Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 200 783 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2022
Iamjonas
16 juli 2015 · 226 Inlägg

Kul och se projektet du snackade om! Glömde tacka för optimeringen, går fint som snus!

Manick
17 juli 2015 · 369 Inlägg

Iamjonas skrev:
Kul och se projektet du snackade om! Glömde tacka för optimeringen, går fint som snus!

Härligt att höra! smile

Ja de går lite trögt nu men jag står i startgroparna.. Typ allt som behövs ligger på hyllan nu, bara att börja riva så fort jag har plats i garaget.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
3 augusti 2015 · 369 Inlägg

Dags att de skulle hända något här nu kände jag, har en veckas semester.. big_smile

Har badat av topparna ordentligt och gjort dom redo för montering, tänkte försöka få ihop hela maskinen i morgon..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3bd7faffe44612ff822f792907f37c81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-06e660b5fad50db92e75f6f8239c1cdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-31b4180ae477388bc259da519007e7fc.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
4 augusti 2015 · 369 Inlägg

Här händere lite mer grejer idag..

Putsat lite på vevhusventilationsgrejor och fått tillbaks det:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-98d8d6c0e757f875b9634d39fe213548.jpg

Vevhuslock - PÅ!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-304d6e3ea54ea3df254139cea1472222.jpg

Vattenpumpsbyte! Var inget fel på den gamla vad jag vet men är hellre på säkra sidan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8bdf7551352ea52af19bd9c03e58ae09.jpg

Nya pumpen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-361d36f80d1a19a58dbe53b93c0e6f93.jpg

Dags för toppar, topplockspackningen får man såklart inte glömma..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-fb3ecc37f7892297caad2a9fcc364ca9.jpg

Momentdraget och klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9bd67f99df7e147ec440a82628c701a7.jpg

Provmontering av det svartlackade insuget, såg helt okej ut faktiskt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5eb61eac52ed6ca16da09032038bd0b9.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
DennisJonsson Audiot
5 augusti 2015 · 1 153 Inlägg

Skulle du köra med insugs spacers? smile

Audi S4 (1992)
Manick
5 augusti 2015 · 369 Inlägg

TheGuard skrev:
Skulle du köra med insugs spacers? smile

Inte vad som är planerat nej. Vet att man har pratat om det till dessa maskiner förr och att det är relativt vanligt på 1,8T maskinerna. Det är å andra sidan rätt enkelt att montera i efterhand, insuget sitter ju väldigt behändigt till smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
6 augusti 2015 · 369 Inlägg

Mer meck idag!

Remhjulet som blästrades för en bunt sidor sen fick lite färg på sig:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e8dc5245e56c6528dcac8947543c7d7c.jpg

Dags att göra rent tråget innan montering!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cb70226aaac23ac28fabb208862c100b.jpg

Ny oljepump monterad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-568534efc7cb22e9794fe5ae5aad05a9.jpg

Antiskvalp-grejer på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-dab012be610ee48a83f294b5a10dbbf4.jpg

Många jävla skruvar var det men nu sitter tråget där! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-89859c9498f8e741a2d81cb97efd1253.jpg

Åsså har vi vänt på åbäket igen, dammskyddat de mesta..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a07e3a6dfa1ff7c6c2bde2f9a7691ec7.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
8 augusti 2015 · 369 Inlägg

Vart bara en kortis i garaget idag, spenderade dagen med att åka runt och hämta upp delar istället...

Lyckades få lite ny färg på kamremskåporna i alla fall, vart som nya! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1a258da913451a98467eba0a29134e59.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
9 augusti 2015 · 369 Inlägg

Lite mer småpyssel har jag hunnit med under helgen..

Kamremmen monterad, måste säga att det var sjukt smidigt med kamlåsningsverktyget, verkligen idiotsäkert att få dit grejerna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0b151668a32f459021237181f3b5e870.jpg

Nylackade kåporna på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-76e39168d22eaa74222d263f01ed791f.jpg

Åsså var jag ju tvungen att provmontera nuke-railsen. Svart insug och dessa fuel rails borde vara standard på dessa maskiner big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a4884a9726cd395b7fef798e147b4c9f.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
PojkN
9 augusti 2015 · 43 Inlägg

Ser bra ut! smile

wadde Tryck och pys-åka
10 augusti 2015 · 884 Inlägg

Det var fan en bra ide med lite färghälla på insuget. Så frågan är, kamkåporna svarta också ?

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Manick
10 augusti 2015 · 369 Inlägg

wadde skrev:
Det var fan en bra ide med lite färghälla på insuget. Så frågan är, kamkåporna svarta också ?

Ja jag är lite kluven kring det... har inte bestämt mig ännu tongue

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
wadde Tryck och pys-åka
10 augusti 2015 · 884 Inlägg

Vi får se vad expertpanelen här på garaget tycker !

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
RS8
19 augusti 2015 · 75 Inlägg

Nä Rosa kåpor passar nog bra wink
Blir det röda tändspolar? för annars skulle röda ventilkåpor bli fint dock kommer den då se ut som en RS4 B7 motor.

Angående plast spacer under insuget så skulle jag vilja ha det på min, för tempen i insuget är 20-30grader högre än efter IC
Jag får dock inte plats då jag kör med RS6 luftburken ovanpå motorn och den tar redan nu i min S8 huv.

Jag vet dock ej om 1.8t plast spacers passar RS6.. Det är ju olika artikel nr på insugspackningarna.

Senast redigerat av RS8 (19 augusti 2015)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
19 augusti 2015 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Nä Rosa kåpor passar nog bra wink
Blir det röda tändspolar? för annars skulle röda ventilkåpor bli fint dock kommer den då se ut som en RS4 B7 motor.

Angående plast spacer under insuget så skulle jag vilja ha det på min, för tempen i insuget är 20-30grader högre än efter IC
Jag får dock inte plats då jag kör med RS6 luftburken ovanpå motorn och den tar redan nu i min S8 huv.

Jag vet dock ej om 1.8t plast spacers passar RS6.. Det är ju olika artikel nr på insugspackningarna.

Nja, det blir svarta spolar med, har redan åtta stycken sånna liggande smile
Jag misstänker att det är rätt stor skillnad mellan insugen på 1,8T och dessa maskiner, även om avståndet mellan spridarna är identiskt så lär utformningen på insugskanaler vara helt annorlunda. Kanske kan vara värt att göra något custom i framtiden, dock känns inte detta som prio då de som sagt är rätt enkelt att lyfta på insuget med allt på plats sen smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
23 augusti 2015 · 75 Inlägg

Ja du har väll bantat ditt insug? för jag tycker det är ett helvete att lossa och sätta dit insuget med alla vevhus slangar, rör o slangar för dumpventiler, el-vattenpump med vatten slangar osv. som sitter på undersidan.

Har du forskat i startmotor lösningen och kommit fram till något än?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
23 augusti 2015 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Ja du har väll bantat ditt insug? för jag tycker det är ett helvete att lossa och sätta dit insuget med alla vevhus slangar, rör o slangar för dumpventiler, el-vattenpump med vatten slangar osv. som sitter på undersidan.

Har du forskat i startmotor lösningen och kommit fram till något än?

Precis. Dumpventilerna sitter inbyggda i turbona, vattenpumpen kommer få fortsätta ligga på hyllan och kommer inte monteras så där i krokarna är det bara vevhusslangar och slangar till rails som kommer vara "i vägen".

Startmotorbiten har vi inte grejat något med ännu, har ju inget svänghjul löst just nu (det sitter i bilen just nu) som vi kan använda för att börja måtta på det, de löser vi när gamla motorn är ur smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
26 augusti 2015 · 75 Inlägg

Jag ska ha ett extra S8 svänghjul liggande..
Hojta till så kan du låna det o mäta på.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
wadde Tryck och pys-åka
29 augusti 2015 · 884 Inlägg

RS8 skrev:
Jag ska ha ett extra S8 svänghjul liggande..
Hojta till så kan du låna det o mäta på.

Va... är du sjuk Martin ? "låna" hehe.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
LeafBox Lat Perfektionist
30 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Ska bli intressant detta!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang