Automatväxellåda xc70 05:a slirar

tiquz Melchert
2 september 2015 · 182 Inlägg

Tjena!
Har en xc70 -05 D5 med en 5 steg automatlåda som jag fick ett meddelande när jag körde ner till STHLM för 2 veckor sedan, "VÄXELLÅD. SERVICE ERFORDRAS", farthållaren försvann och ett streck kom istället för "D". Vid omstart så kom bara meddelandet upp.
I torsdags så lämnade jag in den till GBALS i Gävle för att serva lådan med spolning och oljebyte i låda och vinkelväxeln. Dem sa att oljan var väldigt skitig. Dem läste även av felkoder och fick fram 2 st, 1 visste dem inte va det var och den andra var att den slirade mellan växlarna men dem fick dem bort genom servicen.

Igår poppa meddelandet upp igen och farthållaren försvann och strecket kom. Startade om bilen och provade växla manuellt och märkte att det blev ungefär som en extraväxel mellan 3-4 och 4-5 när jag accelererade långsamt. Vilket jag gissar på att den slirar..
Så hur ser mina alternativ ut? Är det en helt renoverad låda som gäller eller?

Tack på förhand!

Edit: Glömde miltalet 32 5XX mil har den gått.

Senast redigerat av tiquz (2 september 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 september 2015 · 14 039 Inlägg

tiquz skrev:
Tjena!
Har en xc70 -05 D5 med en 5 steg automatlåda som jag fick ett meddelande när jag körde ner till STHLM för 2 veckor sedan, "VÄXELLÅD. SERVICE ERFORDRAS", farthållaren försvann och ett streck kom istället för "D". Vid omstart så kom bara meddelandet upp.
I torsdags så lämnade jag in den till GBALS i Gävle för att serva lådan med spolning och oljebyte i låda och vinkelväxeln. Dem sa att oljan var väldigt skitig. Dem läste även av felkoder och fick fram 2 st, 1 visste dem inte va det var och den andra var att den slirade mellan växlarna men dem fick dem bort genom servicen.

Igår poppa meddelandet upp igen och farthållaren försvann och strecket kom. Startade om bilen och provade växla manuellt och märkte att det blev ungefär som en extraväxel mellan 3-4 och 4-5 när jag accelererade långsamt. Vilket jag gissar på att den slirar..
Så hur ser mina alternativ ut? Är det en helt renoverad låda som gäller eller?

Tack på förhand!

Edit: Glömde miltalet 32 5XX mil har den gått.

Kollade du oljan och luktade på den innan du lämnade in bilen? För är det så att oljan blir mörk och grumlig och luktar unket så kan lamellerna vara slut och en renovering kan behövas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tiquz Melchert
2 september 2015 · 182 Inlägg

Lukta väl på pappret när jag hade torkat av nivå stickan men tyckte inte att de lukta nå speciellt, nu när du säger det så skulle jag nog ha luktat på stickan istället.. sad

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
tiquz Melchert
18 september 2015 · 182 Inlägg

Hittade äntligen min läsare så jag kunde stoppa in och kolla själv..

P0811 - Excessive clutch (A) slippage

Det var det jag fick fram och jag kunde radera den själv, om det kanske hjälper..?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Tobzter
18 september 2015 · 3 145 Inlägg

Hur många liter spola dom lådan med?
Hade liknande på min xc90 att lockup funktion strula att den slira lite spolade igenom med ca 18 liter tills oljan såg ut som hallonsaft då vart de bättre för min del

Senast redigerat av tobzter (18 september 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
tiquz Melchert
18 september 2015 · 182 Inlägg

Spola rent lådan med en maskin som tar allt och fyller på med ny olja sen

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
tiquz Melchert
18 september 2015 · 182 Inlägg

Automatlador.se är deras hemsida, på första sidan står det om maskinen.
Ja.. Dem har väl inte fokuserat på utseende... (a)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
_Thor_
18 september 2015 · 512 Inlägg

Det verkar vara vanligt att dessa lådor rasar. Troligen är det ny växellåda som gäller.

Förbered dig på en räkning på 30K och uppåt.

tiquz Melchert
18 september 2015 · 182 Inlägg

Har ringt dem och hört, han trodde att en helrenovering på lådan skulle gå på någonstans runt 20k - 4k pga sköljningen veckan innan men jag skulle ringa dan efter (men det kom jag aldrig ihåg.. ^^) så han kunde kolla lite närmare. Jag tycker att det verkar vara en bra deal iaf :-P

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
_Thor_
18 september 2015 · 512 Inlägg

tiquz skrev:
Har ringt dem och hört, han trodde att en helrenovering på lådan skulle gå på någonstans runt 20k - 4k pga sköljningen veckan innan men jag skulle ringa dan efter (men det kom jag aldrig ihåg.. ^^) så han kunde kolla lite närmare. Jag tycker att det verkar vara en bra deal iaf :-P

Du får en sprillans ny låda för 27.000:- varför renovera om det blir samma pengar?

tiquz Melchert
18 september 2015 · 182 Inlägg

Ekonomin, har inte fast jobb och vet inte hur jag jobbar nästa vecka annars hade jag nog satsat på en ny låda.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang