Drömbilen! Hur finansierar ni den?

Vallentinoo
27 augusti 2015 · 146 Inlägg

Precis som ni säger så blir det att spara kontant till en lek bil lägger budjet lite lägre en 200k då iofs men då äger man den direkt och vet att man inte är skyldig något. Så hård sparande till sommaren från och med nu och då bör ja hamna runt en 80-90 k så något roligt för det bör man få smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
Muttley
27 augusti 2015 ·

Vallentinoo skrev:
Precis som ni säger så blir det att spara kontant till en lek bil lägger budjet lite lägre en 200k då iofs men då äger man den direkt och vet att man inte är skyldig något. Så hård sparande till sommaren från och med nu och då bör ja hamna runt en 80-90 k så något roligt för det bör man få smile

Du hittar ju faktiskt ett par supra för dem pengarna.  Som verkar vara relativt orörda.

Dawee
28 augusti 2015 · 194 Inlägg

Jobbar

mikegbg
28 augusti 2015 · 181 Inlägg

Pappa betalar

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2015 · 7 217 Inlägg

slår huvudet riktigt hårt i väggen och inser att det är dags att sluta drömma

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
28 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:
slår huvudet riktigt hårt i väggen och inser att det är dags att sluta drömma

Lite så är det. Drömbil för mig vore en silverfärgad vagn som flitigt kördes av en fiktiv engelsk agent. Den kostar mer än mitt hus i Stockholm är värt. Det är en drömbil. För mig handlar det om att sänka ribban och hitta något roligt och framförallt udda. Som jag faktiskt har råd med.

Bruksbilarna har jag däremot alltid lånat till. Omvända världen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Teho
29 augusti 2015 · 237 Inlägg

Sparade till GT86 i ca ett halvår, hade redan lite kapital på banken sedan tidigare. Jobbade mycket övertid och sparade i snitt 20-25k per månad.
Fick upp ögonen för modellen på en visning mitt i vintern, fanns således ingen anledning att låna och köpa direkt eftersom den bara skulle stått i garage och samlat damm tills våren.

Putteliten
29 augusti 2015 · 9 068 Inlägg

Vill man ha någonting rätt snart och inte behöva jobba för det, så är det lån eller kredit som gäller. Finns dom som tar 300-400K i lån till bil, så 200K är ju inte mycket.
Annars om du kan tänka dig att jobba lite så köp/byt laga sälj och dra ihop pengar på det sättet. Det går, folk ger bort bra bilar eller säljer skitbilligt och andra köper gärna en bil som går ett år eller 2.
Vet en som höll på såpass att han inte behövde röra sin lön på 10år, då hade han även lån på sin nybyggda villa samtidigt....

-jimmy
29 augusti 2015 · 377 Inlägg

Spar o köp din bil. 200.000kr spar du ihop på 2 år. smile

dfine BMW entusiast
29 augusti 2015 · 579 Inlägg

Idag köper dom flesta sina nyare/dyrare bilar genom att låna en stor del av beloppet och det är egentligen inget fel med det så länge som man klarar av att betala av lånet. Priset på nyare bilar är högt och dom allra flesta klarar helt enkelt inte av att spara ihop till en bil inom en rimlig tid.
Det jag stör mig på är att det ses som helt ok att låna 200-300.000:- för att betala av sin nya Volvo eller VW Passat, medans samma människor tycker att man är dum om man lånar 100.000:- för att köpa sig en BMW, Audi, Mercedes, Supra eller vilken annan bil som helst som sticker ut lite.

Jantelagen..

viccoA
29 augusti 2015 · 3 109 Inlägg

Hobbybilar köper jag helst kontant. Någon drömbil äger jag inte ännu och frågan är om jag kommer prioritera att skaffa en eller om det ska förbli drömmande. Bruksbilen (GLKn) är min tjänstebil så den är det inte jag själv som finansierar.

Senast redigerat av viccoA (29 augusti 2015)

supraturbo gött med mos pajjka
29 augusti 2015 · 181 Inlägg

jag tycker lite tvärtom, har man ekonomi för att ta ett lån på säg 200000:- och sedan på 8-12 år tex och ha en låg månadskostnad och unyttja den låga räntan och inte behöva göra avkall på allt annat kul och dina cash som blir över växer ju bra på kontot,lån är just till för att kunna unna sig det man vill utan att behöva spara till det i flera år och inte behöva gå på knäna pga ett hysteri om att man måste ha bilen bet kontant.
så gjorde jag själv i början pengarna kommer med tiden på kontot,har en del bilar i dag och inte ett lån på dom
tiden går och lånen blir lösta och ev en del bra affärer på vägen.

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 augusti 2015 · 3 929 Inlägg

Cash.
Har man inte pengarna så har man inte råd anser jag.

Bara att börja spara smile


Jag känner att jag kan utveckla mitt svar lite också eftersom folk med lån över sina huvuden ogillar mina tankar.

Säg att du har 10 kronor, du vill köpa en cykel för 300 kronor.
Har du då råd med den cykeln?
Självklart inte.

Men, din granne erbjuder en cykel för 10 kronor, den är rasslig och ful men den fungerar samt gör jobbet du behöver den till.

Vad gör du i detta fallet? Tar du lån på resterande 290 kronor för att ha råd med cykeln? Varför skall du göra det? Du har ju inte råd med den cykeln.
Då är det bättre att göra antingen:
1. Köpa cykeln för 10 kronor och göra den bättre allt eftersom du får pengar.
2. Spara till 300 kronors cykeln.


Finns pengarna så säger jag endast KÖR! Det enda som hindrar dig i det laget är hur sentimental du är för dina pengar för att köpa en bil så skall du räkna med en garanterad förlusat på pengarna. Kvittar vilken bil du köper eller hur gammal, räkna med att allt försvinner och det du får tillbaka när du säljer den skall du vara lycklig över. Då slipper du bli förvånad när din 300 tusen kronors bil skottar motorn och du sätter den i ett träd och allt som du kan få pengarna för är bakvagnen värd 3500:-.
Finns inte pengarna, så är det bara att spara ihop tills du har råd, och då är det bara att gasa! cool

Senast redigerat av Thunderbird88 (29 augusti 2015)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 augusti 2015 · 3 929 Inlägg

sotar skrev:
Jag köpte en på kredit, 1.95% ränta, bilen kostade cirkus 250-260.000, la ca 50'000 i handpenning, hade en månadskostnad på runt 3500-3600kr..

SKITKUL med en NY bil, Bmw'n på mina "gamla bilar".. MEN.

Jag har haft lån och krediter ända sen jag blev 18, har svårt att hålla i pengar, svårt att inte impulshandla..
Har pendlat lite fram och tillbaka mellan att ha "lite" skulder till att ha "lite mer".

Idag går ett gammalt blanco på 1500kr månaden.. i 10ÅR till.
Ett annat blanco på 660kr månaden... i 10ÅR till.
En tredje kredit på 1000kr månaden... i 5 Månader till.
Ännu en kredit på 500kr månaden.. i 3 Månader till.

Lägg nu märke till att när jag hade BWMn hörde även denna till listan ovan.

DVS över 7000kr i bara krediter och lån VARJE MÅNAD.

Mitt råd till dig Vallentinoo.

Kan du hålla dig ifrån krediter och lån på allt, då kommer du vara lycklig i slutändan hur du än ser på det.
Lita inte på "alla" fasader, vissa är sköra som pappershus medans andra byggda i stål.

Lån och krediter som inte är bundna till t.ex. ett HUS, har lätt att hamna på hög och växa i ett snabbt tempo.

Mycket värdefullt att du delar med dig av din egna ekonomi och berättar exakt vad man INTE ska göra.
Det är inte så kul för dig att betala på lånet på en bil, som du säkert inte ens har kvar längre!
Väldigt ofta såna situationer folk sätter sig i. Betalar i 5 år extra på en biljävel dom inte ägt de senaste 3 åren ens.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Muttley
29 augusti 2015 ·

dfine skrev:
Idag köper dom flesta sina nyare/dyrare bilar genom att låna en stor del av beloppet och det är egentligen inget fel med det så länge som man klarar av att betala av lånet. Priset på nyare bilar är högt och dom allra flesta klarar helt enkelt inte av att spara ihop till en bil inom en rimlig tid.
Det jag stör mig på är att det ses som helt ok att låna 200-300.000:- för att betala av sin nya Volvo eller VW Passat, medans samma människor tycker att man är dum om man lånar 100.000:- för att köpa sig en BMW, Audi, Mercedes, Supra eller vilken annan bil som helst som sticker ut lite.

Jantelagen..

Nu är de ju min åsikt och jag struntar helt i att folk köper penisförlängare.
Men om man jämför att köpa en bruksbil för 200 eller en supra för sommarmånaderna och 200 så är man lite efter.   

Man får ju såklart göra det. Men de är de dummaste man kan göra i livet.  Om man nu inte tjänar över 30 efter skatt och har minimala utgifter.

Man har igen en bruksbil man kan pendla till jobb med året runt

Glömde tillägga.   Köper för lånade pengar

Senast redigerat av tkd_rille (29 augusti 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 augusti 2015 · 14 007 Inlägg

dfine skrev:
Idag köper dom flesta sina nyare/dyrare bilar genom att låna en stor del av beloppet och det är egentligen inget fel med det så länge som man klarar av att betala av lånet. Priset på nyare bilar är högt och dom allra flesta klarar helt enkelt inte av att spara ihop till en bil inom en rimlig tid.
Det jag stör mig på är att det ses som helt ok att låna 200-300.000:- för att betala av sin nya Volvo eller VW Passat, medans samma människor tycker att man är dum om man lånar 100.000:- för att köpa sig en BMW, Audi, Mercedes, Supra eller vilken annan bil som helst som sticker ut lite.

Jantelagen..

Om man nu ska låna så spelar det för i helvete ingen roll vilken bil det är. Håller med dig dfine.....den där Jantelagen är konstig. Folk idag tittar sällan på priset utan frågar bara "Vad kostar den i månaden?" och bryr sig mindre om vad priset blir i slutändan. Detta gäller främst datorer, mobiltelefoner, surfplattor o.s.v. Hemelektronik upp till 10000 kr måste man försöka betala kontant, det är iaf min åsikt.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
baltis
29 augusti 2015 · 1 948 Inlägg

Har du råd att låna så låna... tänk bara på att en bil som supra, skyline, m3 osv osv kostar en del att underhålla/reparera...

Tänk även för gudsskull på att ammortera ordentligt, jag säger MINST 20% av bilens värde om året... alltså avbetalningstid på MAX 7 år...
Inte roligt ifall din ekonomiska situation förändras och du måste sälja bilen och sen står där utan bil men 20k kvar på lånet...

Jag köpte min m3a med lånade pengar, dock såg jag till att ha betalt av lånet inom ett halvår...

Idag har jag insett att låna pengar och betala 2-3-4 tusen varje månad för en "leksak" som bara används ett fåtal gånger eller månader om året inte är för mig...
Har även insett att en bruksbil för 200k istället för 50-70k INTE är värd dom extra kostnaderna det medför (ränta, amotering, serva på märkesverkstad, dyrare försäkring osv osv).

Tycker det e jävligt skönt att istället få lönen, betala hyran och några fler små räkningar och sen ha en BRA summa varje månad att göra vad jag känner för.
Har vänner med fasta utgifter på mer än 20 k i månaden... och detta innan det tankas bilar, köps mat osv... lider fan med dom... och några pengar lyckas dom ju heller aldrig spara... så när dom väl vill köpa något nytt... ja då lånar dom till det igen...
Även fast räntan e så pass låg som den e idag så är det ren idioti enligt mig.

Ne jag måste nog säga att jag tycker ifall du måste låna för att kunna köpa din bil... då har du egentligen inte råd med din bil smile (om du nu inte kan betala av lånet på 6-12 månader).

dfine BMW entusiast
30 augusti 2015 · 579 Inlägg

tkd_rille skrev:
Text

Om du läser min text så är Supra ett av mina exempel, inte det enda. Jag skrev också "eller vilken annan bil som helst som sticker ut lite". Med detta menar jag självklart inte bara sportbilar utan alla bilar som inte passar in under jantelagen.

Jag har fått mycket kommentarer om mitt bilköp, framförallt att det är onödigt och att jag hade kunnat köpa någon annan bil istället. Även varför jag var tvungen att köpa en så dyr bil, oftast kommer dessa kommentarer av såna som har betalat betydligt mer för sina "vanliga" bilar.

Ingooo
30 augusti 2015 · 167 Inlägg

Men herregud vad är 200 tkr? Visst sitter du med en massa andra lån och har det knapert så låna inte. Är du ekonom så kan du säkert placera dina pengar smartare än i en kukförlängare. Men 200 tkr är inte farligt mycket pengar att låna upp sig på och som jag sagt innan man lever bara en gång. Bilen blir ju i regel inte helt värdelös över en natt heller för den delen.

supraturbo gött med mos pajjka
30 augusti 2015 · 181 Inlägg

många moral generaler här som verkar inte ha riktigt koll heller.
en nyare bruksbil är det sämsta att köpa och låna pengar till skiten rasar i värde och man kan lätt stå med skulder då bilen är såld om man inte amorterar duktigt, men ts pratar om en sommarbil en sk drömbil för honom och jag kan säga att dom flesta japan 90 tals ikoner då inte rasar i värde utan bara att flytta pengarna till ngt som är kul och sedan sälja igen med minimal förlust eller till och med lite vinst. samma med flesta eftertraktade sportbilar som blivit ett gäng år, så åk sliten och bet brukis och ha ev lån på sommarbil som inte sjunker i värde utan kanske till och med ökar,

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang