Starta M50 iv 92

Chainstep
25 juli 2015 · 18 Inlägg

Hallå, har lagt i m50 i Sierra och drar därmed ny el till motorkontakten. Och har några frågor, startmotor och bränslepump, behöver jag dra dom till styrboxen eller räcker de me switch? (Tänkte om boxen måste känna av de me tanke på att jag har ett bränslepumpsrelä - sitter på switchar nu men frågar i efterhand)

Sen, vill styrboxen ha jord igenom "kabel in" eller bara genom karossen där den sitter? Tack på förhand.

BMW 325i E36 "GW" (1992)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Är det original styrenhet för motorn, vad kommer den isf från för chassimodell?

Jag hade ju dragit så att boxen styr pumpen och startmotorn för att vara på den säkra sidan, men du märker ju om det fungerar eller inte antar jag.

EDIT: Detta kanske hjälper? http://www.begla.se/e30m50pin.php
http://wedophones.com/Manuals/BMW/1992% … Manual.pdf

Sida 153 i andra länken är över M50 i E34. Stift 6 och 34 tycks ska gå mot jord på boxen, men vi kan ju börja med att reda ut hur många stift du har på kontakten i o m att de två länkarna inte överensstämmer?

Senast redigerat av PHrnfeldt (25 juli 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Chainstep
26 juli 2015 · 18 Inlägg

Tack för snabbt svar! Helt original, styrbox o motor kommer från en e36 325. Jag har 19 stift , försökte länka en bild men gick inte. Om du söker på e36 motorkontakt på google bilder så kommer de upp en bild med 25 stycken stift varav 6 stycken heter N/A. Men hittar inte nåt om att nån av dom stiften ska ha jord. Dock så finns de ju 2-3 stycken svarta kablar in i styrboxen om jag inte minns fel.

BMW 325i E36 "GW" (1992)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Bilden är från PPF's forum? En tabell med över vad respektive stift i kontaktstycket gör?
http://i864.photobucket.com/albums/ab202/Mp-net-Bilder/BMW%20EL-SCHEMAN/Bmw4.jpg
Är det den så är den likadan som den i första länken jag skickade: http://www.begla.se/e30m50pin.php

Jag blir lite osäker på vad det där är för kontaktstycke. Styrenhetens kontaktstycke borde ha 3 rader med sammanlagt runt 70 - 90 stift och påminna om det här, i varje fall om bosch har tillverkat det:
http://www.actronics.eu/sv/wp-content/uploads/sites/5/ventura/bosch-jetronic-ecu.jpg

På din beskrivning verkar det som att kontaktstycket du har är någon typ av snabbkontakt som ska göra det smidigare att plocka ur motorn ur bilen? Har du möjlighet att ta bilder på grejerna så gör gärna det, det finns bilduppladdningsfunktion här på forumet så det går ganska lätt att ordna. Med bilder är det enklare för oss andra att hjälpa till.


I länken nedan, sida 98, börjar en lista över vilka stift som gör vad i den styrenheten. Jag fick inte reda på vilken årsmodell det var på bilen så jag tog den från 93, men du kan hitta andra årsmodeller på samma sida om du söker en stund.
http://wedophones.com/Manuals/BMW/1993% … Manual.pdf

Som jag förstår det så är det detta du vill ha svar på:
1. Behöver startmotorn kopplas ihop med original styrenhet?
Är det som jag tror så är kontaktstycket du har en snabbkontakt och då har de mest troligt dragit kabeln för startsolenoiden via den. En sån kabel fanns ju framdragen till Sierrans originalmotor också och den bör gå från tändningslåset.

2. Behöver bränslepumpen vara kopplad till original styrenhet?
Original sitter den inkopplad på utgång 85 på relät. Den är märkt som utgång, om det sedan är som jag är van så är det en jord som boxen sedan jordar ned i chassit när tändningen är till. Koppla den som jord, endera drar relät eller så har du jord på båda sidor om spolen, och då får du koppla om det därefter.

3. Ska jorden kopplas in någonstans i original styrenhet?
Ja. Stift 6, 15, 28, 34, 45, 55 är i listan märkta som jordar och ska jordas mot bilens chassi.

När jag svarat så har jag utgått från listan över styrenhetens kontaktstycke, jag tror och hoppas att jag hittat rätt. Tittar man på listan så hittar man även ytterligare jordar, men de verkar vara jorden från olika givare som ska tillbaka till styrenheten.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Se också till att du jordar bra från motorblock och topplock mot chassi!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Chainstep
27 juli 2015 · 18 Inlägg

Ja den bilden stämmer! Tack för hjälpen så länge, jag återkommer om de uppstår mer problem. Och hur de går smile

BMW 325i E36 "GW" (1992)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Hoppas det löser sej! Ja gör det, kan vara kul att höra om det funkar!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Chainstep
27 augusti 2015 · 18 Inlägg

Den går som en klocka nu! Har lite problem med kopplingsmekanism bara..

BMW 325i E36 "GW" (1992)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 augusti 2015 · 1 899 Inlägg

Chainstep skrev:
Den går som en klocka nu! Har lite problem med kopplingsmekanism bara..

Kul att det löste sej!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang