Volvo 765 Turbo Intercooler B230FT startar men går inte i gång

Ticker Building the Reeper.....
28 augusti 2015 · 37 Inlägg

Hej på er.

Jag har som sagt en Volvo 765 Turbo intercooler med en B230FT motor. Grejen är att jag har rivit ur all inredning så jag har kopplat loss all el från stolar och annat som åkte ur för rostlagning. Bilen har alltid startat och gått igång utan problem och gått som en klocka. Den har Volvo Original alarm och jag hade kopplat loss ECU:n för motorn eftersom planen var å trimma boxen. Men det blev inte av innan jag vart av med lokalen jag hade och jag vart tvungen å slänga ihop bilen lite hastigt för att kunna flytta på den. Jag kopplade in ECU:n och allt annat jag hade kopplat loss från motorn. Bilen hade stått utan ström en längre tid och nu när jag försöker starta den så gör den just bara det...startar å startar. Han låter precis som om han inte får något bränsle alls, som om man tagit ut alla tändstift....

Vad tror ni detta kan bero på? Kan det vara larmet som gör att han inte får något bränsle? Eller har ni möjligen några andra förslag?

Vore ytterst tacksam för svar, eftersom jag bor på Island så är det inte så många som kan det här bilarna längre wink

Tack på förhand!

Mvh

Sigge

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Johan_92
28 augusti 2015 · 41 Inlägg

Det är ju bra om den startar smile och den kan inte starta utan att gå igång, för då är den redan igång. Den drar runt utan att starta heter det.
Du talar om att den låter som den inte får bränsle, att någomn tagit ut stiften, vet du hur en motor fungerar?
Kolla om den har gnista till att börja med, det är nog lättast

Ticker Building the Reeper.....
30 augusti 2015 · 37 Inlägg

Den har gnista. Det finns tillräckligt med bensin, det jag undrade är om det kan vara någon startspärr eller något som stänger av bränsle tillförseln? Den har Volvo original larm. Jag som sagt kopplade loss ECU:n och lmm eftersom det var på plan att trimma boxen. Kopplade ihop allt igen eftersom jag vart tvungen å tömma lokalen jag hade. Skall in i en ny lokal nu med hösten och tänkte försöka få i gång bilen. Den snurrar runt men startar inte. Undrade bara om någon har några tips åt mig så det gå snabbare för mig att lokalisera felet och få i gång bilen.

Tack på förhand.

Mvh
Sigge

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Johan_92
30 augusti 2015 · 41 Inlägg

Lovar den något alls? Om den får gnista, så måste det ju vara bränsletillförseln, förutsatt att gnistan finns vid rätt tidpunkt, och är tillräckligt stark. Har du kopplat in larmet som det var då?

EDIT, verkar som att originallarmets startspärr bryter strömmen till startmotorn, så att den inte alls drar runt ifall det skulle vara felet

Låter bränslepumpen när du drar runt motorn?

Senast redigerat av Johan_92 (30 augusti 2015)

zemet
31 augusti 2015 · 4 038 Inlägg

Startar den på startgas? Isåfall har du soppa problem. En klassiker är ju att det jävla spridarrelät ger sig i tid och otid.
Prova dra runt motorn samtidigt som någon knackar på spridarrelät med en skruvmejsel eller något och se ifall den hoppar igång.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang