Tips om Rostskador!

hobs0n
22 augusti 2015 · 22 Inlägg

Hejsan folket! Här kommer lite frågor om rostskador och Nanoskydds material!

Bilen det handlar om är en Toyota Corolla Touring (eller vad den nu heter) från 2005. Jag köpte den 2008, den har gått snart 22 000 mil. Rost skadorna ökar och ökar och nu känner jag att det är dags att ta tag i skiten. Planen är att sälja den och köpa en SUV nästa år. Innan dess känns det som att det vore en bra ide att fixa dessa rost skador innan vi säljer den för att inte minska värdet alltför mycket.

Jag känner inte att jag vill lägga ner pengarna på att lämna in den så lägga lite tid på att fixa den själv känns som en bra ide, dessutom så lär jag mig om bilvård smile
Jag har inga krav på att det ska se snyggt ut, det ska bara vara så enkelt, effektivt och hållbart som möjligt!

Det sköna är att svärföräldrarna har en stor stuga och garage med många verktyg så jag har ett bra ställe att arbeta på.


Här kommer lite bilder på skadorna:

https://goo.gl/photos/kw5kJJLMQpS4xSPH8

nucken
22 augusti 2015 · 94 Inlägg

Det där hålet behöver mer än rostskydd....

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
_Thor_
22 augusti 2015 · 512 Inlägg

Du behöver skära bort rosten runt hålet och svetsa i ny frisk plåt. Finns ingen väg runt det.

Det är bättre att låte det vara än att försöka göra en "enkel" lagning.

hobs0n
23 augusti 2015 · 22 Inlägg

Jo svärfar sade samma sak... Attsingen! Med tanke på att vi ska sälja bilen inom 1-2 år så är då frågan om det är värt att göra något jobb med det där hålet i plåten?

Men de mindre rost skadorna, räcker det med att skrapa de rena och behandla och lacka dem?

_Thor_
23 augusti 2015 · 512 Inlägg

hobs0n skrev:
Jo svärfar sade samma sak... Attsingen! Med tanke på att vi ska sälja bilen inom 1-2 år så är då frågan om det är värt att göra något jobb med det där hålet i plåten?

Men de mindre rost skadorna, räcker det med att skrapa de rena och behandla och lacka dem?

Jag skulle gissa att det kostar 1500:- att få fixat på en verkstad.

Ett annat alternativ är att pensla på Rost Stopp och hoppas att det inte blir värre.

De mindre skadorna kan du nog fixa själv genom att försöka få skadorna så rena som möjligt, i med rostskydd, och i med lackstift.

spillolja
23 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Skrapa bort löst sittande rost och färg, sedan tunt med dinitrol ML som effektiv stoppar fortsatt rostbildning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hobs0n
26 augusti 2015 · 22 Inlägg

_Thor_ skrev:

hobs0n skrev:
Jo svärfar sade samma sak... Attsingen! Med tanke på att vi ska sälja bilen inom 1-2 år så är då frågan om det är värt att göra något jobb med det där hålet i plåten?

Men de mindre rost skadorna, räcker det med att skrapa de rena och behandla och lacka dem?

Jag skulle gissa att det kostar 1500:- att få fixat på en verkstad.

Ett annat alternativ är att pensla på Rost Stopp och hoppas att det inte blir värre.

De mindre skadorna kan du nog fixa själv genom att försöka få skadorna så rena som möjligt, i med rostskydd, och i med lackstift.

Tackar för tipsen. Jag ska lämna in bilen imorgon torsdag för byte av kullager på vänstra framhjulet. Ska passa på och fråga om rosthålet då.

Det där med pensla på Rost Stopp, ska jag inte göra något annat alls innan?

spillolja skrev:
Skrapa bort löst sittande rost och färg, sedan tunt med dinitrol ML som effektiv stoppar fortsatt rostbildning

Menar du det stora rosthålet, eller de mindre rostskadorna?

Vad är en lämplig metod för att få de mindre skadorna rena, skrapa rent med kniv, sandpapper??

hobs0n
26 augusti 2015 · 22 Inlägg

Kollar genom: http://www.seab.se/rad-och-tips/mala-direk/ så nu har jag svar på hur jag ska göra med de små rostskadorna smile

"Hammerite finns även som spray. Utmärkt till mindre bättringsarbeten och ytor där det kan vara svårt att komma åt med pensel." Tänkte att det där lär väl passa till alla de mindre rostskadorna? Skrapa rent dem och spraya på dem sen?

_Thor_
26 augusti 2015 · 512 Inlägg

hobs0n skrev:
Kollar genom: http://www.seab.se/rad-och-tips/mala-direk/ så nu har jag svar på hur jag ska göra med de små rostskadorna smile

"Hammerite finns även som spray. Utmärkt till mindre bättringsarbeten och ytor där det kan vara svårt att komma åt med pensel." Tänkte att det där lär väl passa till alla de mindre rostskadorna? Skrapa rent dem och spraya på dem sen?

Hammarlack är väldigt användbart vid rostskyddning, men kanske inte lämpligt för dina syften.

Kör en rostomvandlare, typ Rost Stopp (finns på Biltema). Och pensla på det och låt blie en hård yta över några dagar. Sedan kan du ev. snygga till översta lagret.

it_mutt Avstängd
26 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

hobs0n skrev:

_Thor_ skrev:

hobs0n skrev:
Jo svärfar sade samma sak... Attsingen! Med tanke på att vi ska sälja bilen inom 1-2 år så är då frågan om det är värt att göra något jobb med det där hålet i plåten?

Men de mindre rost skadorna, räcker det med att skrapa de rena och behandla och lacka dem?

Jag skulle gissa att det kostar 1500:- att få fixat på en verkstad.

Ett annat alternativ är att pensla på Rost Stopp och hoppas att det inte blir värre.

De mindre skadorna kan du nog fixa själv genom att försöka få skadorna så rena som möjligt, i med rostskydd, och i med lackstift.

Tackar för tipsen. Jag ska lämna in bilen imorgon torsdag för byte av kullager på vänstra framhjulet. Ska passa på och fråga om rosthålet då.

Det där med pensla på Rost Stopp, ska jag inte göra något annat alls innan?

spillolja skrev:
Skrapa bort löst sittande rost och färg, sedan tunt med dinitrol ML som effektiv stoppar fortsatt rostbildning

Menar du det stora rosthålet, eller de mindre rostskadorna?

Vad är en lämplig metod för att få de mindre skadorna rena, skrapa rent med kniv, sandpapper??

Du -kan- slipa i förväg för att få bort så mycket rost som möjligt eller ta med en stålborste för att få bort lösa flagor. Det är lite hur "seriös" man vill vara med det hela smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hobs0n
28 augusti 2015 · 22 Inlägg

Gutenmorgen!
Toyota tog 3000:- för att enbart göra rent och svetsa in ny plåt. Skulle de göra resten, inklusive lackering och allt så skulle det gå på runt 7000:-.
De berättade att skadan var rejäl och det skulle behöva bytas runt 40cm plåt.
Däremot sade de att det inte var en viktig bärande del, det är den inre delen som är bärande så besikta bilen borde inte bli något problem. De sade också att skador som detta sänker värdet rejält och att reparera skadan rejält tjänar man alltid på, rent ekonomiskt sett, sen känns det ju moraliskt bättre att sälja en bil där man vet att skadorna blivit ordentligt gjorda smile

Har ni tips på pålitliga plåtverkstäder i Uppsala området? Om Toyota gör jobbet och jag gör resten själv, vad behöver jag för tillbehör och ämnen saker för att få ett bra skydd för den nya plåten? Med tanke på att den nya plåten kommer skapa rejäla kanter så bör det spacklas  runt den, för att undvika att kanterna sliter osv eller finns det ngt enklare sätt att göra?  (jag kommer söka på detta men kul och hjälpsamt att få flera åsikter smile)

Tack på förhand!

spillolja
28 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Ringer man runt för pris kan man säkerligen lätt pressa priset till hälften, ska man behålla bilen efter rep, bör en hel rostskyddsbehandling göras kostar ca 7000-9000:-  http://www.rostskydd.info/

eftersom bilens ska säljas snart så det mest ekonomiska alternativet sälj den som den är

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Thor_
28 augusti 2015 · 512 Inlägg

hobs0n skrev:
Gutenmorgen!
Toyota tog 3000:- för att enbart göra rent och svetsa in ny plåt. Skulle de göra resten, inklusive lackering och allt så skulle det gå på runt 7000:-.
De berättade att skadan var rejäl och det skulle behöva bytas runt 40cm plåt.
Däremot sade de att det inte var en viktig bärande del, det är den inre delen som är bärande så besikta bilen borde inte bli något problem. De sade också att skador som detta sänker värdet rejält och att reparera skadan rejält tjänar man alltid på, rent ekonomiskt sett, sen känns det ju moraliskt bättre att sälja en bil där man vet att skadorna blivit ordentligt gjorda smile

Har ni tips på pålitliga plåtverkstäder i Uppsala området? Om Toyota gör jobbet och jag gör resten själv, vad behöver jag för tillbehör och ämnen saker för att få ett bra skydd för den nya plåten? Med tanke på att den nya plåten kommer skapa rejäla kanter så bör det spacklas  runt den, för att undvika att kanterna sliter osv eller finns det ngt enklare sätt att göra?  (jag kommer söka på detta men kul och hjälpsamt att få flera åsikter smile)

Tack på förhand!

Lol... Vilket äckligt bilhandlarsnack. Dem tänkte lura skjortan av dig.

Vem som helst med en vinkelslip, MIG-svets och lite plåt kan fixa rosthålet på nolltid.

Spackling och lackering tar ju lite tid emellan torkningarna, men det är totalt sett inte många timmars jobb.

Senast redigerat av _Thor_ (28 augusti 2015)

hobs0n
28 augusti 2015 · 22 Inlägg

Jag var till två andra seriösa plåtverkstäder efter Toyota idag. De båda tittade och kände på plåtskadan och båda sade att Toyotas pris på 3000:- för enbart plåtarbetet var billigt eftersom det var så mycket jobb med det och att det skulle ta mer än en halv dag. Den sista sade att ingen vill göra plåtjobb där nere på bilar och han skulle ta 4500-5000:- för att  göra hela jobbet, inklusive lackning.

_Thor_: ok, låter ju enkelt då hehe, synd att jag inte har det... eller känner ngn som har det! Dock så finns det en släkting som fixat lite andra bilar för mig förut. Ska få fram hans namn och nummer å se vad han säger smile

Är det svårt att spackla och lackera? Annars tänkte jag att kunde jag pröva på och lära mig. Antar att man bör stå i en verkstad och inte utomhus?

hobs0n
28 augusti 2015 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
Ringer man runt för pris kan man säkerligen lätt pressa priset till hälften, ska man behålla bilen efter rep, bör en hel rostskyddsbehandling göras kostar ca 7000-9000:-  http://www.rostskydd.info/

eftersom bilens ska säljas snart så det mest ekonomiska alternativet sälj den som den är

Jag gjorde en rostskydds behandling av ett Dinitrol center i Uppsala för några år sedan så inge mer sånt medans jag äger bilen smile

De flesta säger att det är värt att reparera rostskadan för att inte bilens värde ska minska alltför mycket. Kanske inte Toyotas hutlösa pris på 7000:- men de rekommenderade inte heller att de skulle göra det utan sade åt mig att kontakta mindre firmor för detta, eller privatpersoner som kunde detta.

_Thor_
28 augusti 2015 · 512 Inlägg

hobs0n skrev:
Jag var till två andra seriösa plåtverkstäder efter Toyota idag. De båda tittade och kände på plåtskadan och båda sade att Toyotas pris på 3000:- för enbart plåtarbetet var billigt eftersom det var så mycket jobb med det och att det skulle ta mer än en halv dag. Den sista sade att ingen vill göra plåtjobb där nere på bilar och han skulle ta 4500-5000:- för att  göra hela jobbet, inklusive lackning.

_Thor_: ok, låter ju enkelt då hehe, synd att jag inte har det... eller känner ngn som har det! Dock så finns det en släkting som fixat lite andra bilar för mig förut. Ska få fram hans namn och nummer å se vad han säger smile

Är det svårt att spackla och lackera? Annars tänkte jag att kunde jag pröva på och lära mig. Antar att man bör stå i en verkstad och inte utomhus?

Ärligt talat så är det inte värt att laga för de priser du anger.

Ev. värdeminskning pga de skador du visar är mindre än kostnaden för reparationen anser jag.

Rostskydda så det iallafall inte blir värre, och sälj till någon som kan svetsa eller inte bryr sig.

spillolja
28 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Det billigaste alternativet:

svetsa igen hålet efter alla konstens regler, och få fogen tillslipad

åk hem lägg på rostskyddsfärg, evt. jämna till fogen med karosserikitt sedan bättringsfärg

borra 2 st 10mm hål i tröskellådan, spruta i Dinitrol ML med hålrums-slang

plugga hålet:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=0

Sälj Bilen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hobs0n
30 augusti 2015 · 22 Inlägg

_Thor_ skrev:

hobs0n skrev:
Jag var till två andra seriösa plåtverkstäder efter Toyota idag. De båda tittade och kände på plåtskadan och båda sade att Toyotas pris på 3000:- för enbart plåtarbetet var billigt eftersom det var så mycket jobb med det och att det skulle ta mer än en halv dag. Den sista sade att ingen vill göra plåtjobb där nere på bilar och han skulle ta 4500-5000:- för att  göra hela jobbet, inklusive lackning.

_Thor_: ok, låter ju enkelt då hehe, synd att jag inte har det... eller känner ngn som har det! Dock så finns det en släkting som fixat lite andra bilar för mig förut. Ska få fram hans namn och nummer å se vad han säger smile

Är det svårt att spackla och lackera? Annars tänkte jag att kunde jag pröva på och lära mig. Antar att man bör stå i en verkstad och inte utomhus?

Ärligt talat så är det inte värt att laga för de priser du anger.

Ev. värdeminskning pga de skador du visar är mindre än kostnaden för reparationen anser jag.

Rostskydda så det iallafall inte blir värre, och sälj till någon som kan svetsa eller inte bryr sig.

Efter allt jag läst och frågat om så verkar det helt klart värt att fixa skadan ordentligt. Målet är ju att sälja bilen inom 1-2 år men det kan ta längre tid beroende på hur bra vår boende plan löser sig så därav vill jag dels för min skull, bilens skull och bilens nästa ägarens skull att den repareras ordentligt nu.

spillolja skrev:
Det billigaste alternativet:

svetsa igen hålet efter alla konstens regler, och få fogen tillslipad

åk hem lägg på rostskyddsfärg, evt. jämna till fogen med karosserikitt sedan bättringsfärg

borra 2 st 10mm hål i tröskellådan, spruta i Dinitrol ML med hålrums-slang

plugga hålet:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=0

Sälj Bilen

Tackar för den välskrivna guiden!

Jag ska se om jag kan få tag i ngn som kan göra plåtjobbet åt mig, annars får la Toyota göra det, de hade det billigaste erbjudandet, tro det eller ej smile

Rostskyddsfärg, passar denna?.

Är detta karosserikitt bra?

_Thor_
30 augusti 2015 · 512 Inlägg

hobs0n skrev:
Rostskyddsfärg, passar denna?.

Är detta karosserikitt bra?

Epoxygrund blir mycket bra! (=

Karosserikittet du länkar till är väl mer för att montera framskärmar och ha mellan plåtytorna.

Vad du behöver är finspackel och en 2-komponents billack + ev. klarlack.

spillolja
30 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Toyota är populära bilar för export till Nigeria, och då har mindre rosthål väldigt liten betydelse liksom slutkörd misse

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang