Söker en bra hatchback till min mor, förslag!?

SimonV
29 augusti 2015 · 17 Inlägg

Hej

Vi har precis sålt våran volvo v70 glt och min mor är nu ute efter en ny bil.

Tänken är att hon vill ha en bil som drar lite, liten typ halvkombi och skapligt ny.
Vi tänker att det är mer värt att köpa en beggad från 07-15 årsmodell istället för att köpa en sprillans ny, med
tanke på att bilar sjunker så mycket i värde på en gång... Eller vad tycker ni?

Tror hon tänkt runt 60-100k någonstans... Inte dyrare tror jag. Golf är ju alltid najs men väldigt överprisat precis som
tex Audi A3. Funderar dock på någon Toyota eller Hyundai I30 eller likandne. Dom bilarna har ju fått väldigt bra kritik
på senaste tiden eller?

Alla tips och förslag är välkommna!

Tenchi
29 augusti 2015 · 99 Inlägg

Mazda 3 kan vara ett bra alternativ kanske?
Bra bil, stor som golf men billigare och snyggare enligt mig. Finns ett gäng varianter att välja mellan.
Jag röstar för MPS med 260hk, hehe.

Sarge
29 augusti 2015 · 2 337 Inlägg

Jag kan rekommendera en Kia Cee'd 1.6 CRDi. Min mor har en sådan och är mycket nöjd. Hon har inte haft några problem sen inköpet 2011, inga verkstadsbesök förutom service.

SimonV
29 augusti 2015 · 17 Inlägg

Tenchi skrev:
Mazda 3 kan vara ett bra alternativ kanske?
Bra bil, stor som golf men billigare och snyggare enligt mig. Finns ett gäng varianter att välja mellan.
Jag röstar för MPS med 260hk, hehe.

Hört mycket bra om Mazda 3! Vad går dom på typ? Finns ju Mazda 2 också, vad tycker vi om den då?

Men överlag skulle ni säga att det lönar sig med att köpa ny bil eller beggad?

AX3L
29 augusti 2015 · 398 Inlägg

Toyota Yaris? Fransoserna är inte att förringa i den klassen heller, typ Clio/207.

Cupra_
29 augusti 2015 ·

Seat Leon? I princip en golf/A3 fast lite annorlunda design. Billiga att äga, vw-delar, och nu när den senaste karossen/generationen har kommit så har den lite äldre (fram till 2013) sjunkit i pris. Finns både med automat och manuell, bensin eller diesel. Kanske lite dåligt andrahandsvärde, men för övrigt tycker jag att det är en prisvärd bil.

Christian S
29 augusti 2015 · 4 816 Inlägg
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
30 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

Mazda är bra bilar = driftsäkra.
Har haft 4 i hushållet.
De har alla köpts nya, ägts mellan 3 och 5 år samt körts som mest 15.000 mil.
Hustruns 2:a byttes 2013 mot en 3:a som nu körts mellan 5.000 och 6.000 mil.
Aldrig haft ett fel utom på Tributen där p-bromsvajern kärvade efter 5 år 9.000 mil.
Förklaringen på "felet", som kostade 165:- att laga, var lathet att aldrig använda p-bromsen utan endast använda P-läget på automatlådan.

Om din mor är äldre så är både 2:an och 3:an låga att gå i och ur.
3:an dock bättre än 2:an.

Vill hon investera i ny bil så rekommenderas hon att provsitta Mazda CX-3 eller CX-5.
Båda lättare att gå i och ur för äldre personer som är lite stela i leder.
Den senare funderar vi på.
Enligt samstämmiga uppgifter från de flesta motorjournalister "världens bästa bil" i sin klass.

Med erfarenhet av 5 nyinköpta VAG-bilar avrådes bestämt från dem p g a kvalitetsbrister och undermålig serviceorganisation.

SimonV
30 augusti 2015 · 17 Inlägg

Christian S skrev:
subaru impreza big_smile www.blocket.se/hela_sverige?q=subaru+im … th&cp=

Hur mycket drar en sån ungefär? smile

SimonV
30 augusti 2015 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Mazda är bra bilar = driftsäkra.
Har haft 4 i hushållet.
De har alla köpts nya, ägts mellan 3 och 5 år samt körts som mest 15.000 mil.
Hustruns 2:a byttes 2013 mot en 3:a som nu körts mellan 5.000 och 6.000 mil.
Aldrig haft ett fel utom på Tributen där p-bromsvajern kärvade efter 5 år 9.000 mil.
Förklaringen på "felet", som kostade 165:- att laga, var lathet att aldrig använda p-bromsen utan endast använda P-läget på automatlådan.

Om din mor är äldre så är både 2:an och 3:an låga att gå i och ur.
3:an dock bättre än 2:an.

Vill hon investera i ny bil så rekommenderas hon att provsitta Mazda CX-3 eller CX-5.
Båda lättare att gå i och ur för äldre personer som är lite stela i leder.
Den senare funderar vi på.
Enligt samstämmiga uppgifter från de flesta motorjournalister "världens bästa bil" i sin klass.

Med erfarenhet av 5 nyinköpta VAG-bilar avrådes bestämt från dem p g a kvalitetsbrister och undermålig serviceorganisation.

Väldigt hjälpsamt! Tack för tipset. Hört mycket bra om mazda 3:or. Hur är det med verkstäder och delar till dom?

Christian S
30 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

hardcaze skrev:

Christian S skrev:
subaru impreza big_smile www.blocket.se/hela_sverige?q=subaru+im … th&cp=

Hur mycket drar en sån ungefär? smile

bara att gå in på https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx och kolla.

kollade på den 08 som ligger längst upp i träfflistan.


Årsskatt, kr: 2296
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,4 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,9 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 11,1 L/100KM

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
baltis
31 augusti 2015 · 1 948 Inlägg

Man får vad man betalar för... jag anser att golfen är värd dom slantarna mer dom kostar mot liknande bilar...

Sen ska det ju tilläggas att dom håller värdet bra... så när det e dags att sälja så kommer hon få bättre betalt för sin 12 år gamla golf än en 12 år gammal mazda...

MEN jag tycker absolut ni ska åka och kolla på en citroen c4, GRYM komfort.

torsen
31 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

hardcaze skrev:

torsen skrev:
Mazda är bra bilar = driftsäkra.
Har haft 4 i hushållet.
De har alla köpts nya, ägts mellan 3 och 5 år samt körts som mest 15.000 mil.
Hustruns 2:a byttes 2013 mot en 3:a som nu körts mellan 5.000 och 6.000 mil.
Aldrig haft ett fel utom på Tributen där p-bromsvajern kärvade efter 5 år 9.000 mil.
Förklaringen på "felet", som kostade 165:- att laga, var lathet att aldrig använda p-bromsen utan endast använda P-läget på automatlådan.

Om din mor är äldre så är både 2:an och 3:an låga att gå i och ur.
3:an dock bättre än 2:an.

Vill hon investera i ny bil så rekommenderas hon att provsitta Mazda CX-3 eller CX-5.
Båda lättare att gå i och ur för äldre personer som är lite stela i leder.
Den senare funderar vi på.
Enligt samstämmiga uppgifter från de flesta motorjournalister "världens bästa bil" i sin klass.

Med erfarenhet av 5 nyinköpta VAG-bilar avrådes bestämt från dem p g a kvalitetsbrister och undermålig serviceorganisation.

Väldigt hjälpsamt! Tack för tipset. Hört mycket bra om mazda 3:or. Hur är det med verkstäder och delar till dom?

Vet inte.
Har bara behövt en parkeringsbromskabel för 165:- en gång.
Annars inga delar till 4 bilar under 18 år och 35.000 mil.
Servicen skött utan anmärkning i alla år.
Fri lånebil under tiden.

B t w så drar Mazda 3:an i genomsnitt strax över 5 liter per 100 km (körd av kvinna).

Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
1 september 2015 · 74 Inlägg

Är hon en tant? Isåfall ska hon köra en Yaris - det visar min empiriska forskning på!

SimonV
1 september 2015 · 17 Inlägg

Gnuet skrev:
Är hon en tant? Isåfall ska hon köra en Yaris - det visar min empiriska forskning på!

Nejdå! Ingen tant, rätt pigg 56 åring smile

Mervolic Yawn...
1 september 2015 · 3 151 Inlägg

Toyota Yaris eller Auris alla gånger. Eventuellt en Avensis, men dom är ju lite större. Prius om hon vill åka riktigt billigt.


Tillägg:

Min motivering till Toyota är att det är oftast väldigt problemfria bilar. Enligt statistik från Bilprovningen från 2012 års besiktningar är Toyota på plats 2 i listan över modellrelaterade fel (5.9%), bara Porsche är bättre (2.1%).

Toyota ligger också bra till inom kategorin ägarrelaterade fel (24.2% jämfört med Kia 26.8%. Bäst i den kategorin är Mercedes-Benz med 17.7%).

För den som vill läsa mer finns statistiken att ladda ner här. Statistiken gäller årsmodeller mellan 2002 och 2009 som kontrollbesiktades 2012 alltså.

Senast redigerat av Mervolic (1 september 2015)

SimonV
1 september 2015 · 17 Inlägg

Intressant!

SimonV
7 september 2015 · 17 Inlägg

Vad tycker man om nya Citroen C3? Hon kunde få något bra erbjudande på den..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang