Glapp i tutan: hur ta bort mittdelen av ratten? (Ford C-max)

erimar
26 augusti 2015 · 2 Inlägg

Jag har en Ford C-max 2007.
Det har uppstått glapp i signalhornet, den ljuder endast sporadiskt när jag trycker på mittdelen av ratten.
Kan man  lossa på mittdelen av ratten för att se om det är något fel?
Hur gör man det?
Finns det risk att airbagen löser ut?
Något speciellt att titta efter?

Tack på förhand för svar/tips smile

Mvh
Erik

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

När du trycker i mitten på ratten?

Du ska trycka på kanterna.

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Mittendelen är airbag. Det fimns risk för både felkoder som är svåra att bli av med samt att den utlöser om man inte vet vad man gör...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
erimar
26 augusti 2015 · 2 Inlägg

Malheus skrev:
När du trycker i mitten på ratten?

Du ska trycka på kanterna.

Svar: ok, slarvigt formulerat, jag trycker på kanterna av mittskivan (har haft bilen i 5 år, så jag vet hur man tutar!)

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

Ok ok, du måste börja med att koppla ur batteriet och vänta i minst 1 minut innan du påbörjar arbetet, annars kan Airbagen smälla när du pillar med kablaget.

Plocka bort beklädnaden runt rattaxeln, tre eller två torx skruvar under den sitter övre delen med clips bara.
Använd en plattmejsel och bänd i bak kanten av ratten, i de små hålen.

De/Dem
it_mutt Avstängd
26 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Malheus skrev:
Ok ok, du måste börja med att koppla ur batteriet och vänta i minst 1 minut innan du påbörjar arbetet, annars kan Airbagen smälla när du pillar med kablaget.

Plocka bort beklädnaden runt rattaxeln, tre eller två torx skruvar under den sitter övre delen med clips bara.
Använd en plattmejsel och bänd i bak kanten av ratten, i de små hålen.

1 minut?

Tror aldrig jag hört en rekommendation på under 30 min. Men ja, vänta bör man iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
26 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

VARNING:
Backup-drivsteget för extra säkerhetssystemets styrdon måste vara helt urladdat för att undvika oavsiktlig utlösning av luftkudden. Vänta minst en minut efter bortkoppling av batteriets stomledning(-ar) innan reparationer eller justeringar på det extra säkerhetssystemet eller komponenter i närheten av givare för det extra säkerhetssystemet påbörjas. Om dessa anvisningar inte följs kan personskador uppstå.

Saxat ifrån Ford Etis smile

Senast redigerat av Malheus (26 augusti 2015)

De/Dem
it_mutt Avstängd
26 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Malheus skrev:

VARNING:
Backup-drivsteget för extra säkerhetssystemets styrdon måste vara helt urladdat för att undvika oavsiktlig utlösning av luftkudden. Vänta minst en minut efter bortkoppling av batteriets stomledning(-ar) innan reparationer eller justeringar på det extra säkerhetssystemet eller komponenter i närheten av givare för det extra säkerhetssystemet påbörjas. Om dessa anvisningar inte följs kan personskador uppstå.

Saxat ifrån Ford Etis smile

Se där ja, finns en första gång för allt smile

I övrigt kan det dock vara vettigt att kontrollera så det inte bara är själva tutan/tutorna som håller på att ge upp

Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Låt bli att pilla på metallytan på airbagen. Finns risk för att statisk elektricitet i kroppen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang