Porta topp själv eller på firma?

Sille93
7 december 2012 · 90 Inlägg

Tjenare!

undrar lite över om det är vettigt att porta en topp hemma eller om det är smartare att lämna in på en firma
priset är ju dock ganska högt?

KolGruvan
7 december 2012 · 1 450 Inlägg

Det kostar en del att lämna in har ja hört, du kan ju göra det själv om du vet va du görsmile ja hade nog lämnat in för kan inte sånt:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
simlar
7 december 2012 · 5 516 Inlägg

Handlar det om att bara matchporta mot packningarna så hade jag gjort det själv, om det handlar om förändring av kanaler för att öka flödet så hade jag skaffat kanske 2st toppar (om det handlar om en rödblockare då en originaltopp kostar inte allt för många kronor), man måste ju försöka för att lära sig smile

Men skulle jag vara ute efter bästa resultat så skulle jag helt klart lämna in det till någon som verkligen vet vad dem gör.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
tekniknissen1
7 december 2012 · 866 Inlägg

Det är inte utan anledning att det är dyrt ! Man ska få samma flöde på inloppen och förbättra flödet samtidigt.
Köra till biltema och köpa lite slipstift och en maskin går nog bra till att fixa till det värsta felen i inlopp och avgasutloppet igenom att ta bort lite nere vid ventilsätena där det oftast är skarpa kanter efter säterfräsningen.
och matcha inlopp och greröret.  Kan bli lite bättre !
Har man inte koll på det där med att porta som det så fint heter ;-) så börja med att bygg en flödes bänk.
Har lagt ner 40-50 timmar på en topp och bara gjort det sämmre och sedan lagt 8-10 tim och fått ett riktigt bra flöde. Och även vid ett visst lyft på ventilen kan man göra det sämre, Det som är väsentligt viktigare är sätet och ventilens utformning ! Mirra fräst säte och back vinkel på ventilen gör väsentligt bättre flöde en att fila bort en massa.
det är snarare så att man får lägga till i kanalerna på vissa toppar för att få ett bättre flöde!

baltis
8 december 2012 · 1 948 Inlägg

Kommer och tänka på när en polare skulle prova porta en topp första gången...

Han drog igång borrmaskinen på fullvarv... förde in slipstiftet (eller vad det kallas) i porten, han var dock så nervös att göra bort sig så han skakade till och slog i väggen och borrmaskinen for runt...
Toppen var bara att kasta efter detta...



Så till din fråga, det beror ju helt på smile
Är du duktig och stadig på hand? Hur mycket hade du tänkt porta? Vad är det för topp du ska porta? (dyr? "lätt portad"? osv osv).
Om du har tänkt att gräva ner mycket pengar i motorn och känner att du vill ha ut max, då är det bästa att lämna iväg jobbet till någon med erfarenhet.
Är det däremot en gammal volvo du vill försöka få en extra hästkraft att ha när du sladdar runt med, gör det själv smile

Sille93
8 december 2012 · 90 Inlägg

köpte nyss en 531 topp så funderade på att porta själv men jag är ju inte helt hundra på var jag ska "fila" wink
men vet någon vad det brukar kosta att porta på en firma?

Thedriftking
8 december 2012 ·

Sille93 skrev:
köpte nyss en 531 topp så funderade på att porta själv men jag är ju inte helt hundra på var jag ska "fila" wink
men vet någon vad det brukar kosta att porta på en firma?

Räkna med typ 1800:- per cylinder på en 8v topp smile

Min topp gick på ca 14.000:-

Etingelholm
8 december 2012 · 979 Inlägg

en gammal volvo topp kan du porta själv lite lätt. Match porta samt ta bort de så kallade gjutskägget, all skrovlig yta. Då får du bättre flöda utan att behöva ändra portarna större samt att du jämnar ut flödet så det kan inte bli fel. Vet du inte vart du ska "fila" så är google din vän. Sök och finn svar. Volvo toppar finns det gott om överallt som är portade.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
caromania Forummoderator
8 december 2012 · 9 296 Inlägg

Tänk på att inte polera insugsportarna. Ytan ska vara lite skrovlig och grov. Avgasportarna däremot kan vara spegelblanka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
baltis
8 december 2012 · 1 948 Inlägg

Thedriftking skrev:

Sille93 skrev:
köpte nyss en 531 topp så funderade på att porta själv men jag är ju inte helt hundra på var jag ska "fila" wink
men vet någon vad det brukar kosta att porta på en firma?

Räkna med typ 1800:- per cylinder på en 8v topp smile

Min topp gick på ca 14.000:-

har du alltså 7,8 cylindrar i din motor? big_smile (eller ville du bara flika in vilken fet topp du har? wink )

1800:- låter annars ganska mycket i mina öron... fast det  beror ju på hur mycket dom portat... för det priset har dom väll mer eller mindre byggt om portarna (lagt på nytt matrial osv.)?

För 1800 kr borde man ju få ungefär 2-3 timmar arbetstid... och att sitta och slipa 1-1,5 timma per kanal det är låååååååååååååååååång tid (eftersom personen som tar 600kr/h borde ju verkligen ha kunskap)

bara en onödig liten reflektion smile

Thedriftking
9 december 2012 ·

baltis skrev:

Thedriftking skrev:

Sille93 skrev:
köpte nyss en 531 topp så funderade på att porta själv men jag är ju inte helt hundra på var jag ska "fila" wink
men vet någon vad det brukar kosta att porta på en firma?

Räkna med typ 1800:- per cylinder på en 8v topp smile

Min topp gick på ca 14.000:-

har du alltså 7,8 cylindrar i din motor? big_smile (eller ville du bara flika in vilken fet topp du har? wink )

1800:- låter annars ganska mycket i mina öron... fast det  beror ju på hur mycket dom portat... för det priset har dom väll mer eller mindre byggt om portarna (lagt på nytt matrial osv.)?

För 1800 kr borde man ju få ungefär 2-3 timmar arbetstid... och att sitta och slipa 1-1,5 timma per kanal det är låååååååååååååååååång tid (eftersom personen som tar 600kr/h borde ju verkligen ha kunskap)

bara en onödig liten reflektion smile

Nej menade att toppen med alla arbeten gick på 14.000 (för att visa hur dyrt de är att lämna in!)
En vettig topp kan ta uppåt 40timmar!

Min topp är gjord av Erland Cox på topplocksverkstaden, in där och titta priser smile

Men kan tillägga att om man ska bygge 'vursting' så är det ju att föredra med en seriös topp, till lite 'bonntrimmad' vinterbil eller liknande så duger lite hemmaportad smile
Läs på lite om ämnet och testa sig fram

Lycka till smile

Sille93
9 december 2012 · 90 Inlägg

okej men då tar jag väll och  polerar avgas och ser vad som händer wink

NIzmO Ollikkala Racing
9 december 2012 · 1 724 Inlägg

Söker du på google om portning kan man hitta en del tips, vissa saker kan man göra själv som t.ex slipa bort gjutskägg och eventuella kanter från fräsning för ventilsäten så det blir jämnare övergångar.
Ska man ändra kanalerna kan det bli sämre, som sagt flera av dom som portar har guider på sina hemsidor (som mest förklarar hur svårt det faktiskt är dock wink ).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Sille93
9 december 2012 · 90 Inlägg

NIzmO skrev:
Söker du på google om portning kan man hitta en del tips, vissa saker kan man göra själv som t.ex slipa bort gjutskägg och eventuella kanter från fräsning för ventilsäten så det blir jämnare övergångar.
Ska man ändra kanalerna kan det bli sämre, som sagt flera av dom som portar har guider på sina hemsidor (som mest förklarar hur svårt det faktiskt är dock wink ).

ja det måste ju vara svårt, annars skulle dem väll inte ta så hutlösa priser smile

opela VD Hammar
9 december 2012 · 613 Inlägg

Finns många olika funderingar, vissa kör med skrovlig yta för att bränsle och luft ska blandas mera.
Men dem flesta topparna som är hemportade brukar vara sämre än vad dem kommer från fabrik, men innebär så klart inte alla. så match porta på du

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
ultraomer
1 september 2015 · 126 Inlägg

Hoppar in och lånar denna tråd,

Ska ha av toppen på min Jetta mk1, och tänkte att man kunde skrämma upp den lite medan den ändå är av. Det är en EM motor 1.6l 8v.

Frågan är: Finns det någon runtomkring Örebro eller utanför men inte alltför långt bort, som kan porta och plana toppar och allt som hör därtill? Företag eller privatperson, kanske någon här på gorg?


Tacksam för svar

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
baltis
4 september 2015 · 1 948 Inlägg

ultraomer skrev:
Hoppar in och lånar denna tråd,

Ska ha av toppen på min Jetta mk1, och tänkte att man kunde skrämma upp den lite medan den ändå är av. Det är en EM motor 1.6l 8v.

Frågan är: Finns det någon runtomkring Örebro eller utanför men inte alltför långt bort, som kan porta och plana toppar och allt som hör därtill? Företag eller privatperson, kanske någon här på gorg?


Tacksam för svar

Peter Schmidt utanför Åsbro är mannen du söker - karln har byggt en egen formel 1 bil big_smile
http://www.schmidtracing.net

Ska du porta är det ju lika bra med större ventiler på en gång... ska du bara plana så brukar vilken mekanisk verkstad som helst kunna ordna det för kaffepengar.

ultraomer
4 september 2015 · 126 Inlägg

baltis skrev:

ultraomer skrev:
Hoppar in och lånar denna tråd,

Ska ha av toppen på min Jetta mk1, och tänkte att man kunde skrämma upp den lite medan den ändå är av. Det är en EM motor 1.6l 8v.

Frågan är: Finns det någon runtomkring Örebro eller utanför men inte alltför långt bort, som kan porta och plana toppar och allt som hör därtill? Företag eller privatperson, kanske någon här på gorg?


Tacksam för svar

Peter Schmidt utanför Åsbro är mannen du söker - karln har byggt en egen formel 1 bil big_smile
http://www.schmidtracing.net

Ska du porta är det ju lika bra med större ventiler på en gång... ska du bara plana så brukar vilken mekanisk verkstad som helst kunna ordna det för kaffepengar.

Det låter ju skitbra, ska kolla om det går att få tag på större ventiler! Inget jag tänkt på än förmodligen går det att hitta ventiler från en 8v GTI motor, om dom nu är större dvs!

Tack som fan för svaret, precis det jag behövde veta och Åsbro är bara ett stenkast bort smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang