Är CA18DET lättrimmad?

TFF
30 augusti 2015 · 14 Inlägg

Hejsan! Kollar lite på 200SX s13 som förstabil för dom är sjuktnsygga med lite jobb och inte dyra öht. Men då motorn. Är den lätt att plocka effekt ur? Runt en ca 300hk skulle vara riktigt kul utan att behöva öppna motorn. Har inte själv så stora kunskaper, men har släktingar som jobbar med att göra just detta så hjälp hittas säkert.

Hur är motorn kostnadsmässigt att trimma? Kan ju inte vara så hemskt dyrt då det ändå är en ganska vanlig motor?

Hursomhelst, ge förlsag smile

NIzmO Ollikkala Racing
30 augusti 2015 · 1 724 Inlägg

Finns hur mycket info som helst att hitta på nogs.se

Men ska man närma sig 300hk räcker det med steg 3 kit (dock når man inte riktigt 300hk fast många säger det) medan redan steg 2 räcker rätt långt i mina ögon.

- Time Attack -
TFF
30 augusti 2015 · 14 Inlägg

NIzmO skrev:
Finns hur mycket info som helst att hitta på nogs.se

Men ska man närma sig 300hk räcker det med steg 3 kit (dock når man inte riktigt 300hk fast många säger det) medan redan steg 2 räcker rätt långt i mina ögon.

Låter ju bra! Tack för länken också! Ändrar ju gärna på lite småsaker som bygger om styrsystemet (en kusin säljer och anpassar Megasquirt system, om det ens är möjligt vet jag dock ej), byter turbo, piffar upp saker, och något som står väldigt högt på villha listan är antilag. Hoppas det är möjligt om något.

ultimatemartin
31 augusti 2015 · 111 Inlägg

Du blir mer eller mindre tvungen att öppna motorn för att byta lagren innan du börjar trimma, folk kör inte snällt med dessa bilar från redan från start. Jag har lagt ner några timmar på att skruva med dessa bilar.

Volvo S70 (2000)
LocKtar Herr
31 augusti 2015 · 1 722 Inlägg

ultimatemartin skrev:
Du blir mer eller mindre tvungen att öppna motorn för att byta lagren innan du börjar trimma, folk kör inte snällt med dessa bilar från redan från start. Jag har lagt ner några timmar på att skruva med dessa bilar.

Går den/låter den som den ska med bra komp, så ser jag ingen anledning att öppna motorn.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
ultimatemartin
31 augusti 2015 · 111 Inlägg

LocKtar skrev:

ultimatemartin skrev:
Du blir mer eller mindre tvungen att öppna motorn för att byta lagren innan du börjar trimma, folk kör inte snällt med dessa bilar från redan från start. Jag har lagt ner några timmar på att skruva med dessa bilar.

Går den/låter den som den ska med bra komp, så ser jag ingen anledning att öppna motorn.

Det trodde jag och polaren med, tills vi började trimma... tänk dig själv när man börjar plocka ut 100+ hästar mer, då får allt arbeta hårdare, och har man då lager, original stakar och kolvar som har hängt med ett tag så är det inte speciellt säkert att grejerna håller, ska man ändå upp till steg 3 så ska man ju ändå byta dessa saker

Volvo S70 (2000)
torpis Forummoderator
31 augusti 2015 · 10 572 Inlägg

Dessa motorer är ökända för att rasa lager. Oljekylare gör tydligen gott, men det är kanske inte hela facit? Jag vet helt enkelt inte mer än så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
HampeB dab-master
31 augusti 2015 · 166 Inlägg

Kör bara med en bra oljekylar och en finare olja, byt den med täta intervaller. Max 500 mil så håller det hur fint som helst! smile Steg 3 är inga problem med en oöppnad motor. Finns dom som har klämt ut mer än 400 på original kolvar och stakar.

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
ultimatemartin
31 augusti 2015 · 111 Inlägg

HampeB skrev:
Kör bara med en bra oljekylar och en finare olja, byt den med täta intervaller. Max 500 mil så håller det hur fint som helst! smile Steg 3 är inga problem med en oöppnad motor. Finns dom som har klämt ut mer än 400 på original kolvar och stakar.

Du kan ju ändå mycket om dessa bilar, oljekyl gör mycket som sagt, men tveksamt om jag hade börjat trimma på en bil som kanske har halvtattig trimning redan, jag hade öppnat och bytt lager och allt sånt direkt, vissa som säljer sina s13 kör bara på vad andra har sagt funkar men kan inte speciellt mycket själva, och kanske redan kör med lager som börjar bli dåliga. Som torpis sa, dessa är ökända för lagerras, vilket vi har varit nära på att ha på 4 bilar

Volvo S70 (2000)
TFF
31 augusti 2015 · 14 Inlägg

Verkar som jag skulle behöva åka till sverige och hämta en (bor i Finland), för dom är mycket billigare där, men kan detta påverka hur dom skötts, eller är dom helt enkelt bara billigare där? Tycker vissa bilmodeller är mycket billigare i Sverige, men dom kanske bara var vanligare där då det begav sig? Men tack för jättebra svar! Verkar inte vara så värst komplicerat att trimma denna motorn om man bara tar sig tid och inte stressar. Skiter sig något så finns ju alltid släkten wink En sak jag bara undrar över är intercoolern. Kommer den framför originalkylaren med den kvar på samma ställe? Eller fattar jag fel?

LocKtar Herr
31 augusti 2015 · 1 722 Inlägg

ultimatemartin skrev:

LocKtar skrev:

ultimatemartin skrev:
Du blir mer eller mindre tvungen att öppna motorn för att byta lagren innan du börjar trimma, folk kör inte snällt med dessa bilar från redan från start. Jag har lagt ner några timmar på att skruva med dessa bilar.

Går den/låter den som den ska med bra komp, så ser jag ingen anledning att öppna motorn.

Det trodde jag och polaren med, tills vi började trimma... tänk dig själv när man börjar plocka ut 100+ hästar mer, då får allt arbeta hårdare, och har man då lager, original stakar och kolvar som har hängt med ett tag så är det inte speciellt säkert att grejerna håller, ska man ändå upp till steg 3 så ska man ju ändå byta dessa saker

Du behöver inte byta kolvar & stakar för en effektökning med 100hp.
Spridare, turbo,chip, lmm,ic, 3", soppapump. Det är det som behövs vid nära 300hp i motor. Givetvis måste man skaffa oljekylens, det är det första man köper till sin s13 om det inte redan finns.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
ultimatemartin
2 september 2015 · 111 Inlägg

LocKtar skrev:

ultimatemartin skrev:

LocKtar skrev:

Går den/låter den som den ska med bra komp, så ser jag ingen anledning att öppna motorn.

Det trodde jag och polaren med, tills vi började trimma... tänk dig själv när man börjar plocka ut 100+ hästar mer, då får allt arbeta hårdare, och har man då lager, original stakar och kolvar som har hängt med ett tag så är det inte speciellt säkert att grejerna håller, ska man ändå upp till steg 3 så ska man ju ändå byta dessa saker

Du behöver inte byta kolvar & stakar för en effektökning med 100hp.
Spridare, turbo,chip, lmm,ic, 3", soppapump. Det är det som behövs vid nära 300hp i motor. Givetvis måste man skaffa oljekylens, det är det första man köper till sin s13 om det inte redan finns.

Jaja man kanske inte MÅSTE byta kolvar och stakar, men jag hade bytt det så jag vet att sakerna håller smile

Volvo S70 (2000)
LocKtar Herr
2 september 2015 · 1 722 Inlägg

ultimatemartin skrev:

LocKtar skrev:

ultimatemartin skrev:

Det trodde jag och polaren med, tills vi började trimma... tänk dig själv när man börjar plocka ut 100+ hästar mer, då får allt arbeta hårdare, och har man då lager, original stakar och kolvar som har hängt med ett tag så är det inte speciellt säkert att grejerna håller, ska man ändå upp till steg 3 så ska man ju ändå byta dessa saker

Du behöver inte byta kolvar & stakar för en effektökning med 100hp.
Spridare, turbo,chip, lmm,ic, 3", soppapump. Det är det som behövs vid nära 300hp i motor. Givetvis måste man skaffa oljekylens, det är det första man köper till sin s13 om det inte redan finns.

Jaja man kanske inte MÅSTE byta kolvar och stakar, men jag hade bytt det så jag vet att sakerna håller smile

Ptja, allt handlar ju i slutändan att den är mappad rätt. Steg 3 trim är ju välbeprövat och fungerar utan problem. Funderar man på att byta kolvar och stakar så hade jag redan innan funderat på vilket sprut jag skulle köpa. Jag hade aldrig köpt kolvar och stakar för att sedan lägga mej på 300hp målet:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang