Baslåda till Saab 9-5

Nextor
2 september 2015 · 7 Inlägg

Hallå där,
Har precis inskaffat mig en Saab 9-5 kombi -02 och jag vill såklart fixa bättre ljud till den.
Så jag tänkte fixa en baslåda:
(https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 3390.9088/)
men jag är inte den bästa på att koppla eller veta ifall det funkar/passar).
Har läst massor med trådar om saab 9-5 ljudsystem men har inte direkt förstått något.
Jag har original stereon med original högtalarna.
Är det inte bara att koppla in basen i stereon?hmm

Senast redigerat av Nextor (2 september 2015)

Nausea Avstängd
3 september 2015 · 598 Inlägg

Steget måste ha högnivåINgång för originalstereon har inte lågnivåUTgång. Det står lite luddigt skrivet (under teknisk spec) men jag tror att steget bara har lågnivåINgång. Det står högnivåUTgång men med det tror jag att de menar högtalaranslutningarna. Så det kommer inte att funka om du inte byter stereo (huvudenhet). Det finns slutsteg med högnivåINgång.

Senast redigerat av Nausea (3 september 2015)

Nextor
3 september 2015 · 7 Inlägg

Så om jag fixar ett slutsteg med högnivåingång så ska det funka? big_smile

Nausea Avstängd
3 september 2015 · 598 Inlägg

Ja, om du skarvar högtalarkablarna.

Nextor
6 september 2015 · 7 Inlägg

Vilka kablar från högtalarna ska man skarva? smile

Nausea Avstängd
6 september 2015 · 598 Inlägg

Om steget har inbyggt delningsfilter spelar det ingen roll. Fram eller bakkanalerna har inte heller nån betydelse för de driver nämligen bilens egna originalsteg så det är fullregister i alla fyra kanaler. Dra ut stereon så ser du på ovansidan en bild på kontakerna och vilket som är fram och bak, plus minus och allt det där. Kontakterna sitter längst bak i ramen och det är klämkontakter så du kan lossa de med en skruvmejsel utan att dra loss hela ramen. Använd en ficklampa så du ser ordentligt. Därifrån kan du också ta ström (remote eller antenn) så steget startar tillsammans med stereon.

Senast redigerat av Nausea (6 september 2015)

Nextor
6 september 2015 · 7 Inlägg

Så om jag köper denna
http://www.brl.se/sv/artiklar/kicker-cx3001.html
och en subwoofer och kopplar så ska allt funka?

Sen tänkte jag även om det kanske skulle funka ifall jag bytar ut stereon till en annan fast det kanske blir mer krångel då?

Nausea Avstängd
6 september 2015 · 598 Inlägg

Det funkar väl med en sån.

Det blir dyrare men kan också ge lite bättre ljud beroende på hur mycket du satsar på huvudenheten. Saabens inbyggda steg färgar ljudet ganska kraftigt.

Nextor
6 september 2015 · 7 Inlägg

Har bara tänkt mig att fixa lite bas i bilen så jag kör för slutsteg, bas å skarvning!
Tackar för hjälpen big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang