Köpråd: Familjebil för maximalt 100k

edifier Avstängd
25 augusti 2015 · 15 Inlägg

Hej!

Nu när bilen här hemma håller på att falla i sönder är det dags för föräldrarna att köpa en ny bil. Budgeten ligger på max ca 100000. Det vi letar efter är en kombi. Värt att nämna är att ingen i familjen är särskilt bilkunnig. Bara tanken av att öppna motorhuven gör mig nervös.

Vad ska man kolla på? Vi vill ha en bil som håller. Ett plus i kanten är det om den är lite rolig att köra också. Förra bilen hade så äckligt svag motor. Men självklart ska den också vara relativt bränslesnål.

Vi har kollat lite på Volvo V50, är det en bra bil? Kanske Volkswagen Passat?

Vad ska man kolla på? Hur många miltal är okej?

Senast redigerat av edifier (30 augusti 2015)

Murvald Knegare
26 augusti 2015 · 718 Inlägg

Saab 9-5!
Mycket bil för pengarna

William 2009-02-20
Thehellbillydeluxe
26 augusti 2015 · 36 Inlägg

Köp en Toyota, grymt tråkig men går (nästan) aldrig sönder!

CC72
26 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

för dom pengarna kan du t ex få en passat 3bg (02-05) med motorn 1.8 turbo och max 15000 mil på mätaren.
Komfortabla bilar med riktigt bra lastutrymme. Drar just under litern på stadskörning så den är väl inte den billigaste bilen just i drift.

V40 skulle jag välja bort då dom börjar bli rätt omoderna.

Toyota som nämndes här ovan, driftsäkra bilar där dom flesta motorerna går rätt snålt.

Saab 9-5. Mycket bil för pengarna men har lite problem med bussningar i bakvagnen. Inget som en ohändig byter själv och kostar väl några tusenlappar att lämna in för ett byte.

Evildan
26 augusti 2015 ·

Avensis från 2003 och nyare?
Passat är inte direkt något "bundle of joy" att köra likaså V40 i mitt tycke.

Avensisen är inte heller någon bil som man tar en liten extrasväng på den där kurviga lilla vägen, men å andra sidan vilken kombi inom budget med krav på driftsäkerhet och bränsleförbrukning gör man det med? wink
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … 12&w=3

En bil som anses vara lite mer körglad är: http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_A … 12&w=3
Driftsäker och pålitlig samt relativt snäll på dropparna.

SAAB 9-5 är väldigt prisvärd och vid köp av rätt modell har en del oumpf faller dom inte under det mest ekonomiska, men tillförlitligheten är det enligt mig absolut inte något fel på.
Ett fräscht exemplar kan mycket väl vara ett alternativ för dina föräldrar, försök få med någon kunnig vid köp så det inte är en hög.
Bilar med en del hästkrafter som börjar komma ned i pris så dom är tillgängliga för yngre gasglada gossar är inte sällan hårt körda och SAAB är lätta att trimma och körglada jämfört med andra jämnstora kombibilar.

Då kombi är ett krav tipsar jag inte om Prius, den är på sitt vis en kul bil att köra men inte vad som av gemene man kallas körglad även om den kommer runt kurvor minst lika snabbt och smidigt som en Passat eller V40. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Absolut 95 eller Passat.

Men varför har ingen nämnt Volvo V70? Tråkig, träig men fungerar bra. Kör man mycket kan en diesel vara bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
edifier Avstängd
26 augusti 2015 · 15 Inlägg

Murvald skrev:
Saab 9-5!
Mycket bil för pengarna

Har faktiskt hört mycket bra grejer om SAAB. De har väl generellt större motorer än andra bilar i samma prisklass? Men hur ligger det till med reservdelar till dessa bilar? Håller dem?

Thehellbillydeluxe skrev:
Köp en Toyota, grymt tråkig men går (nästan) aldrig sönder!

Alright, har hört liknande! Ska absolut kolla in Toyota! Tack!

CC72 skrev:
för dom pengarna kan du t ex få en passat 3bg (02-05) med motorn 1.8 turbo och max 15000 mil på mätaren.
Komfortabla bilar med riktigt bra lastutrymme. Drar just under litern på stadskörning så den är väl inte den billigaste bilen just i drift.

V40 skulle jag välja bort då dom börjar bli rätt omoderna.

Toyota som nämndes här ovan, driftsäkra bilar där dom flesta motorerna går rätt snålt.

Saab 9-5. Mycket bil för pengarna men har lite problem med bussningar i bakvagnen. Inget som en ohändig byter själv och kostar väl några tusenlappar att lämna in för ett byte.

Volkswagen Passat känns faktiskt väldigt lockande, just på grund av att dem verkar ha bra med plats men samtidigt vara roliga att köra. Finns det några kända fel med dessa bilar? Vad ska man kolla på?

Evildan skrev:
Avensis från 2003 och nyare?
Passat är inte direkt något "bundle of joy" att köra likaså V40 i mitt tycke.

Avensisen är inte heller någon bil som man tar en liten extrasväng på den där kurviga lilla vägen, men å andra sidan vilken kombi inom budget med krav på driftsäkerhet och bränsleförbrukning gör man det med? wink
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … 12&w=3

En bil som anses vara lite mer körglad är: http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_A … 12&w=3
Driftsäker och pålitlig samt relativt snäll på dropparna.

SAAB 9-5 är väldigt prisvärd och vid köp av rätt modell har en del oumpf faller dom inte under det mest ekonomiska, men tillförlitligheten är det enligt mig absolut inte något fel på.
Ett fräscht exemplar kan mycket väl vara ett alternativ för dina föräldrar, försök få med någon kunnig vid köp så det inte är en hög.
Bilar med en del hästkrafter som börjar komma ned i pris så dom är tillgängliga för yngre gasglada gossar är inte sällan hårt körda och SAAB är lätta att trimma och körglada jämfört med andra jämnstora kombibilar.

Då kombi är ett krav tipsar jag inte om Prius, den är på sitt vis en kul bil att köra men inte vad som av gemene man kallas körglad även om den kommer runt kurvor minst lika snabbt och smidigt som en Passat eller V40. wink

Tack så mycket! SAAB 9-5 känns lockande, men håller dem? Har en kompis som kör SAAB, och han fick lägga lika mycket pengar på att fixa den som han la på att köpa den.

Prius:en är tyvärr lite för liten, annars hade den varit perfekt haha. Accorden var ju stenful haha, men den är säkert rolig att köra. Hittade dock ingen Accord nere i Skåne.

Hybridsmurfen skrev:
Absolut 95 eller Passat.

Men varför har ingen nämnt Volvo V70? Tråkig, träig men fungerar bra. Kör man mycket kan en diesel vara bra.

Volvo V70 känns lite för stor i mitt tycke. Samt har jag kört en innan och den var inge kul alls. Men absolut är det en bra bil, men som sagt. Lite för stor.

Förresten! Jag har hört att Volvo har dem billigaste reservdelarna och att de är dem mest hållbara bilarna. Stämmer detta? Kanske bättre att fokusera på en Volvo då om man har en sträng budget. Eller är Volkswagen Passat lika billig i drift?

Senast redigerat av edifier (26 augusti 2015)

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo MK3 ? (2001-2006)

Antingen med en 2.0 Bensinare på 145hk eller 2.5 V6a på 170hk.
Kedja på bägge motorerna.. inga kedjor som är kända för strul heller. smile

De/Dem
Murvald Knegare
29 augusti 2015 · 718 Inlägg

edifier skrev:

Murvald skrev:
Saab 9-5!
Mycket bil för pengarna

Har faktiskt hört mycket bra grejer om SAAB. De har väl generellt större motorer än andra bilar i samma prisklass? Men hur ligger det till med reservdelar till dessa bilar? Håller dem?

Motorerna ska jag inte uttala mig om då jag har för ltie kunskap, men reservdelar är inga problem att få tag i och det är väl samma kvalite på dom delarna som tex volvo.. smile

William 2009-02-20
Evildan
29 augusti 2015 ·

Passat: Provkör en sådan och känn efter om det känns som en rolig bil att köra, tycker du det så provkör en Avensis eller Mondeo.
V70N:
Length: 4720 mm
Width: 1804 mm
Height: 1488 mm
Wheelbase: 2755 mm
Front track: 1563 mm
Rear track: 1560 mm
Trunk capacity: 485-1641 l


är inte större än en Passat från 2006:
Length: 4774 mm
Width: 1820 mm
Height: 1517 mm
Wheelbase: 2709 mm
Front track: 1552 mm
Rear track: 1551 mm
Trunk capacity: 603-1731 l

Volvon bara känns större med sin klossiga sävliga trygga gång.



Ps en Prius är på alla vis rymligare än en V40 även bagagevolymen är större på en Prius.

edifier Avstängd
29 augusti 2015 · 15 Inlägg

Evildan skrev:
Passat: Provkör en sådan och känn efter om det känns som en rolig bil att köra, tycker du det så provkör en Avensis eller Mondeo.
V70N:
Length: 4720 mm
Width: 1804 mm
Height: 1488 mm
Wheelbase: 2755 mm
Front track: 1563 mm
Rear track: 1560 mm
Trunk capacity: 485-1641 l


är inte större än en Passat från 2006:
Length: 4774 mm
Width: 1820 mm
Height: 1517 mm
Wheelbase: 2709 mm
Front track: 1552 mm
Rear track: 1551 mm
Trunk capacity: 603-1731 l

Volvon bara känns större med sin klossiga sävliga trygga gång.



Ps en Prius är på alla vis rymligare än en V40 även bagagevolymen är större på en Prius.

Tjena! Tack för svaret! Vi har faktiskt kommit fram till att vi ska lägga lite mer pengar. Budgeten ligger nu på max 100k. Det är jag som skapade tråden om Passat Ecofuel -2010. Det var den bilen vi blev intresserade på men efter all negativ feedback så känns det som ett dåligt köp.

Vad finns det för halvkombis som ligger under 100k? Helst ska bilen vara av 2010's års modell. Vi är lite sugna på Volvo V50 men det är svårt att hitta bensindrivna sådana, utan vi hittar mest dieseldrivna.

Evildan
29 augusti 2015 ·

edifier skrev:

Evildan skrev:
Passat: Provkör en sådan och känn efter om det känns som en rolig bil att köra, tycker du det så provkör en Avensis eller Mondeo.
V70N:
Length: 4720 mm
Width: 1804 mm
Height: 1488 mm
Wheelbase: 2755 mm
Front track: 1563 mm
Rear track: 1560 mm
Trunk capacity: 485-1641 l


är inte större än en Passat från 2006:
Length: 4774 mm
Width: 1820 mm
Height: 1517 mm
Wheelbase: 2709 mm
Front track: 1552 mm
Rear track: 1551 mm
Trunk capacity: 603-1731 l

Volvon bara känns större med sin klossiga sävliga trygga gång.



Ps en Prius är på alla vis rymligare än en V40 även bagagevolymen är större på en Prius.

Tjena! Tack för svaret! Vi har faktiskt kommit fram till att vi ska lägga lite mer pengar. Budgeten ligger nu på max 100k. Det är jag som skapade tråden om Passat Ecofuel -2010. Det var den bilen vi blev intresserade på men efter all negativ feedback så känns det som ett dåligt köp.

Vad finns det för halvkombis som ligger under 100k? Helst ska bilen vara av 2010's års modell. Vi är lite sugna på Volvo V50 men det är svårt att hitta bensindrivna sådana, utan vi hittar mest dieseldrivna.

V50 är inte en halvkombi.
Prius är en halvkombi inom den budgeten. wink

Evildan
29 augusti 2015 ·

Moderering:
Korrigerade rubriken då köptaket ändrats av TS.

edifier Avstängd
29 augusti 2015 · 15 Inlägg

Evildan skrev:

edifier skrev:

Evildan skrev:
Passat: Provkör en sådan och känn efter om det känns som en rolig bil att köra, tycker du det så provkör en Avensis eller Mondeo.
V70N:
Length: 4720 mm
Width: 1804 mm
Height: 1488 mm
Wheelbase: 2755 mm
Front track: 1563 mm
Rear track: 1560 mm
Trunk capacity: 485-1641 l


är inte större än en Passat från 2006:
Length: 4774 mm
Width: 1820 mm
Height: 1517 mm
Wheelbase: 2709 mm
Front track: 1552 mm
Rear track: 1551 mm
Trunk capacity: 603-1731 l

Volvon bara känns större med sin klossiga sävliga trygga gång.



Ps en Prius är på alla vis rymligare än en V40 även bagagevolymen är större på en Prius.

Tjena! Tack för svaret! Vi har faktiskt kommit fram till att vi ska lägga lite mer pengar. Budgeten ligger nu på max 100k. Det är jag som skapade tråden om Passat Ecofuel -2010. Det var den bilen vi blev intresserade på men efter all negativ feedback så känns det som ett dåligt köp.

Vad finns det för halvkombis som ligger under 100k? Helst ska bilen vara av 2010's års modell. Vi är lite sugna på Volvo V50 men det är svårt att hitta bensindrivna sådana, utan vi hittar mest dieseldrivna.

V50 är inte en halvkombi.
Prius är en halvkombi inom den budgeten. wink

Halvkombi var kanske fel ordval. Vi vill ha en lite mindre kombi. Passaten var lite i största laget. Men samtidigt vill vi ha en bekväm bil med en hyfsat stark motor. En Prius är tyvärr inte ett alternativ.

Någon som har erfarenheter av Skoda Octavia? Hittat några fina 2010 och 2011 med låga miltal. (Under 10k)

AX3L
29 augusti 2015 · 398 Inlägg

Octavia delar ju många delar med sina VW-kusiner på gott och ont, rätt mycket ont tyvärr.

Ford focus? Hyfsat körglada och rätt mycket bil för pengarna. Den finns också som just halvkombi.

Ingooo
30 augusti 2015 · 167 Inlägg

Opel Vectra så behöver ni inte gå i taket på er budget. För runt 50k får ni den sista årsmodellen (2009). Bygger i mångt och mycket på samma teknik som Saab 9-3 men har ett riktigt bra rostskydd och de är bra mkt större än en 9-3. Undvik 2.2 motorn. 2.0T är en pigg motor på 175 hkr som går riktigt snålt på landsväg.
Sista vectrorna är en lågt värderad bil som är djävligt bra helt enkelt.

NickeR32
30 augusti 2015 · 870 Inlägg

Hur många mil kör ni på ett år?
Föredrar du/ni automat eller manuell växellåda?

caromania Forummoderator
30 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

Accorden med stora trunken är ju sexibejbi om du frågar mig. wink Nja eller jag förstår, den har ju ett säreget utseende. Däremot tror jag en nyare Accord går in i er nya budget. Gärna en med den nyare motorn på 150-160 hästar. Heter den R20 kanske? Suverän bil. Annars finns ju den äldre K24 motorn med 200 hästar och en förbrukning på runt 0.8-0.9.

Jag har den äldre Accorden och har kört ganska långt i den under många år med väldigt få reparationer trots negligerat underhåll. Det är faktiskt fantastiskt bra bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
edifier Avstängd
30 augusti 2015 · 15 Inlägg

AX3L skrev:
Octavia delar ju många delar med sina VW-kusiner på gott och ont, rätt mycket ont tyvärr.

Ford focus? Hyfsat körglada och rätt mycket bil för pengarna. Den finns också som just halvkombi.

Ford Focus:en ska absolut kollas in. Tack!

Ingooo skrev:
Opel Vectra så behöver ni inte gå i taket på er budget. För runt 50k får ni den sista årsmodellen (2009). Bygger i mångt och mycket på samma teknik som Saab 9-3 men har ett riktigt bra rostskydd och de är bra mkt större än en 9-3. Undvik 2.2 motorn. 2.0T är en pigg motor på 175 hkr som går riktigt snålt på landsväg.
Sista vectrorna är en lågt värderad bil som är djävligt bra helt enkelt.

Hmm, där ser man! Vi ska absolut kolla in Vectran. Tanken är ju att provköra så mycket bilar som möjligt den närmsta tiden för att se vad vi vill ha, tack!

NickeR32 skrev:
Hur många mil kör ni på ett år?
Föredrar du/ni automat eller manuell växellåda?

Vi kör inte speciellt mycket. Det är mest fram och tillbaks till jobbet, och det tar inte mer än 10-15 minuter att komma till jobb. Vet inte hur många mil vi kör på ett ungefär dock. Manuell är absolut att föredra. Automat skippar jag helst, lite körgläjde vill vi ha wink

caromania skrev:
Accorden med stora trunken är ju sexibejbi om du frågar mig. wink Nja eller jag förstår, den har ju ett säreget utseende. Däremot tror jag en nyare Accord går in i er nya budget. Gärna en med den nyare motorn på 150-160 hästar. Heter den R20 kanske? Suverän bil. Annars finns ju den äldre K24 motorn med 200 hästar och en förbrukning på runt 0.8-0.9.

Jag har den äldre Accorden och har kört ganska långt i den under många år med väldigt få reparationer trots negligerat underhåll. Det är faktiskt fantastiskt bra bilar.

Har faktiskt hört mycket bra om Accord och Honda generellt, dock ser dem inte särskilt snygga ut... Men vi ska absolut provköra en sådan! Vi är inte noga med att köra in våra bilar på service heller, utan våra bilar besöker bara verkstaden när något gått sönder.

Tack för tipset!

CC72
30 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Vectra är ett bra alternativ med ett bagage som rymmer ett halvt dagis!
Vet inte hur resten av familjen ser ut men airbagen fram går inte att stänga av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang