5" till 3" wink
Men ska mäta idag och se exakt hur stor den är .

Jo har kollat lite på Ecumaster också och dom verkar bra.
Nej det är väl sant men för mig är det mycket om man inte har någon fast inkomst.

Jo jag får prova mig fram lite, var väl inte super pigg heller när jag kollar sen men det är alltså XDF filen som tolkar Bin filen om jag har fattat det rätt?

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Dannne11
12 januari 2015 · 412 Inlägg

FRAS skrev:
143% är ju bara 43% större big_smile

Exakt, XDFen ger dig namn på mapparna så att du ser vad du håller på med smile

Dannne11 skrev:
Jo men du räknade på 2" till 3". Jag räknade på 2.5" till 3" wink
Men ska mäta idag och se exakt hur stor den är .

Jo har kollat lite på Ecumaster också och dom verkar bra.
Nej det är väl sant men för mig är det mycket om man inte har någon fast inkomst.

Jo jag får prova mig fram lite, var väl inte super pigg heller när jag kollar sen men det är alltså XDF filen som tolkar Bin filen om jag har fattat det rätt?

Jag tyckte väl att något verkade skumt xD
Men dåså! Då är det ju inte så stor ökning smile

Då får jag försöka hitta rätt XDF till den BIN filen

GVR4
25 augusti 2015 · 94 Inlägg

Tänkte bara inflika lite snabbt då jag har över 10 års erfarenhet av att använda Ostrichen i olika bilar.

LH 2.4 är det svåraste, krångligaste, samt jobbigaste system att mappa för en nybörjare som vill göra det riktigt. Detsamma gäller alla liknande system från Bosch.
Först och främst så använder sig koden av ett checksum som skall uppdateras varje gång nån liten byte ändras, annars faller den tillbaka i Limp Home läge.
Nummer två, Siemens systemet är sk Big endian. Det betyder att adressregistret är omkastat. Rent konkret så betyder det att tex adress $1122 skrivs $2211 is koden.
Nummer tre, alla mappar och liknande innehåller sitt eget index. Dvs man börjar räkna från höger (Big endian som sagt) och räknar bort ett indexvärde för att få nästa steg i tex RPM skalan. Så vad detta betyder är att dom första 0-16 bytesen i början på mappen inte egentligen innehåller data utan är en del av programkoden.
Nummer fyra, man kan inte sätta en fast AFR (Lambda) då mappen är en multiplier av det redan framräknade värdet. Jobbigt som fan när man vill köra tex open loop. Men det går.
Nummer fem, att logga data från ECU'n är minst sagt jobbigt. Det funkar men är väldigt primitivt jämfört med tex Japanska bilar.

Om jag visste vad jag vet idag hade jag lätt lagt ut dom 5-15k som ett riktigt beprövat sprut kostar. För man sparar massor med tid. Jag kunde redan programmera och räkna innan jag började med ECU-kodning och behövde ändå lära mig deras filosofi, vilket skiljer sig mycket mot vanlig datorprogrammering.

Hoppas detta har bidragit med något. smile

Senast redigerat av GVR4 (25 augusti 2015)

Dannne11
25 augusti 2015 · 412 Inlägg

GVR4 skrev:
Tänkte bara inflika lite snabbt då jag har över 10 års erfarenhet av att använda Ostrichen i olika bilar.

LH 2.4 är det svåraste, krångligaste, samt jobbigaste system att mappa för en nybörjare som vill göra det riktigt. Detsamma gäller alla liknande system från Bosch.
Först och främst så använder sig koden av ett checksum som skall uppdateras varje gång nån liten byte ändras, annars faller den tillbaka i Limp Home läge.
Nummer två, Siemens systemet är sk Big endian. Det betyder att adressregistret är omkastat. Rent konkret så betyder det att tex adress $1122 skrivs $2211 is koden.
Nummer tre, alla mappar och liknande innehåller sitt eget index. Dvs man börjar räkna från höger (Big endian som sagt) och räknar bort ett indexvärde för att få nästa steg i tex RPM skalan. Så vad detta betyder är att dom första 0-16 bytesen i början på mappen inte egentligen innehåller data utan är en del av programkoden.
Nummer fyra, man kan inte sätta en fast AFR (Lambda) då mappen är en multiplier av det redan framräknade värdet. Jobbigt som fan när man vill köra tex open loop. Men det går.
Nummer fem, att logga data från ECU'n är minst sagt jobbigt. Det funkar men är väldigt primitivt jämfört med tex Japanska bilar.

Om jag visste vad jag vet idag hade jag lätt lagt ut dom 5-15k som ett riktigt beprövat sprut kostar. För man sparar massor med tid. Jag kunde redan programmera och räkna innan jag började med ECU-kodning och behövde ändå lära mig deras filosofi, vilket skiljer sig mycket mot vanlig datorprogrammering.

Hoppas detta har bidragit med något. smile

Jodå det gjorde det! Men skippade ostriche och hela b230 konceptet och gick på en om606 istället wink
Men nästa bygge blir nog en v8 med sprut och då blir det ett riktigt sprut smile

GVR4
25 augusti 2015 · 94 Inlägg

Låter vettigt. smile
Lycka till med projektet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang