Vw Passat 2006 drivaxel problem

pv78
27 augusti 2015 · 6 Inlägg

Hej,
Jag tänker hjälpa en släkting med hennes Passat från 2006...
Bilen slutat att fungera och jag kunde se att vänstra drivaxeln hade lossnat (helt lossnat, fick leta efter bultar och annat under bilen).
Nu har jag tänkt skruva fast drivaxeln men kunde inte göra det idag eftersom jag saknar 24 mm tolvkantshylsa för att lossna cumtrumbulten.

Nu vill jag rådfråga er om jag behöver tänka på någonting särskilt sen när jag ska lossna drivaxeln från cumtrumbulten, skruva fast den i växellådan och skruva fast centerumbulten?

Jag har köpt en ny centrumbul och, tre "brickor" som sitter på drivaxeln under bultarna som går in i v.lådan (gamla är deformerade). Jag har tänkt försöka lossna axeln en del och "dra in den lite", utan att ta ut den helt, så att jag kan skruva fast den mot växellådan (nu är det en del utrymme mellan axeln och växellådan som gör att bultarna inte " når " till växellådan).

Behöver jag lossna abs-sensor för att dra ut drivaxeln dvs.kan den skadas om jag inte gör det?
Kan det vara nåt mer som är trasigt på bilen, tänker varför lossnade axeln från början? Drivknuten verkar snurra runt obehindrat, kanske vibrationer 😕?

Tacksam för alla råd, har mkt lite erfarenhet av VW bilar. ☺

CC72
28 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Får du inte svar här så fråga på vwpc.se
(Passat-forum).

pv78
29 augusti 2015 · 6 Inlägg

CC72 - tack för ditt svar. Jag försökte fråga även där men inga svar...
Ja, såhär löste det sig. Jag försäkrade mig om att allt snurrade runt som det ska (drivaxeln/drivknuten) sen lyfte jag upp hjulspindeln så att drivaxeln kom lite närmare lådanoch efter lite till fick jag in en bult (provisoriskt). Sedan snurrade jag runt drivaxeln så att jag kunde få in fler bultar. Sedan sänkte jag hjulspindeln lite för att få in ännu fler/för att kunna skruva in bultarna ordentligt. Genom att höja/sänka hjulspindeln kommer drivaxeln närmare/längre bort ifrån lådan.

Jag gissar på att drivaxeln lossnade pga den var inte fastskruvad ordentligt efter ett kopplingsbyte för nåt år sedan.

Hoppas någon kan ha nytta av mitt inlägg!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang