Stereobyte volvo s70 -99

ultimatemartin
25 augusti 2015 · 111 Inlägg

Tjo! Ska hämta en s70 av min farfar till helgen, så jag tänkte förbereda mig med vad jag måste köpa inför stereobyte.

Den har 8 högtalare men jag vet inte om den har slutsteg eller inte.

Om den har det, så finns det färdig adapter att köpa, dock tar den upp 2 rca utgångar, eftersom att jag bara har 2 utgångar på HU så finns det ingen ledig till slutsteget till baslådan, så hur gör jag då?

Om den inte har slutsteg utan allt kopplas via en annan adapter, så ser det ut som att den bara stödjer 4 högtalare, hur kopplar jag in 8 högtalare på en HU som har 4x50w? Eller är dom seriekopplade på nåt vis? Har inte lust att bränna stereon.

Vet någon nåt om dessa bilar och hur man byter stereo så säg till!

Inget prat om att köpa ny HU för det tillåter inte ekonomin efter bilköpet plus att jag är grymt nöjd med den jag har smile

Är det någon som vet vad höjden är mellan golvet och hatthyllan?

Senast redigerat av ultimatemartin (25 augusti 2015)

Volvo S70 (2000)
ultimatemartin
25 augusti 2015 · 111 Inlägg

Ingen som vet? Är lite brådis sad

Volvo S70 (2000)
Blyfot_Racing
25 augusti 2015 · 904 Inlägg

Borde ju inte behövas i s70 den är väl som 850 borde ju bara å va å byta cd spelare

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
ultimatemartin
25 augusti 2015 · 111 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Borde ju inte behövas i s70 den är väl som 850 borde ju bara å va å byta cd spelare

Enligt brl så har alla dom slutsteg medans andra säger att inte alla har det, beror tydligen på vilket system som beställdes, men det visar sig väl när man fått ur stereon hmm dock blir det tidspressat när bytet ska ske på fredag och bilen ska användas på lördag sad

Volvo S70 (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

ultimatemartin skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Borde ju inte behövas i s70 den är väl som 850 borde ju bara å va å byta cd spelare

Enligt brl så har alla dom slutsteg medans andra säger att inte alla har det, beror tydligen på vilket system som beställdes, men det visar sig väl när man fått ur stereon hmm dock blir det tidspressat när bytet ska ske på fredag och bilen ska användas på lördag sad

En stereo är ju inte direkt någon nödvändig funktion för att bilen skall kunna brukas..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
xeno95
26 augusti 2015 · 735 Inlägg

Jag har en S70
Stereon är av modellen SC-805, har en inbyggd förstärkare till högtalarna. Har även jag 8st högtalare
I kassettdelen av stereon har jag lödit fast en AUX-kabel
Och till baslåda använder jag mig av förstärkarutgången bak på stereon.

Volvo S70 "Greyline" (1999)
ultimatemartin
26 augusti 2015 · 111 Inlägg

Mack skrev:

ultimatemartin skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Borde ju inte behövas i s70 den är väl som 850 borde ju bara å va å byta cd spelare

Enligt brl så har alla dom slutsteg medans andra säger att inte alla har det, beror tydligen på vilket system som beställdes, men det visar sig väl när man fått ur stereon hmm dock blir det tidspressat när bytet ska ske på fredag och bilen ska användas på lördag sad

En stereo är ju inte direkt någon nödvändig funktion för att bilen skall kunna brukas..

Sant! Men vi ska till en lite mindre bilträff bland annat, då vill man ju ha nåt att dra på musik med wink

Volvo S70 (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
26 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

ultimatemartin skrev:

Mack skrev:

ultimatemartin skrev:

Enligt brl så har alla dom slutsteg medans andra säger att inte alla har det, beror tydligen på vilket system som beställdes, men det visar sig väl när man fått ur stereon hmm dock blir det tidspressat när bytet ska ske på fredag och bilen ska användas på lördag sad

En stereo är ju inte direkt någon nödvändig funktion för att bilen skall kunna brukas..

Sant! Men vi ska till en lite mindre bilträff bland annat, då vill man ju ha nåt att dra på musik med wink

Har den gamla stereon helt gett upp då menar du?
I så fall förstår jag stressen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ultimatemartin
26 augusti 2015 · 111 Inlägg

xeno95 skrev:
Jag har en S70
Stereon är av modellen SC-805, har en inbyggd förstärkare till högtalarna. Har även jag 8st högtalare
I kassettdelen av stereon har jag lödit fast en AUX-kabel
Och till baslåda använder jag mig av förstärkarutgången bak på stereon.

Inbyggd förstärkare som att allt är kopplat till stereon? Eller att det sitter ett slutsteg under sätet till högtalarna?

Volvo S70 (2000)
xeno95
26 augusti 2015 · 735 Inlägg

ultimatemartin skrev:

xeno95 skrev:
Jag har en S70
Stereon är av modellen SC-805, har en inbyggd förstärkare till högtalarna. Har även jag 8st högtalare
I kassettdelen av stereon har jag lödit fast en AUX-kabel
Och till baslåda använder jag mig av förstärkarutgången bak på stereon.

Inbyggd förstärkare som att allt är kopplat till stereon? Eller att det sitter ett slutsteg under sätet till högtalarna?

Om bilen är utrustad med stereon SC 901 så sitter det ett slutsteg under passagerarstolen smile
Annars är uttaget bak på stereon ledigt

Volvo S70 "Greyline" (1999)
ultimatemartin
26 augusti 2015 · 111 Inlägg

Mack skrev:

ultimatemartin skrev:

Mack skrev:

En stereo är ju inte direkt någon nödvändig funktion för att bilen skall kunna brukas..

Sant! Men vi ska till en lite mindre bilträff bland annat, då vill man ju ha nåt att dra på musik med wink

Har den gamla stereon helt gett upp då menar du?
I så fall förstår jag stressen.

Nope, den funkar, men jag är väldigt noga med ljudet bara smile förstår om du har annan prio men ljud är min grej tongue

Volvo S70 (2000)
ultimatemartin
26 augusti 2015 · 111 Inlägg

xeno95 skrev:

ultimatemartin skrev:

xeno95 skrev:
Jag har en S70
Stereon är av modellen SC-805, har en inbyggd förstärkare till högtalarna. Har även jag 8st högtalare
I kassettdelen av stereon har jag lödit fast en AUX-kabel
Och till baslåda använder jag mig av förstärkarutgången bak på stereon.

Inbyggd förstärkare som att allt är kopplat till stereon? Eller att det sitter ett slutsteg under sätet till högtalarna?

Om bilen är utrustad med stereon SC 901 så sitter det ett slutsteg under passagerarstolen smile
Annars är uttaget bak på stereon ledigt

Men detta låter ju bra, sitter alla högtalare kopplade till en utav dom två kontakterna på baksidan då?

funkar denna adapter? http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-konta … o-94-.html

Volvo S70 (2000)
xeno95
26 augusti 2015 · 735 Inlägg

ultimatemartin skrev:

xeno95 skrev:

ultimatemartin skrev:

Inbyggd förstärkare som att allt är kopplat till stereon? Eller att det sitter ett slutsteg under sätet till högtalarna?

Om bilen är utrustad med stereon SC 901 så sitter det ett slutsteg under passagerarstolen smile
Annars är uttaget bak på stereon ledigt

Men detta låter ju bra, sitter alla högtalare kopplade till en utav dom två kontakterna på baksidan då?

funkar denna adapter? http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-konta … o-94-.html

Det tror jag! Ska du byta stereo behöver du nog en iso adapter, ja smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
ultimatemartin
26 augusti 2015 · 111 Inlägg

xeno95 skrev:

ultimatemartin skrev:

xeno95 skrev:

Om bilen är utrustad med stereon SC 901 så sitter det ett slutsteg under passagerarstolen smile
Annars är uttaget bak på stereon ledigt

Men detta låter ju bra, sitter alla högtalare kopplade till en utav dom två kontakterna på baksidan då?

funkar denna adapter? http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-konta … o-94-.html

Det tror jag! Ska du byta stereo behöver du nog en iso adapter, ja smile

Tack för hjälpen! Nu hoppas jag allt går smort smile

Volvo S70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang