Småtrim volvo 945 B200FT

bussbaloo
14 augusti 2015 · 7 Inlägg

Tjenare!

är helt ny här och även på att trimma motorer. jag har en volvo 945 med B200FT och hade tänkt göra lite småsaker med motorn. jag vill höja laddet till kanske 0,7-0,8 bar och undrar du hur jag bäst gör det? har läst mycket om T-kors, wastegatebyten m.m men jag vet inte om samma saker gäller min motor.. hur ska jag göra? T-kors? byta wastegate? måste jag installera något chip för att slippa spikningar? info om hur detta går till är mycket välkommet då jag inte har någon koll direkt! mycket tacksam för svar!

det är som sagt en B200FT som i övrigt är helt original

Mvh Henrik

Mack Forum- och sitemoderator
14 augusti 2015 · 26 113 Inlägg

Åter igen kommer guiderna till användning:

http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr … uiden.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Gäller visserligen B230 men principen är densamma.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
InTheWhite
26 augusti 2015 · 2 151 Inlägg

En hårdare justerbar wastegateklocka är helt klart att föredra framför T-kors. Annars finns det bra "pysventiler" att köpa. Problemet är dock att många ger svajigt laddtryck med laddtrycks peakar. ATM har dock en riktigt bra ventil som ger stabilt laddtryck.

Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
nixon89 klabbarpan
26 augusti 2015 · 3 041 Inlägg

Chippa bränslet samt pys alt skaffa en justerbar wg. Du laddar ca 0.6 idagsläget. B200an är i princip samma som b230 då med mindre borr. Allt som gäller b230 gäller även din. Kör även jag på B200ft.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

nixon89 skrev:
Chippa bränslet samt pys alt skaffa en justerbar wg. Du laddar ca 0.6 idagsläget. B200an är i princip samma som b230 då med mindre borr. Allt som gäller b230 gäller även din. Kör även jag på B200ft.

okej, vart kan jag köpa ett bra bränslechip? och hur mycket högra ladd kan man ha efter det utan att riskera något? smile

Tobzter
6 september 2015 · 3 144 Inlägg

Kl racing tex sedan max 1bar skulle ja nog säga ..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

okej! ingen som har en bra guide på hur man byter wastegate? smile

InTheWhite
6 september 2015 · 2 151 Inlägg

Wastegateklockan är lätt att byta, åtminstone på Mitsu aggregaten. Den sitter med två skruvar i framkant och en sprint på själva wastegatearmen på undersidan av turbon.

bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

Bilen är från 1995 och jag är osäker på vilken turbo det är.. borde ju ej va Garret eftersom dessa satt på tidiga 940 turbo?

InTheWhite
6 september 2015 · 2 151 Inlägg

Jo, borde helt klart sitta Mitsu!

bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

Då borde alltså en sånhär http://shop.klracing.se/sv/artiklar/was … turbo.html eller http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 passa utan modifiering? Vilken bör vara bäst av dom?

InTheWhite
6 september 2015 · 2 151 Inlägg

Har ingen erfarenhet av någon av dom, jag kör med wastegateklocka från BSR och den har funkat kanon i många år nu. smile

bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

Det jag är osäker på nu är bränsechippen.. är det samma på B200FT som B230FK/B230FT? smile
Kör du med en 0,8 klocka? Då behöver man inte skruva på den för att få 0,8 eller utan det är det från början? smile

nixon89 klabbarpan
6 september 2015 · 3 041 Inlägg

B200ft funkar med samma som till b230fk. Kör själv så i min. Kör 1.7 bar idagsläget med standard B200ft.
Som sagt, du trimmar 2.0an på samma sätt som 2.3an.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
bussbaloo
6 september 2015 · 7 Inlägg

nixon89 skrev:
B200ft funkar med samma som till b230fk. Kör själv så i min. Kör 1.7 bar idagsläget med standard B200ft.
Som sagt, du trimmar 2.0an på samma sätt som 2.3an.

Vad har du gjort för att kunna köra med så högt ladd? smile

nixon89 klabbarpan
6 september 2015 · 3 041 Inlägg

Kolla min bil så ser du. Kör ej med original runt omkring.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
InTheWhite
7 september 2015 · 2 151 Inlägg

bussbaloo skrev:
Det jag är osäker på nu är bränsechippen.. är det samma på B200FT som B230FK/B230FT? smile
Kör du med en 0,8 klocka? Då behöver man inte skruva på den för att få 0,8 eller utan det är det från början? smile

Jag kör med 0,6 bars klockan och laddar 0,62 bar. När jag monterade klockan så gav den bara 0,5 bar, så jag fick justera lite. Misstänker att det kan vara samma med 0,8 bars klockan? Men det är lätt justerat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang