Bmw e36 325 misständer på tomgång

Andreas0
10 augusti 2015 · 177 Inlägg

Håller på och bygger ihop en m50b25 med turbo.
Problemet vi har med den är att den misständer på tomgång och jämn gas tex vid 3000rpm.
Afr ligger och pendlar mellan 14-15 beroende på hur mycket den misständer.
Den vandrar även på tomgång om man lägger sig på 1500rpm, då dippar den ner till ca 1000rpm sen upp igen sen ner igen osv.

När bilen är kall går den fint, sen ju varmare den blir desto mera missar den.
Kan det kanske vara nåt givarstrul?

Vi har provat rycka ur kabeln till lmm, då dör den direkt. Ska försöka provbyta med en annan.
Vi har letat läckor, har inte hittat något.
Vi har provat med andra tändspolar, ingen skillnad.
Det sitter nya tändstift i som är ihopknackade till 0,5mm.
Provat en annan btr, ingen skillnad.
Lambdasonden är bytt till en ny.

Den är fekzen chippad och går på e85.
Den var likadan innan chipet.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Manick
10 augusti 2015 · 369 Inlägg

Lossa luftfiltret, starta bilen, sätt handen eller något annat godtyckligt du kan täppa till slangen/röret till LMM med. Dör motorn? Om inte, leta luftläcka...

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Andreas0
11 augusti 2015 · 177 Inlägg

Manick skrev:
Lossa luftfiltret, starta bilen, sätt handen eller något annat godtyckligt du kan täppa till slangen/röret till LMM med. Dör motorn? Om inte, leta luftläcka...

Provade det du tipsade med, motorn dör så det verkar inte finnas någon läcka iaf.

Lmm sitter på trycksidan på våran bil.
Det sitter en 90 graders böj direkt före spjället som lmm sitter i.
Kan det göra så mycket skillnad om det är lite läckage före lmm?

Har beställt en ny bättre kvalitets malpassi 1:1 btr och en ny Deatschwerks DW200 soppa pump istället för kina skräpet som sitter i nu.
Beställde även ny ECT givare, IAT givare, kamaxelgivare och vevaxelgivare.

https://www1.garaget.org/archive/82/81342/298242/298242-3619806.jpg

Senast redigerat av Andreas0 (11 augusti 2015)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Andreas0
13 augusti 2015 · 177 Inlägg

Nu har jag bytt alla givare.
Fortfarande samma fel.

Luftmassmätaren ska provbytas i helgen med en annan fungerande.

Bränslepumpen ska oxå bytas i helgen, men jag tror inte den kommer lösa problemet.

Annars vet jag inte vad man ska kolla.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
_Thor_
13 augusti 2015 · 512 Inlägg

Eftersom den går bra kall så tippar jag på lambda-sensorn eller kylar temp givaren.

Andreas0
13 augusti 2015 · 177 Inlägg

_Thor_ skrev:
Eftersom den går bra kall så tippar jag på lambda-sensorn eller kylar temp givaren.

Lambdasonden är bytt till en ny från biltema man skarvar på befintlig kontakt, vet inte ifall dom är bra men det borde väl funka?

Och kylar temp givaren som går in i boxen är bytt till en helt ny.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
_Thor_
13 augusti 2015 · 512 Inlägg

Andreas0 skrev:

_Thor_ skrev:
Eftersom den går bra kall så tippar jag på lambda-sensorn eller kylar temp givaren.

Lambdasonden är bytt till en ny från biltema man skarvar på befintlig kontakt, vet inte ifall dom är bra men det borde väl funka?

Och kylar temp givaren som går in i boxen är bytt till en helt ny.

Pröva koppla ur lamban så får du en fet safe-mode blandning. Går bilen bättre då kan det vara lambdan, eller en trasig LMM.

Andreas0
21 augusti 2015 · 177 Inlägg

Det blev ingen skillnad med sonden urdragen.

Vi provade byta till original spridare och programvara och köra bensin igen.
Då funkar den fint så vi kontaktade fekzen som fixade ett chip som gav lite mera sås.

Men den är fortfarande likadan.
Misständer på tomgång.
Håller man jämn gas och lägger sig på 1500 rpm så ser man att den går snålt på afr mätaren. Likadant när man kör så känns de som den dör vid de varvtalet.
Sen på fullgas ligger den runt 14,5, likadant som förra chipet och det blir ingen skillnad om jag ställer upp bränsletrycket till max.

Börjar få slut på idéer vad som kan vara fel.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
_Thor_
21 augusti 2015 · 512 Inlägg

Andreas0 skrev:
Det blev ingen skillnad med sonden urdragen.

Vi provade byta till original spridare och programvara och köra bensin igen.
Då funkar den fint så vi kontaktade fekzen som fixade ett chip som gav lite mera sås.

Men den är fortfarande likadan.
Misständer på tomgång.
Håller man jämn gas och lägger sig på 1500 rpm så ser man att den går snålt på afr mätaren. Likadant när man kör så känns de som den dör vid de varvtalet.
Sen på fullgas ligger den runt 14,5, likadant som förra chipet och det blir ingen skillnad om jag ställer upp bränsletrycket till max.

Börjar få slut på idéer vad som kan vara fel.

Du har nog ett klassiskt vakuumläckage som Manick först var inne på.

Andreas0
22 augusti 2015 · 177 Inlägg

Vet inte riktigt vart det ska kunna vara läckage, känns som vi letat efter allt.

Men provade idag igen att rycka ur lambdan och köra.
Nu när man gasar på så fetar den på iaf ner mot 11 afr.
Så verkar vara något skumt med nya biltema sonden?

Men misständningarna och att den bara dör vid 1500 rpm är fortfarande kvar.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
_Thor_
22 augusti 2015 · 512 Inlägg

Andreas0 skrev:
Vet inte riktigt vart det ska kunna vara läckage, känns som vi letat efter allt.

Men provade idag igen att rycka ur lambdan och köra.
Nu när man gasar på så fetar den på iaf ner mot 11 afr.
Så verkar vara något skumt med nya biltema sonden?

Men misständningarna och att den bara dör vid 1500 rpm är fortfarande kvar.

Drar du ur lambdan så ska bilen gå fetare, så det är inget konstigt.

Men det tyder väl på att det är ett bränsleproblem, t.ex, igensatt bränslefilter, trasig btr, dålig pump, etc.

Alternativt, (och kanske mest troligt) att den drar tjuvluft någonstans.

Senast redigerat av _Thor_ (22 augusti 2015)

Andreas0
23 augusti 2015 · 177 Inlägg

_Thor_ skrev:

Andreas0 skrev:
Vet inte riktigt vart det ska kunna vara läckage, känns som vi letat efter allt.

Men provade idag igen att rycka ur lambdan och köra.
Nu när man gasar på så fetar den på iaf ner mot 11 afr.
Så verkar vara något skumt med nya biltema sonden?

Men misständningarna och att den bara dör vid 1500 rpm är fortfarande kvar.

Drar du ur lambdan så ska bilen gå fetare, så det är inget konstigt.

Men det tyder väl på att det är ett bränsleproblem, t.ex, igensatt bränslefilter, trasig btr, dålig pump, etc.

Alternativt, (och kanske mest troligt) att den drar tjuvluft någonstans.

Bränslefiltret är nytt, btr är ny, soppapumpen är oxå ny.
Har kollat med bränsletrycksmätare inne i bilen och den håller stabilt och fint tryck upp till varvstopp.
Får ut och leta läckage igen.

Men om det är nåt läckage, då borde den väl gå lika illa med original spridarna, original box och bensin?

Senast redigerat av Andreas0 (23 augusti 2015)

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
_Thor_
23 augusti 2015 · 512 Inlägg

Andreas0 skrev:

_Thor_ skrev:

Andreas0 skrev:
Vet inte riktigt vart det ska kunna vara läckage, känns som vi letat efter allt.

Men provade idag igen att rycka ur lambdan och köra.
Nu när man gasar på så fetar den på iaf ner mot 11 afr.
Så verkar vara något skumt med nya biltema sonden?

Men misständningarna och att den bara dör vid 1500 rpm är fortfarande kvar.

Drar du ur lambdan så ska bilen gå fetare, så det är inget konstigt.

Men det tyder väl på att det är ett bränsleproblem, t.ex, igensatt bränslefilter, trasig btr, dålig pump, etc.

Alternativt, (och kanske mest troligt) att den drar tjuvluft någonstans.

Bränslefiltret är nytt, btr är ny, soppapumpen är oxå ny.
Har kollat med bränsletrycksmätare inne i bilen och den håller stabilt och fint tryck upp till varvstopp.
Får ut och leta läckage igen.

Men om det är nåt läckage, då borde den väl gå lika illa med original spridarna, original box och bensin?

Det krävs ju mindre syre för att förbränna E85 jämfört med bensin.

Bensin: 14,7:1
E85: 9.7:1

http://tunertools.com/articles/AFR-Tuning.asp

Har du då en vakumläcka så kommer den påverka mer om du kör på E85.

Andreas0
26 augusti 2015 · 177 Inlägg

Har testat leta läckor men jag hittar ingenting.
Bytte insug idag till ett annat som är igen limmat så man kör utan tomgångsmotor.
Tänkte ifall den va dålig och läckte eller liknande.
Ingen skillnad hmm
Fortfarande misständningar och att den "dör" vid 1000 rpm istället för 1500 rpm nu när tomgångsmotorn är urkopplad.
Ska lämna iväg spridarna och se om nån är dålig.

Senast redigerat av Andreas0 (26 augusti 2015)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
_Thor_
26 augusti 2015 · 512 Inlägg

Andreas0 skrev:
Har testat leta läckor men jag hittar ingenting.
Bytte insug idag till ett annat som är igen limmat så man kör utan tomgångsmotor.
Tänkte ifall den va dålig och läckte eller liknande.
Ingen skillnad hmm
Fortfarande misständningar och att den "dör" vid 1000 rpm istället för 1500 rpm nu när tomgångsmotorn är urkopplad.
Ska lämna iväg spridarna och se om nån är dålig.

Vilket Fekzen chip har du?

Vad har du för spridare?

Senast redigerat av _Thor_ (26 augusti 2015)

R_Jansson Biltokig
26 augusti 2015 · 40 Inlägg

Hej.
Jag tycker också att ditt fel låter som ett klassiskt vakuum läckage. Därför vill jag tipsa om att noga kolla din original "gummiböj" som sitter mellan luftmassemätaren och gasspjället. Det är EXTREMT vanligt att de spricker i räfflorna närmast LMM och då går bilen så som du beskriver.
Där sitter även uttag på undersidan av böjen till tomgångsmotor och vevhusventilation, de kan ju ha trillat ut eller börjat läcka.
Jag hoppas detta är till någon hjälp och att du hittar felet smile

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.
Mercedes W201 2.3 "190E" (1993)
zerix
26 augusti 2015 · 4 Inlägg

_Thor_ skrev:

Andreas0 skrev:
Har testat leta läckor men jag hittar ingenting.
Bytte insug idag till ett annat som är igen limmat så man kör utan tomgångsmotor.
Tänkte ifall den va dålig och läckte eller liknande.
Ingen skillnad hmm
Fortfarande misständningar och att den "dör" vid 1000 rpm istället för 1500 rpm nu när tomgångsmotorn är urkopplad.
Ska lämna iväg spridarna och se om nån är dålig.

Vilket Fekzen chip har du?

Vad har du för spridare?

Anpassat chip efter våra grejer med Siemens-Deka 630cc. Han har gjort massvis med chip med denna setup och funkar för andra. Får inte ihop varför han dummar sig på 1000rpm och med tomgångs motorn 1500rpm med de chipet och dom spridarna, men med allt original funkar den felfritt, borde inte ha nå med vakuumläckage att göra.

BMW 325 Tds "e36 325 TDS" (1996)
zerix
26 augusti 2015 · 4 Inlägg

R_Jansson skrev:
Hej.
Jag tycker också att ditt fel låter som ett klassiskt vakuum läckage. Därför vill jag tipsa om att noga kolla din original "gummiböj" som sitter mellan luftmassemätaren och gasspjället. Det är EXTREMT vanligt att de spricker i räfflorna närmast LMM och då går bilen så som du beskriver.
Där sitter även uttag på undersidan av böjen till tomgångsmotor och vevhusventilation, de kan ju ha trillat ut eller börjat läcka.
Jag hoppas detta är till någon hjälp och att du hittar felet smile

Vi tog bort den böjen och ersatt mot en do88 90 graders ist för att vara 100% säkra att de inte läcker men ingen skillnad tyvärr. hmm

Senast redigerat av zerix (26 augusti 2015)

BMW 325 Tds "e36 325 TDS" (1996)
_Thor_
26 augusti 2015 · 512 Inlägg

zerix skrev:
Anpassat chip efter våra grejer med Siemens-Deka 630cc. Han har gjort massvis med chip med denna setup och funkar för andra. Får inte ihop varför han dummar sig på 1000rpm och med tomgångs motorn 1500rpm med de chipet och dom spridarna, men med allt original funkar den felfritt, borde inte ha nå med vakuumläckage att göra.

Allt jag kan tänka mig att gasspjälls-positions-givaren strular.

"Symptoms of a Bad Throttle Position Sensor

•Bucking and jerking of the car.
•Idle surging of the car.
•Sudden stalling of the car engine.
•Hesitation while the driver of the car is trying to accelerate."

http://www.bimmerforums.com/forum/showt … ion-Sensor

http://www.skruvat.se/Sensor-gasspjall-P62488.aspx

zerix
27 augusti 2015 · 4 Inlägg

_Thor_ skrev:

zerix skrev:
Anpassat chip efter våra grejer med Siemens-Deka 630cc. Han har gjort massvis med chip med denna setup och funkar för andra. Får inte ihop varför han dummar sig på 1000rpm och med tomgångs motorn 1500rpm med de chipet och dom spridarna, men med allt original funkar den felfritt, borde inte ha nå med vakuumläckage att göra.

Allt jag kan tänka mig att gasspjälls-positions-givaren strular.

"Symptoms of a Bad Throttle Position Sensor

•Bucking and jerking of the car.
•Idle surging of the car.
•Sudden stalling of the car engine.
•Hesitation while the driver of the car is trying to accelerate."

http://www.bimmerforums.com/forum/showt … ion-Sensor

http://www.skruvat.se/Sensor-gasspjall-P62488.aspx

Okej, vi hade gjort en felkodsläsning och fick felkod på den och mätte upp kablage från givarkabel till boxen och allt va i sin ordning. Vi hade ett extra insug med den sån givare på och byte allt och pluggade tomgångsmotorn i samma veva. Nu när man rycker ur den reagerar den i vartalet iaf en innan har dock inte gjort någon utläsning av felkoder en. Vi skulle kunna lägga upp en film på allt, lättare för att se vad de kan vara. Men vi ska lämna in spridarna idag så vi vet att dom är helt hundra men borde inte vara något fel på dom eftersom dom är helt nya.

BMW 325 Tds "e36 325 TDS" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang