Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)
Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
Du skaffar en framhjulsdriven bil med en 2.8 V6 och skall ha den som vinterbil? De låter som ett roligt projekt bara de
Kommer nog att följa detta med intresse
Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Nya pumpen på plats och allting nollat och spännt! Nu går den som en klocka
En tur via försäkringsbolaget och skaderegleraren tyckte den var i toppskick
Plockade bort mätarhuset för att byta lite lampor till bakgrundsbelysningen och hittade att lampan till CEL var urkopplad.. Den slocknar efter man kört ca 5min
Även lampan för Brake Pad wear var urkopplad Beläggen verkar vara i bra skick men är antagligen glapp någonstans..
Kopplade in mig i den gamla diagnostikporten med lite hjälp av google
Får bara felkod på immobilizern och har beställt ett emulator chip så jag slipper bekymmer
Hejdå Forden! Då var audin intjänad
Tyckte bromsarna tog lite dåligt bak.. Kärvade glidtappar och dåliga belägg var nog orsaken Nya belägg och nu bromsar den som den ska
Fixade även klimatkontrollern med en donatorenhet med dålig display, tack brorsan!
Ser riktigt bra ut med RS6 fälgarna från A4an
Ställde av A4an då den inte går riktigt rent. Turbon läcker olja så den ryker som en diesel Så ska spara lite pengar och sen plocka isär toppen och börja fixa Ett bra vinterprojekt!
Gamlingen har fungerat bra efter lite fix med bakbromsarna Riktigt praktiskt med en kombi! Gick dessutom prickfritt igenom besiktningen i Tisdags
Införskaffade mig en uppsättning 16" fälgar med Vinterdäck inför nästa säsong Eller så dubbar jag ur dem och använder dem som sommardäck till Gamlingen.
Över till projektet. Har inte hänt så mycket förutom lite planering.
Införskaffade mig en Whiteboard för att bättre ha koll på vad som behöver göras Avgassystemet har tillkommit på listan efter denna bild är tagen.
En nyhet är den nya ljuddämpen jag hämtade idag Kommer göra om sista biten av systemet då det stryper rätt mycket idag..
Mera planer är att beställa hem en ny WG och Dump och ta bort screampipe. Maxxtuning har varit i kontakt med mig angående tomgångsstyrningen så får se om vi får den fixad snart
Har bestämt mig för att satsa på att få bilen mera driftsäker så effektökning får bli nästa vinter
Wohoo! 100k visningar i min byggtråd! och 114 följare är inte dåligt det heller! Måste tacka er alla som har följt mitt bygge genom åren
Men nu till något mera intressant
Vissa gånger önskar man att man hade tillgång till lift men pallbockar fungerar om man är envis! Gamla Dämpen + rör hela vägen till downpipe borta.
Gamla dämpen + originalröret bortkapat från resten av systemet. Var nog dags att byta. Hittade även titthål
Efter en hel dag/kväll med passande och punktande så ställde Kim upp igen från Jussis motor för att helsvetsa! All heder åt honom som har tid för mig en lördag kväll!
Mina dåliga svetsningar + strypningen fixade! Nu ska min lilla 1.8 få andas ordentligt
De nya delarna Måste säga att jag älskar V-Band! Totalt sitter det 4par på hela systemet inräknat turbons anslutning.
Svetsporr!!
Där passa den bra! Ska justera fästet lite till och montera en värmesköld i alu mot plasten där dämpen kommer ut.
Och oj jävlar vad den låter! Lite för mycket för att vara exakt.. Ljudnivån inne i bilen är lite väl hög redan vid normal körning, så att man vill ha hörselskydd. Blir nog att montera en ljuddämpare till innan besiktningen.
Ett till videoklipp kommer så fort jag har lite dagsljus att filma i så ska jag göra en jämförelse mellan före och efter
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d0bb74.jpg Efter en hel dag/kväll med passande och punktande så ställde Kim upp igen från Jussis motor för att helsvetsa! All heder åt honom som har tid för mig en lördag kväll!
Och oj jävlar vad den låter! Lite för mycket för att vara exakt.. Ljudnivån inne i bilen är lite väl hög redan vid normal körning, så att man vill ha hörselskydd. Blir nog att montera en ljuddämpare till innan besiktningen.
Ett till videoklipp kommer så fort jag har lite dagsljus att filma i så ska jag göra en jämförelse mellan före och efter
//Pexi
Grattis till visningarna najs med nytt system. vad kör du för storlek på rören? jag hade tänkt köra 3tum från turbo bak med ett utblås på 4,5 hehe
Greken021 skrev: Grattis till visningarna najs med nytt system. vad kör du för storlek på rören? jag hade tänkt köra 3tum från turbo bak med ett utblås på 4,5 hehe
Downpipe är 3,5" och sedan en 3" kat. Efter det är det 2,5" hela vägen till slutdämpen Blir en jävla resonans i systemet så är jobbigt att köra den i vissa hastigheter
Greken021 skrev: Grattis till visningarna najs med nytt system. vad kör du för storlek på rören? jag hade tänkt köra 3tum från turbo bak med ett utblås på 4,5 hehe
Downpipe är 3,5" och sedan en 3" kat. Efter det är det 2,5" hela vägen till slutdämpen Blir en jävla resonans i systemet så är jobbigt att köra den i vissa hastigheter
kan förstå det. då får jag nog ta och svetsa dit en ljuddämpare kanske
Greken021 skrev: Grattis till visningarna najs med nytt system. vad kör du för storlek på rören? jag hade tänkt köra 3tum från turbo bak med ett utblås på 4,5 hehe
Downpipe är 3,5" och sedan en 3" kat. Efter det är det 2,5" hela vägen till slutdämpen Blir en jävla resonans i systemet så är jobbigt att köra den i vissa hastigheter
kan förstå det. då får jag nog ta och svetsa dit en ljuddämpare kanske
Beror på om du ska köra den som Daily eller Weekend racer
Downpipe är 3,5" och sedan en 3" kat. Efter det är det 2,5" hela vägen till slutdämpen Blir en jävla resonans i systemet så är jobbigt att köra den i vissa hastigheter
kan förstå det. då får jag nog ta och svetsa dit en ljuddämpare kanske
Beror på om du ska köra den som Daily eller Weekend racer
haha kommer bli weekend haha. kommer inte ha råd med den som daily så att säga
Ja jag vetta fan. lät ju även när man hade lite "hopp" och drog på rakt oxå lär ju hur som helst byta alla bussningar och styva upp arselet på den men det måste finnas i Sverige att köpa? Drygt att beställa utomlands om det blir nå krångel xD