Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 132 975 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
16 augusti 2015 · 294 Inlägg

Jaha, har tryckt in den ena drivaxeln. Själva axeln med hjullager och annat var väldigt odramatiskt att få in. Baserat på graden av våld som fick användas för att få ut axlarna så hade jag förväntat mig något helt annat.

Det trassliga var dock dessa "HG shims" får nog ta och och tejpa ihop hela paketet innan jag bonkar in nästa sida.

Självklart kommenterade dock någon att jag borde återfettat lagren innan jag tryckte in axlarna, efter att jag fått in den första axeln...

Hur "återfettar" man i så fall de här hjullagren, ser ju väldigt välslutna ut... Kan man pilla bort dammskydden utan att förstöra dem?

vEight Baronen
16 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Dom lagren smörjs väl av oljan i bakaxeln?

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
16 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

hmm Återfetta? Dom ska väll vara täta eller som vEight skrev.
Ang. shimsen så kanske det går att lägga lite fett mellan så dom klibbar ihop.

Senast redigerat av HG_ (16 augusti 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
16 augusti 2015 · 294 Inlägg

Ja, inte vet jag. Det sitter ju nån slags gummipackningar in mot utrymmet för drivaxeln där oljan finns, dessutom ser lagren rätt väl förslutna ut. Mannen som ansåga tt lagren skulle "återfettas" baserade det på att de blivit bakade under pulverlackningen av yttre delarna av drivaxeln och att en del fett kunde ha krypit ut då.

HG_
17 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

hmm jag kan inte säga varken bu eller bä om detta. Men jag tycker det verkar
Väldigt konstigt.... Men å andra sidan, jag tror ju att det lagret borde vara utbytt någon gång efter dom satte ihop bakaxeln på fabrik.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
kgk
17 augusti 2015 · 132 Inlägg

Om det går att sätta snurr på lagren är det för lite fett i.
Det ser ut som att de är metallkapslade, sådana har jag
inte försökt återfetta. Lager med plastskydd är rätt enkelt,
de måste rengöras först.

Jag förstorade andra bilden i inlägg #126, det ser nästan
ut som jack efter en kapskiva där, är det nå´n skugga
eller det du menade med material borta?

RobbanGBG
17 augusti 2015 · 294 Inlägg

Farsan köpte ju denna när den bara var några år gammal och han har ej bytt lager, så de lär vara orginal. Lagren löper trots sin ålder jämnt och snyggt, men går ej att sätta snurr på, så lite fett finns tydligen kvar därinne smile

Att jag skrev att jag tyckte att material ser ut att ha försvunnit tyder nog mest på hur lite jag kan om detta... Axlarna se ut att ha fått en knottrig yta och en viss svampform, men nu när jag kollat på andra drivaxlar ser jag att det verkar vara så de skall se ut, så det är nog lugnt.

Vet ej om jag skall våga försöka pilla isär lagren eller låta det vara som de är och bara sätta ihop allt och hoppas på det bästa...

Senast redigerat av RobbanGBG (17 augusti 2015)

HG_
17 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

Kommer det inte oljud från axeln så tror jag inte att det är något att oroa sig över.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
28 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

Något nytt som hänt? Eller ligger du i dvala? lol
Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig?
Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.)
Tackar på förhand.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
28 augusti 2015 · 294 Inlägg

Har bromsproblem på alla mina bilar just nu sad

Så bruks Volvon har fått prioriteras. Där var ena belägget bak helt borta och lät jävel, och på andra sidan var en back fastrostad... Jag betalade just 5000 spänn för en service på den och de såg tydligen inte dessa små detaljer... Väl investerade pengar. Nåväl nytt bak på Volvon var ju billigt och rätt smidigt, nästan slut fram också så jag byter nog där med imorgon.

Annars så har bruden upptäckt att jag kanske inte bara meckat med Caddyn som jag lovat fixa för besiktnng och sälja innan jag började med Kapitän... Så om nån frågar så har jag inte börjat med Kapitän än utan allt är till Caddyn wink Problemet med den är, tro det eller ej, bromsarna... De tar ojämnt bak. Har bytt cylinder och backar på den sida som inte tar så bra, men den tar fortfarande sämre än den jag inte rört. Är rädd att det är den där lastavkännande ventilen då vet jag ej vad jag ska ta mig till.

HG_ skrev:
Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig?
Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.)
Tackar på förhand.

Ehe, jag tar gärna ett par mått åt dig, tyvärr begriper jag inte vad du vill ha uppmätt. Du får förklara som till ett litet barn tongue

HG_
28 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Har bromsproblem på alla mina bilar just nu sad

Så bruks Volvon har fått prioriteras. Där var ena belägget bak helt borta och lät jävel, och på andra sidan var en back fastrostad... Jag betalade just 5000 spänn för en service på den och de såg tydligen inte dessa små detaljer... Väl investerade pengar. Nåväl nytt bak på Volvon var ju billigt och rätt smidigt, nästan slut fram också så jag byter nog där med imorgon.

Annars så har bruden upptäckt att jag kanske inte bara meckat med Caddyn som jag lovat fixa för besiktnng och sälja innan jag började med Kapitän... Så om nån frågar så har jag inte börjat med Kapitän än utan allt är till Caddyn wink Problemet med den är, tro det eller ej, bromsarna... De tar ojämnt bak. Har bytt cylinder och backar på den sida som inte tar så bra, men den tar fortfarande sämre än den jag inte rört. Är rädd att det är den där lastavkännande ventilen då vet jag ej vad jag ska ta mig till.

HG_ skrev:
Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig?
Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.)
Tackar på förhand.

Ehe, jag tar gärna ett par mått åt dig, tyvärr begriper jag inte vad du vill ha uppmätt. Du får förklara som till ett litet barn tongue

Jag ska se om jag inte kan försöka mig på en fin ritning. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
28 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Det kan vara lastkännande ventilen som ställer till det. Men en fråga, vart har du köpt bromsdelarna? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
28 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

big_smile Ja, ett försök till måttsättning. & hällst i millimeter. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-e7fd3776be4007e4dc4cc590193512fb.jpg

Måtten ifrån gångjärnen ( på plåten bredvid gångjärnen.) & tvärs över till andra sidan.

Frågor? smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
29 augusti 2015 · 294 Inlägg

Sorry HG blev inget mätt i morse. Har två tumstockar, men tydligen har bruden lånat bägge till sin syster när hon skulle kolla om nåt IKEA skåp passade i lägenheten... Oklart varför det inte räckte med en...

Bilden sa dock mer än tusen ord så nu förstår till och med jag vad du vill smile Jag lånar en tumstock av morsan nu så kan jag mäta när jag kommer hem ikväll om det fortfarande är aktuellt.

HG_
29 augusti 2015 · 2 480 Inlägg

big_smile super! Du kan ta måtten på insidan stolparna på samma höjd,
jag tror det blir lättast så. Tackar på förhand.

Senast redigerat av HG_ (29 augusti 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
13 september 2015 · 2 480 Inlägg

big_smile hur går det för dig med bilarna?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
16 september 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile hur går det för dig med bilarna?

Jo, på volvon har jag fixat bromsarna runtom. Caddyn har fått nya cylindrar och backar bak så nu verkar den ta jämt. Så, äntligen har jag fått meka lite med Kapitän.

Knåpat ihop axlar och bromsar bak samt nya bromsrör och luftat. Bromsarna ser faktiskt lite fräschare ut nu. Före och efter bilder på höger bakbroms:

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-33e534d438b0ebe5a1463defc8e3d458.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1fb6a3f8b64a48b5dad465ba7bd77ad7.jpg

Jag är rätt nöjd smile Blir till att fylla ny olja i bakaxeln imorgon och testköra lite. Eller så öppnar jag kardan och torkar ut allt gammalt gojs innan, kanske har nån "form-a-gasket" massa eller liknade hemma ...

HG_
16 september 2015 · 2 480 Inlägg

big_smile "nytt" & fint blir det.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
17 september 2015 · 294 Inlägg

Tackar! Känner mig faktiskt ytterst harmonisk när jag tittar på min bakbromsar nu smile Att göra ett bra jobb har faktiskt ett egenvärde på något mystiskt sätt.

Vad tycker ni gurusar, bör jag lossa diffkåpan och göra rent därinne eller bara fylla ny olja och kanske byta den med ett lite kortare intervall än senast (drygt 50år sen sist den byttes)?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang